Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 3835 ggr
[Ily143]
0

Magkatarr

Hej! Jag har nu fått väldigt problem med min magkatarr igen,  jag har haft det lite till och från sedan jag gick i 7an då det var riktigt illa. Jag får det pga stress och oro det är mycket som händer nu jag ska snart ha uppkörning, balen och studenten är snart även om det är grejer som jag egentligen inte oroar mig över så är det mitt undermedvetna som är orolig då det har varit så innan. Är det någon som har något tips på vad man kan göra när det gör som ondast? Det var ett bra tag sedan jag hade det så här illa att jag inte kan gå till skolan och jag kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde då för att lindra det. Stannade nog bara hemma men nu när jag är äldre så tänker jag mer på min frånvaro och jag vill vara närvarande i skolan absolut så mycket jag kan nu det sista det är ju knappt något kvar! I morse gick jag upp mådde helt okej efter jag sminkat mig och klätt på mig kom det och jag kunde knappt stå upp, min pojkvän mer eller mindre tvingade mig att stanna hemma eftersom jag hade inte klarat det men jag hatar verkligen att få frånvaro och var hemma 2 dagar pga magont förra veckan. En dag när jag sov hos min pojkvän gjorde det så ont att jag vaknade under natten flera gånger och var illamående och hade kramp i magen och jag brukar kunna sova genom allt! Det var mycket bättre i helgen kände knappt av det men så kom det igen.. Jag har börjat ta Omeprazol igen vilket har hjälpt mig innan men har bara tagit det i 3 dagar och innan så har det tagit längre innan det börjat hjälpa. Så är det någon som vet något som kan lindra när det gör riktigt ont? Jätte tacksam för svar.

Aleya
0

Gå till läkaren om det inte blivit bättre. Det är mitt råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Ily143]
0

#1 Jo klart ska jag göra det dock varje gång jag gått dit för min magkatarr har dom inte hjälp mig alls. Antingen säger dom att jag ska ta tabletterna vilket jag gör eller att det kommer gå över.

[silkesnosen]
0

Börja med att försöka googla på avslappningsövningar. En sak som kan hjälpa är att lägga dig på golvet på rygg. Sträck sedan ut ex.vis vänster arm och höger ben längs med golvet, bort från kroppen. Det här är att du drar ut dina spända magmuskler. Sedan är Iberogast fantastiskt, men främst handlar det om att skydda din magslemhinna, äta snäll mat och vara snäll mot dig själv.

FjantYoda
0

För mig lindrar det lite att äta banan och ja ta medicin, var mamma som tipsade mig om det hon har oxå problem med det, jag fick det ordentligt i 6:an och sen har jag fått leva med det till och från.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Lia
0

Jag har haft magkatarr hela livet. Jag äter novalucol vid behov, men det är också bra med drickyoghurt (det är inte lika tungt som yoghurt = ingen halsbränna för mig) exempelvis :)

[Ily143]
0

Tack så mycket för era svar :) Det verkar som att min magkatarr har blivit bättre :)

jutu
0

Hej,

Jag tar Nexium 40 mg vid behov. Men försöker klara mig utan de så gott jag kan. Stress och oro kan man inte direkt påverka själv, med tanke på att livet kan vara lite stressigt ibland. Allt kommer på en gång och man har dålig planering. Men ändra på saker du kan. Avstå helst från nikotin (om du röker) eller trappa ned, avstå från kaffe eller trappa ned där också, ät kokt mat - inte friterad, stekt eller fet mat - och försök att planera allt du gör. Jag var skeptisk till hur man bör leva när man har magkatarr, men märkte att ändrar man lite på allting så blir det bättre i längden.

Lycka till!

The_pearl
1

Jag har en magkatarrmage och har haft det till och från i 10 år. Omeprazol är en kort lösning bara, men ta de regelbundet enligt vad som står på förpackningen, så länge som det står att du får ta den. Hjälper de inte så måste du gå till läkaren, de har en behandling med tabletter som hjälpte mig när det var som värst. Sen måste läkaren kolla upp så du inte har fel bakterier i magen. ät och drick inget surt och starkt. Ät inget stekt eller kryddat, låt bli alkohol och annat som frestar magen. den enda gången jag lyckats få min mage att läka helt är när jag åt lchf. Alltså mild mat, kokt eller liknande, och bra fetter. Det var fantastiskt! Ha alltid novalucol, rennie eller pepsid duo i närheten, så du snabbt kan ta en tuggtablett när du känner av att besvären är på väg. det är ett helsike med magkatarr. behöver du vara hemma och vila upp magen så gör du det. Du blir bara mer stressad att pressa dig själv. Låt föräldrarna ta diskussionen med skolan om hur du mår. Och se om skolan inte kan hjälpa dig med lite hemuppgifter under tiden! Hoppas du får rätt på din mage! :)

nypisnina
0

Allas magar är ju så olika, jag har två nära vänner som har magkatarr och vi alla får våra skov ibland men efter flera års tid så lär man sig vad just ens egen mage tål och inte.
Min ena vän kan inte dricka kaffe, min andra vän kan, jag kan men jag måste ha mjölk i och det måste vara nybryggt kaffe eller pulverkaffe.

Våren är en period då jag alltid får magkatarr, jag vet inte varför men så har det alltid varit. Jag är glad som attan, vill göra massa saker, det spritter i min kropp och jag blir nästan nykär - då kommer magkatarren som ett brev på posten om jag inte passar mig. (Har aldrig haft så ont i magen som när jag var nykär i flera veckor i en ny pojkvän.. hemskt var det!) Måste stressa ner, äta rätt och se till att sova bra.
Om det inte går över eller blir värre inom ett par dagar så är det bara omeprazol som hjälper och då tar jag det som en kur i ca 10 dagar, sen avslutar jag kuren långsamt, annars får magen min fnatt, tar bara en tablett varannan dag i kanske en vecka innan jag slutar. Då klarar jag mig utan att få ett nytt skov.
Annars slår det aldrig fel att det kommer när jag oroar mycket eller stressar.
Försöka att stressa ner hjälper och i annat fall kan man underlätta genom att äta mat som magen mår bra av.

Vad just din mage mår bra av kan bara du veta, så du får prova dig fram.
Några saker som min mage gillar när den gör ont är att jag ska äta långsamt, ofta och lite och helst bestämda tider. Var tredje timma brukar funka.

Några saker som jag har samlat på mig som verkar vara magkatarrstartare för de flesta och som de flesta läkare har sagt till mig är: 

Ät inte för sent och inte för mycket.
Ät inte för fet mat.
Ät långsamt.
Tugga inte tuggummi.
Drick aldrig kaffe som har stått på plattan ett tag (termos går bra)
Se upp med fruktsyra, viss citrusfrukt kan starta. (Äpplen klarar inte jag på tom mage tex)
Se upp med starka kryddor.
Ät på fasta tider och hellre lite och ofta.

Om jag följer detta så får jag sällan svår magkatarr utan jag klarar av att både jobba och träna som vanligt.

Hoppas du inte får tillbaka skiten! :-)

Lycka till i fortsättningen!