Ägglossning?
Hej, Hur vet man att man har ägglossning? Hur känner man sig? Jag fick ett krampanfall i nedre delen av magen igår, var tvungen att sätta mig på marken. Det varade i ca 30 min, men de värsta kramperna gick över efter 10 min, och då kunde jag knappt gå eller stå. Har otroligt ömma bröstvårtor också, får ont bara jag kommer åt de. Satte in en jaydess hormonspiral den 15/4, vet ej om det är för den.
Den här artikeln kan nog vara till hjälp: http://gravid.ifokus.se/articles/5120e250d3b4fd6baf010246-sa-vet-du-att-du-har-agglossning
Men det låter mer som att det är spiralen som bråkar med dig.
/Christine
#1 Tack ska du ha! Den ska jag läsa med en gång! :) Har hört att det är så olika för olika personer. Undrade mer om någon kände igen dessa saker eller om det verkligen är spiralen… Tacksam för alla svar
#2 - Ja, ömma bröstvårtor känner jag absolut igen! Har så från äl fram till mens.Vanligt är också att man får annorlunda flytningar, segt som äggvita som varar i några dagar. Men dom där kramperna låter lite läskigt, särskilt när det håller i sig så länge…
/Christine
#3 Hmm… Får hoppas att det är pga ägglossning då. Ja det var fruktansvärt obehagligt… Men de värsta smärtorna avtog efter 10 min. Det var nästan så att jag övervägde att åka in till akuten, det var så illa. Men de avtog och jag har känt efter dessa trådar till spiralen och de är på plats så min kropp håller liksom inte på att stöta ut den direkt. För tydligen gör det fruktansvärt ont.
#4 - Håller tummarna att den håller sig på plats och du slipper mer smärta.
/Christine
#5 Tack snälla! Och förresten, artikeln var super :)
Jag har hormonspiral sedan juli -14, har vid ett tillfälle efter jag satt dit spiralen haft precis sådan kramp som du beskriver, men som sagt endast vid ett tillfälle. Frågade min mor om hon någon gång haft så och det hade hon haft, vet dock inte om hon haft spiral någon gång. Annars vid äl brukar jag ha kramp i den sidan av magen som ägget släpper ifrån, men då mycket lindrigare och under en längre tid, uppskattningsvis en halv till en dag, även innan jag börjat använda spiral.
#7 Oj jaha… Ja det här är första gången jag känt något sådant. Så du tror att det är ägglossning? Jag tog p-piller i 7 år så jag minns inte hur det känns :( Det var jätte märkligt, 30 min varade det men de absolut värsta huggen varade i 10 min. Då övervägde jag att åka in akut.
#8 vet faktiskt inte om det är i samband med ä..när jag tänker efter så kanske jag känner äl LITE tydligare nu efter jag börjat använda spiral, känns ändå såpass lite så man kan koncentrera sig på annat. Ja, jag har ju som sagt haft samma "krampanfall" som du, gjorde fruktansvärt ont och det enda som hjälpte var att lägga sig ner och hitta en ställning så det kändes minst och andas djupt och lugnt tills det gick över, efter ca 20 min. Nu är jag ingen expert men som jag skulle ha gjort och gör så oroar jag mig inte så länge det inte händer igen, då skulle jag kontakta vården.
#9 Jaha, hoppas att det förbli så för dig! Ja det kändes jätte jobbigt med tanke på att jag aldrig har haft så innan liksom. Men tror precis som du säger att man får avvakta lite och se om man får det igen. Då kanske man kan kolla lite närmare på vad det kan vara.