P-dator
Hej!
Jag har ett stabilt förhållande, och vi har varit tillsammans i 3,5 år nu, så det känns naturligt att använda ett preventivmedel, såklart. Dock gör jag inte det. Jag har stenkoll på min ägglossning, så de senaste åren har vi helt enkelt kört på säkra perioder. Men jag är konstans orolig för att bli gravid. Varför jag inte utsätter mig för några preventivmedel? Nej, jag är inte dum, jag tål dem bara inte.
Jag kan börja från början. Pang på, ett halvår efter vi blev ihop så blev jag gravid. Vi skyddade oss väldigt dåligt och ignorerade när kroppen skrek "ägglossning!". Unga och dumma. Efter mycket om och men gjorde jag abort, och ytterligare ett halvår senare var det samma visa igen. Det finns en anledning till varför JAG inte tog hand om min kropp på rätt vis, men det orkar jag inte prata om nu. I alla fall så sattes hormonspiral in efter andra aborten. Jag plågades av den i ett år innan jag gav upp. Jag orkade helt enkelt inte ha mens 3 av 4 veckor per månad. Jag som annars bara blöder 3-4 dagar. Kopparspiral var det inte tal om pga min endometrios. Så kort därefter provade jag de enda p-piller min gynekolog ville ge mig (som inte skulle ge för mycket blödning, samt inte skulle förvärra min depression), och det tog inte lång tid innan jag fick hemska allergiska reaktioner i underlivet. Det var fruktansvärt, och månaderna jag stod ut med det vill jag aldrig mer genomlida. Nej, jag tålde helt enkelt inte hormoner. P-plåster ville jag prova på, men eftersom jag simmar så blev det uteslutet, och jag var för ung för p-spruta. Så jag fick helt enkelt nöja mig med kondomer.
Men det var ju inte heller så lätt. Jag ska ju självklart även ha vestibulit. Och inte ens latexfria kondomer var tillräckligt bra. Så på senare tid har dessa blivit "ägglossnings-period-kondomer", för att annars vara oskyddad under "säkra perioder". Jag har ju en väldigt exakt menscykel, och jag känner klart och tydligt av ägglossningen.
Men jag är som sagt ändå alltid orolig, och jag är trött på att vara oskyddad. Så nu har jag mer och mer börjat fundera på p-datorerna Pearly eller Lady-Comp. Det skiljer ju ca 1000 kr mellan dem, men jag har en känsla av att Lady-Comp är bättre. Men jag vet inte. Vad tror ni? Har ni någon av dem? Har ni testat någon? Vilken rekommenderar ni? Om alls? För jag tror nog att en p-dator i mitt fall är bättre än inget alls. Berätta gärna lite om er p-dator-historia! 🙂
Frågan är: Vilken är bäst? Pearly eller Lady-Comp?