Långsmalare kropp?
Tjo,
min mamma påpekade häromdagen att jag hade breda axlar. Hade inte tänkt på det så mycket innan men nu märker jag ju att det stämmer. Finns tjejer med bredare, men jag har väl nästan lika breda som min pojkvän och tja, bredast i klassen är jag lugnt. Samma sak gäller bröstkorgen. Ett mål/dröm/önskan jag verkligen har med min kropp är att ha en smalare midja och samtidigt skall bröstkorgen och axlarna vara på samma bredd. Jag vill egentligen också ha långa, smala ben (behöver inte vara thigh gap, fylliga fast långsmala).
Min fråga är är det här möjligt att fixa med träning, korsett m.m.? Jag har bredare axlar än höfter vilket ser riktigt vulgärt och äckligt ut och mina ben går ihop längst upp. Jag vill ha större höfter än midja, och midjan runt halva höfternas diamater och likaså axlarna. Jag behöver bara veta om mina kroppsdrömmar är värda att kämpa för eller är det bara idioti? ;P
Bilderna är från Renee Somerfields Instagramprofil, hon har det kroppsidealet jag ser upp till!
Att följa skönhetsideal är bara idioti. Min åsikt.
Bilderna är borttagna eftersom man inte får ta andras bilder och lägga ut.
För övrigt går det inte att få mindre axlar. Du måste inse att det inte är fult med breda axlar.
Photoshoppa.. Förlåt, det var inte elakt menar. Vi föds med olika kroppar, fett och musklar kan vi påverka mycket med kost och träning. Med hårdare träning i unga år kan även skelettet påverkas till det kraftigare, t.ex. Kan man få bredare axlar av mycket simträning. Det enda kloka är att vänja sig vid den kropp man har och lära sig tycka om sig. Sen kan man klä sig så man framhäver eller toner ner vissa saker. Olika snitt och stuk på toppar o tröjor får dig att se olika bred ut. Bara att välja det man tycker blir bäst.
Nu vill jag inte vara dömande. Men, vad har en människa för rätt att säga att du har breda axlar? Om det dessutom inte är någonting du aldrig påverkats av eller tänkt på, är det ännu mindre viktigt för dig att höra - och absolut inte från din egen mor.
Helst skulle jag vilja säga att du inte ska påverkas alls, men det är redan försent antar jag. Försök slappna av och skapa dig inte behov av en massa träning eller prylar för att passa in i idealet.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
#4 Varför skulle en mamma inte kunna säga det? Det är inget negativt.
Jag har också breda axlar, och till mina 158cm känner jag mig bara stoltare. Jag får ännu en anledning att gå med rak rygg och det ger en snyggare hållning. Det var inte alltför många år sen man skulle ha så breda axlar som möjligt ;)
/Christine
Åh här en långsmal som tycker breda axlar är så snyggt! Både hos kvinnor och män. Önskar att jag hade lite bredare axlar.
Med breda, raka axlar bär man dessutom upp kläder på ett mycket snyggare sätt.
Finns en tjej i min klass som absolut inte följer det skönhetsideal alla män tycker en kvinna skall ha. Hon har naturligt thigh gap, inte jättelång men axlarna och höfterna ligger på samma bredd och midjan går in låååångt och likaså gör bröstkorgen och samtidigt har hon minst C-cupa utan push-up (omklädningsrum reveals its secrets haha). Hon är så snygg att jag blir avundsjuk samtidigt som like kär i henne. Hon är väl 10 cm längre än jag och ändå har hon en smal, slimmad, kattsmidig kropp som man bara kan uppnå med träning och god genetik.
