Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 930 ggr
[postmortum91]
0

Bolån - hjälp

Hej!
*Måste man betala handpenningen eller finns det en "genväg"?
*Om jag tjänar 16000 och min sambo 9000 i månaden, tror ni man får ett bolån på en bostad som kostar 975 000 kr då?
*Måste man ha fast anställning? Jag har fast i praktiken men inte i teorin eftersom jag jobbar för en välgörenhetsorganisation. Min sambo är timanställd men tids nog får han fast eftersom han jobbar på en ica-butik.

ChristineL
0

Finns ingen genväg till handpenningen, den måste betalas. Man kan få låna en del av den, det beror på banken.
Är det bara du och din sambo så tror jag inte det finns något hinder till den summan.
Nej, man måste inte vara fast anställd.

[WickedAlly]
0

Vi ska köpa hus nu och kommer låna hela handpenningen, dock ser de gärna att man har en borgenär om det är möjligt.

Angående summan så vill jag varken säga bu eller bä. Vi tjänar strax under er nu när jag är föräldraledig men kommer klara ett lån på ett par hundra tusen mindre utan bekymmer. I och med att räntan är så bra nu så kommer faktiskt vår boendekostnad halveras jämfört med nu då vi hyr bostad. 

Ni har ju inget att förlora på att boka ett möte med en eller ett par banker och höra med dem :)

pyromanen
0

Det är stor skillnad på banker, så att prata med flera kan vara ide. Tänk på att ha marginal så inte ni hamnar på pottan in räntan om några år stiger, bostaden tappar i värde och inte kan säljas för det ni betalat eller nån av er blir sjuk-arbetslös osv. På många håll är huspriserna just nu upptrissade pga dels den låga räntan dels förvarningarna om amorteringskrav som troligen kommer. Det gäller kanske inte mindre attraktiva orter, men definitivt många städer och sjölägen.

[postmortum91]
0

Tack för era svar, det verkar lovande av vad jag läst iallafall. 
Jag ska genast ringa och boka en tid med en bank. 
#3 Så med andra ord menar du att det kan vara läge att vänta in att köpa hus så kanske det hinner sänka priserna lite?
För just nu känns vissa hus allt för dyra för vad de faktiskt har att erbjuda.

[postmortum91]
0

#2 vilken bank lånade ni från?

[WickedAlly]
0

#5 Handelsbanken. Var först på Swedbank men där var det tvärnej, så låt er inte slås ner om ni också får nej i början.

[postmortum91]
0

jag ringde handelsbanken nu, urusel service. Hon sa att jag borde be swedbank om hjälp ang. frågor etc. Hon vägrade ens boka in mig på rådgivningsmöte bara för att vi inte har 15% i handpenning. Vi har ju inte ens bestämt oss för ett specifikt hus. Jag blev jättebesviken. :(

pyromanen
0

Börja spara ihop till handpenningen! En annan viktig sak att tänka på när ni räknar ekonomi är att som husägare kan man behöva mycket större buffert/besparingsr för att klara nödvändiga reparationer och underhåll. Rätt vad det är behövs nytt tak eller målning eller hängrånnor eller ytterdörr eller panna eller avlopp… Så även om det inte är det du vill höra kanske: det är nog väldigt klokt att det finns ett krav på 15% handpenning. Klarar man inte att spara ihop detta, då klarar man förmodligen inte heller att ansvara ekonomiskt för ett hus.. Störst chans att få låna även till handpenning är det nog om man varit kund i samma bank länge så de känner en (och att man skött sin ekonomi väl då förstås)

Sarah
0

Ja utan handpenning är det svårt, men logiskt som #8 säger. Vi har köpt hus nu och hade problem. Vi tjänar mer än dubbelt så mycket som er (och lånade ungefär dubbelt) och hade handpenning. Killen har fast tjänst, men min anställning går ut nu. Jag har en ny anställning som väntar efter jag är mammaledig, men det var arbetsgivaren tvungen att skicka in intyg på.

Även om boendet blir billigare ett tag i eget hus, vi sänker våra kostnader med nästan 4000 i månaden mot vad vi har nu, så kommer räntorna gå upp, eventuella amorteringskrav kommer och dessutom går saker sönder, så man måste ha lite marginal.

[WickedAlly]
0

Anledningen till att vi väljer att låna till även handpenningen är att vi då kan ha våra sparade pengar till renovering. Det är krångligt att få låna extra till renovering idag, krångligare än att låna till handpenningen verkar det som. 

#7 Vilket trist bemötande, men jag antar att de är ganska hårt hållna av regler egentligen. Verkar vara väldigt olika.

pyromanen
0

Min kollega, som tjänar ca 30.000 kr/månad (hans fru mammaledig med låg ersättning( hade svårt att få lån (men fick) när de köpte annat hus för ett par månader sedan, det trots att de håller på o byter ner sig. Deras nya hus kostade 400 000 och det de säljer får de 850 000 kr för. De hade en köpare till sitt dyrare hus men inte handpenning till billigare huset. Han lånade till handpenning av sina föräldrar (en dryg månad) tills de fick betalningen för gamla huset och fick loss pengar. Mai det verkar ha blivit ganska strikt det med att handpenning ska läggas.

OlgaMaria
0

Länsförsäkringar brukar vara schysstare än övriga av de större bankerna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pyromanen
1

Exempel på kostnader vi haft seddn vi köpte ( gammalt stort hus) år 2000: nytt tak (stort bandtäckning udda ränndalar) 240.000 kr. Ny vedpanna 45.000 kr. Nytt badrum (gjorde allt arbete själv, så bara matrialkostnader) 35.000 kr, nytt avlopp, drönering runt huset, 3-kammarbrunn mm ca 65.000 kr. förutom mibdre saker som ny tvöttmaskin, diskmaskin och frys…