Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1069 ggr
LillaSötaJag
2015-05-20 18:48
0

bad problem.

snart ska vår klasss åka på klassresa och vi ska bada och göra andra saker men då vi åker är runt min mens ( är dålig på att komma ihåg precis när den är för det shiftar lite dagar ibland) och jag vågar/vill inte använda tampong! försökte en gång att sätta in den men var super rädd och det gick inte alls bra… Jag får typ panik! ett annat problem är att jag verkligen inte gillar att ha bikini (äger inte en som passar mig längre heller). Under de senaste åren han jag blivit mycket annorlunda och jag har nog antagligen lite social fobi…  Dessa problem tillsammans är inte det bästa och jag vet inte vad jag ska göra :(

ChristineL
2015-05-20 18:51
1

Börja med att notera dina mensdagar! Man kan aldrig veta exakt, det är helt normalt att det skiftar. Vill du inte använda tampong så gör det inte, svårare än så är det inte, ingen tvingar dig till att bada. OM du badar, vem bryr sig vad du har på dig?

LillaSötaJag
2015-05-20 19:11
0

#1 Jag vet jag glömmer alltid bort det! jag tänker jag ska göra det men sen glömmer jag. Det är ju lite konstigt om alla badar och jag typ sitter på sidan eller inne i en stuga.. Jag skulle vilja ha en snygg badräkt men hittar inte någon som inte kostar typ 1000:- och jag tcyker är fin..

ChristineL
2015-05-20 19:18
4

#2 - Nej, det är faktiskt inte konstigt om du inte är med och badar, alla gillar faktiskt inte att bada ;) Och om nån frågar så är det inte deras business.

LillaSötaJag
2015-05-20 19:21
0

#3 haha okej fast jag gillar och bada :p Kan man typ få sin mest tidigare eller senare på något sätt?

ChristineL
2015-05-20 20:11
0

#4 - Det finns inget som till 100% fungerar till alla, men gå till umo och be om att få det utskrivet, det heter provera tror jag, en tablett.

Soleii
2015-05-20 20:32
3

Om du inte vill ha bikini och inte tycker att du hittar någon tillräckligt snygg baddräkt billigt kan jag rekommendera att kanske försöka hitta typ bara en enkel svart en på typ H&M eller något liknande? Kanske inte det roligaste, men en svart baddräkt är ju klassisk och enkel:)

Men som ChristineL säger, det är ok att inte bada. Jag minns att det var jobbigt när jag var i din ålder också och alla klasskompisar skulle bada och man får sitta bredvid, men kanske kan du hitta på att du haft typ urinvägsinfektion eller något annat som gör att du inte får bada (om det känns skönare :) Men som sagt, det finns tabletter som gör att man kan skjuta upp mensen, så kolla med UMO.

Lycka till!

[KEEL]
2015-05-20 20:52
3

Om du känner dig obekväm med att bada så ska du absolut inte bada. Man ska aldrig göra något man känner sig obekväm med bara för någon annas skull. Du kanske kan fråga några andra i klassen ifall de ska bada eller inte. Jag tror antagligen att det är någon som sitter i samma sits som dig och även om det skulle vara tråkigt att sitta själv när alla andra badar så är det ju inte under hela resan. Försök bara att koncentrera dig på det du tycker ska bli kul.

LillaSötaJag
2015-05-20 22:32
0

#6 bra ide!

#7 typ hela klassen har tryckt ut mig och några andra så går inte så bra och fråga..

smellcaramell
2015-05-21 22:58
0

jag skulle inte badat, men då hatar jag att bada också ! haha, tabletter som skjuter upp mensen är inget jag rekommenderar då de kan knasa till hela menscykeln en till ett par menscyklar framåt, jag fick inte mens på två menscyklar efter att jag tagit sådana tabletter, och det är inte kul , speciellt inte om man är sexuellt aktiv som jag var då !

catcult
2015-05-22 07:13
0

Måste du åka med då? Jag skulle stannat hemma om jag vore du. Klassresor var alltid ett slöseri med värdefull fritid i mina ögon, då är det bra mycket bättre att vara hemma och kunna göra precis vad man vill med vem man vill, istället för att tvångsumgås med klassen på sin fritid.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

mieeow
2015-05-22 09:44
0

Om du är väldigt orolig över klassresan och badandet, kanske kan du stanna hemma och hitta på något roligt med någon annan istället, som #10 säger? :) Kanske prata med någon i din familj, förklara hur du känner och fråga om ni kan hitta på något roligt tillsammans. Kanske känns det mer okej att bada med en familjemedlem trots mensen, eller så kan ni hitta på något annat roligt. 

Om du måste åka med så är det helt okej att inte bada. Finns det någon lärare eller ledare som du känner förtroende för? Kanske kan du förklara problemet för dem, så slipper du vara ensam som inte badar. Dessutom kanske det finns fler som inte vill bada av olika anledningar. :)

LillaSötaJag
2015-05-23 10:55
0

#10 Vill ååka. vi ska inte bara bada. Haha jag stannar hemma alla andra dagar av året typ ;) 

#11 som sagt jag vill åka men är bara lite rädd. Folk frågar ALLTID "ska vi bada?" eller liknande när jag har mens 😭

Har läst lite om vad andra har och säga om sjurta upp mens men ett rätt stort antal funkar det inte för eller så blöder dom ändå lite eller ändrar deras cykel i över ett år! och jag vill bada för nu har jag hittat en fin baddräkt men har tänkt på andra sätt att fixa  men det är svårt :(

ChristineL
2015-05-23 11:33
0

#12 - Men du vet ju inte ens NÄR din mens ska komma, den kan ju lika gärna vara över när ni åker som att komma sista dagen :)

LillaSötaJag
2015-05-23 12:12
0

#13 ah jag vet. den kommer nog inte före men kanske efter. eller kanske under tiden jag är där..

mieeow
2015-05-23 13:21
0

Men chansa? :) Om du inte blöder jättemycket och baddräkten är mörk så kanske det går i alla fall? vira handduken omkring dig (den också mörk) direkt när du kommer upp, och byt om till torra kläder snabbt så du kan lägga i trosskydd? :)

Och om det inte är säkert att den kommer så tycker jag du i alla fall ska åka, tänk vad surt att stanna hemma, så kommer inte mensen förrän efteråt!

LillaSötaJag
2015-05-23 15:47
0

#15 Det låter bra! :(