Jag har mina egna ideal, mina egna mål och visst är det dumt att ens ha några sådana men jag önskar bara tips på om och i så fall hur man kan träna till sig större höfter, smalare midja och om möjligt smalare bröstkorg och . Om brösten försvinner skiter jag i, de är redan så sunkiga som de kan bli hahaha. Nej men seröst, ser hela tiden modeller som i MIN mening inte precis lever upp till de vanligaste skönhetsidealen, vilket mestadels cirkulerar kring SMAL MIDJA. Många satsar på den där lilla luckan mellan låren, men för mig handlar skönhet främst om midja, midja och midja (och ansikte såklart).
(Antar att man får länka i alla fall?) Kolla bara in Slawas profil på DeviantArt http://slawa.deviantart.com/gallery/
Och Renee Somerfield https://instagram.com/reneesomerfield/
Helt sjukt, men så fantastiskt. Min fråga, återigen, kan jag uppnå den här midjan och kroppen med hjälp av korsett/träning/kost m.m?
#9 - Det finns inget skönhetsideal som alla män tycker att en kvinna ska ha.
/Christine
Okej, de flesta av de män jag känner; dvs kurvig, vackert/sött ansikte, fylliga bröst, höfter, lår m.m. Jag tror att många tjejer, i alla fall jag, är mer fokuserad på specifika delar av kroppen än många män. Män brukar se helheten och tjejer vill ha JUST DET DÄR thigh gapet eller JUST DE DÄR brösten eller vad det nu kan vara.
Hoppas ni förstår vad jag försöker berätta.
Ja, det går att få smalare midja genom korsetträning, dock hur hälsosamt det är går ju att diskuteras. Och sedan är det ju såå obekvämt.🥵
Alla flickor har olika ideal och samma gäller karlar. Alla gillar inte samma sak…
#11 Mitt ena ex tyckte inte alls om de sorts tjejer som du visa bild på. Han tyckte om kvinnor vars bröst hängde, samt om man inte hade alltför platt mage för det var inte så kul att ta på. Han tyckte om kvinnor som hade stora lår och sådana där mellanrum mellan låren tyckte han såg för "freaky" ut och påminde honom tjejer som hade anorexia.Han själv ville ha en mjuk kvinna som såg så naturlig ut som möjlig. Han tyckte att de sorts tjejer du visade bild på såg konstlade ut och onaturliga.
Jag vet inte hur många killar som har sådana preferenser som han hade, kanske inte väldigt många men de finns. Jag levde tyvärr inte upp till hans standard men han tyckte om mig för det.
Skönhet bleknar med tiden! Det ska ni alla komma ihåg. Sätt mera energi på att göra er insida vacker för det är den som består.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 - Och hur många män känner du egentligen? Man är ingen man när man är 16-17 år och går i skolan. Män ser till helheten ja, inte hur kroppen ser ut utan vad som finns innanför.
Thigh gap är en illusion.
Den här videon är rätt nyttig att se
/Christine
#15 Hade också tänkt länka den videon! Det finns mycket mer sunda sätt att se på en kropp. Försök att inte fastna i tankemönster om att göra om den, det kan bli förödande. Ingen vill ha en ätstörning eller utveckla ett självhat.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
Vissa människor har dock thigh gap samtidigt som de är normalviktiga och friska, ingen ätstörning eller liknande. Alla kroppar är byggda olika. TS, du ska leva i en kropp som du trivs i men försök inte att sträva efter något som andra tycker är snyggt, det är du själv som måste vara glad i dig själv i slutändan.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Vad är tight gap? Har aldrig hört det i samband med kroppsideal.
#18 - När du står med fötterna ihop och låren inte nuddar varandra.
/Christine

Var snäll mot din kropp, du ska umgås med den under många år. Säger ju sig självt att du inte kan ändra skelettets form. Vältränad och slimmad blir man genom att äta bra, inte svälta sig, och träna.
Skelettet kan (bör) man inte ändra på, mitt tips TS är att se till det som är fint på dig och framhäva det. Kom sen ihåg att det finns tjejer som skulle göra vad som helst får att få dina breda axlar, det finns till och med speciella sätt att stå då man fotas m.m för att få axlarna att se bredare ut.
I mina ögon låter axlar som är lika breda som midjan (och hälften så stor som höfterna) rent läskigt ut. Det funkar nog på en person som har det naturligt men annars tror jag inte det är snyggt (på samma sätt som att alla är finast i den kroppsform som är naturligt för dom).
Ang skönhetsideal så är det väldigt olika tex så tycker min man att tjejer som är hälsosamma är snyggast (dvs vältränade men inte övertränade, smala men inte alls för smala, fin hy vilket man oftast får att bra kost osv).
l'm back
Men…. thigh gap..?! Aldrig hört talas om detta. Varför ska man bry sig om det är mellanrum mellan låren när man har benen ihop? Kan inte förstå hur detta har någon betydelse…
#19 Aha. Det kan dock inte vara vanligt.
#24 - Det är inte manligt med breda axlar, du måste inte visa upp dig bara för att det är sommar.
Så majoriteten av alla kvinnor ser ut som 70-åriga tanter menar du?
Och dina tankar är helt sjukliga! Sök hjälp istället för ditt mående.
/Christine
#24 Arbete hellre med din ångest än med att arbeta för att gå ner i vikt. Det låter som om du i alla fall är nära att själv ha anorexia och då kan du inte lita på det du ser i spegeln om man säger så.
Anorexia är en hemsk dödlig sjukdom, jag känner flera som har haft det men som tur är bara milda varianter.
l'm back
#24 Den där sidan får mig att må illa. Ta hand om dig! Du är perfekt som du är! Skit i "idealen"!
Elucai ditt inlägg blev bortröstat och det med all rätt. Du måste söka hjälp. Det är illa att du blir inspirerad av ätstörda människor och du har verkligen en sjuklig bild. Det finns hjälp att få. Ta den innan du förstört din kropp för livet.
Att det skulle vara okvinnligt med breda axlar och så vidare ärcen himla konstruktion från ett samhälle som styrts av män och där kvinnor ska vara delikata prydnader. Förlåt, jag blir så ledsen TS när jag läser om vad folk säger till dig och att du känner att du måste uppnå något ideal. Men jag minns hur det var att vara tonåring. När jag var tonåring tyckte jag att jag också hade breda axlar. Nu är jag 28 och tycker verkligen att jag har en fin kropp och fina axlar som passar till den. Vi är alla skapta olika och har olika kroppsform. Att försöka uppnå en kroppsform som du inte är född med låter inte alls bra. Det som du beskriver är inget att uppnå, och att påstå att män i huvudsak skulle tycka att det är det mest attraktiva är ren lögn. Omfamna den kropp du har. Träna och ät hälsosamt. Frsmhäv det du är nöjd med och framför allt - älska den kropp som är given till dig. Det kommer få människor att beundra dig - inte thigh gaps.
Jag har breda axlar, kortare ben än överkropp, fyller inte ut en a-kupa i bh, jag har stora fötter, håriga armar, listan kan göras lång. Det låter kanske helt galet när man skriver ner det så meeeen jag ser faktiskt HELT vanlig ut! Det finns inget rätt och fel. Man vinner inte förrän man älskar sig själv och sin kropp. Uppskatta det du har!! De finns de som varken har ben eller armar. Börja lev! <3
Min pojkvän säger som ni också. Visst är det guld värt, men ärligt talat hade jag hellre velat att han sett min önskan och hjälpt mig lyckas istället för att påstå raka motsatsen. Jag är missnöjd med min kropp, det finns inte ord för det och jag vill så gärna ändra på den. Kalla mig naiv eller "typisk tonårstjej" men när det kommer till mig och mitt eget utseende är jag otroligt fåfäng och att gå ned i vikt är en dröm för mig. Jag är 160 och väger 53 men vikt spelar ingen större roll när man har en kropp som är bred och ful. Att gå ned i vikt skulle däremot vara min enda räddning då jag inte verkar kunna forma om kroppen på något annat sätt. Träning, visst, men motivation då? Jag har alltid hatat människor som tränar för att göra sig bättre än alla andra.
#31 Människor tränar för att må bra. Inte för att göra sig bättre än andra.
Du har verkligen en vriden syn på kroppar och andra människor. Varför söker du inte hjälp? Du kan bli frisk och må bra i din egen kropp.
#31 - Nej, gå ner i vikt kommer inte få dig att må bra, du kommer bli sjukare, du är redan normal-underviktig sett bara på siffrorna.
Visa den här tråden för din pojkvän och be honom om hjälp för att söka hjälp!
/Christine

Tur att din kille inte stöttar dig i ditt synsätt. Det hade varit att uppmuntra sjukdom.
#31 Din pojkvän låter vettig, och jag tänker att den enda "hjälp" på problemet som kan föreslås är träning. Men det är viktigt att du inte tränar för att banta ner dig och bli pinnsmal, utan att du tränar för att må bra. Sen visst, många tränar ju också med en önskan om att hålla sig i form och i trim och det är inget fel med det, men som sagt - jag kan inte nog påpeka hur viktigt det är att träning inte ska ses som ett sätt att nå ouppnåeliga smalhetsideal. De bilder du har länkat till, hur många av dem tror du inte är photoshoppade? Jag är ingen expert på Photoshop, men även jag råkar veta att det är relativt enkelt att manipulera bilder för att smalna av sig. Sådana bilder är inget att inspireras av.
Det är nog lätt att känna att vi kallar dig naiv eller typiskt tonårig, men det är verkligen det viktigaste man kan lära sig att inte sträva efter ett kroppsideal som faktiskt inte existerar i den verkliga världen. I strävan att komma dit riskerar man istället att bli riktigt, riktigt sjuk, och som jag ser det har man hellre hälsan en thigh gaps. Försök inte att manipulera din kropp, som sagt, omfamna dig själv som du är och använd det du har för att känna dig vacker istället. DU är vacker på DITT sätt, det finns ingen som ser exakt likadan ut som någon annan, det går inte att sträva efter någon annans kroppsform. Jag förstår att du önskar att vi och din pojkvän ska hjälpa dig med det du vill istället, men jag tror att du i längden skulle må bättre av att acceptera din kropp och inse att du inte är bred och ful.
#31 Om du är missnöjd över hur ditt skelett ser ut, då lär det inte hjälpa att gå ned i vikt. Med mindre fett så syns benen ännu mer. Bäst vore väl att bygga mer muskler och äta normalt om du nu ogillar din kroppsform. Visserligen ökar du i vikt men muskler väger mer än fett.

Jag vet precis hur du känner, när jag var i tonåren fick jag för mig att gå ner i vikt. Det höll på att ta livet av mig.
Hur många kilon jag än gick ner fick jag aldrig den perfekta kroppen, magen var alltid för rund, låren för feta och armarna såg inte kloka ut. Det jag själv inte insåg var att jag hade fått en ätstörning som förvred min syn på hur jag såg ut.
Jag är 163 cm lång och vägde närmare 40 kg när jag var som sjukast. När jag tittar på foton av mig idag vill jag nästan gråta. Jag ser ett skelett, ett benrangel som verkligen inte ser frisk eller snygg ut. Jag hade storlek 34 i kläder och fick sy in allt ändå.
Att jag själv kunde få för mig att jag fortfarande var tjock var helt och hållet sjukdomens fel. Jag skulle förmodligen kunnat svälta mig till döds och ändå tyckt att jag var tjock. Min självbild var helt förvriden och skev och inte förrän det var riktigt illa började jag inse att jag inte skulle uppleva min 25-års dag om jag inte började äta igen.
Så snälla du, lita på människor runt om dig att du är fin och att du inte behöver ändra på din kropp.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar