Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 3310 ggr
Sugar Mist
2015-01-09 12:10
2

Torrt ansikte?

Flyttade sedan några dagar tillbaks norrut i sverige, från Göteborg till en liten ort utanför Karlstad för att vara exakt, och sedan dess har mitt ansikte blivit extremt torrt!

Jag tvättar ansiktet med en slags gele ifrån garnier för kombinationshud(?) och smörjer sedan in det med en kräm ifrån garnier för nordisk hud, även det för kombinationshud. Jag har inte använt heltäckande smink utan bara mascara och fyllt i ögonbrynen, så foundation och dylikt har inte "täppt igen" huden.

Huden känns stel och torr, även sträv, vilket den aldrig gjort innan, även mina läppar har spruckit upp helt.. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få bort det, det känns så stelt och torrt och nej..

Hjälp?

-

Trollan92
2015-01-09 13:58
0

Låter som om du behöver en återfuktande salva helt enkelt! :)

Trollan92
2015-01-09 13:58
0

Låter som om du behöver en återfuktande salva helt enkelt! :)

[Ily143]
2015-01-09 20:38
0

Du behöver en kräm som är lite mer återfuktande, detta rekommenderar jag då att du använder på kvällen för då hinner den torka in ordentligt. Jag själv tycker att Elizabeth Arden 8 hour cream är väldigt bra den går också att använda på läpparna. Eller ja man kan använda den i stort sett nästan över allt :) Den är mot den dyra sidan och jag kan ju inte garantera att den kommer att funka för dig men den har funkat för många inklusive mig. Det kanske är lite kallare där du flyttat nu? Eller så kan det hända att du använder fel typ av produkter till din hy eller har du använt dom länge och det funkat och du vet att du har kombinationshy? :) Det är väldigt viktigt att använda rätt produkter :)

Intehärutandär
2015-01-09 20:46
0

Det är kallare längre upp i landet. Jag blir fnasig direkt på hösten då temperaturen sjunker och luftfuktigheten svajar. 

Jag peelar ansiktet en gång i veckan och har på en fet kräm direkt eller återfuktande mask. Och så smörjer jag mig varje kväll. På morgonen är det ingen idé, då hinner det inte sjunka in och lägger sig som en hinna ovanpå bara.

pyromanen
2015-01-10 08:17
1

Det var ju frost och torrt en period och då är det vanligt att känna av det på både hud och läppar. Om det är många minusgrader ska man inte smörja nåt i ansiktet som innehåller vatten på morgonen innan man går ut!

Sugar Mist
2015-01-10 13:26
0

Testade att slänga på ett tjockt lager kräm igårkväll och tro satan att ansiktet vart ännu torrare.. Ska gå en period med att bara tvätta ansiktet med vatten och inte smörja med krämen och se om det blir bättre.

-

Jazmin1e
2015-01-10 14:09
0

Jag har blivit torr i ansiktet nu under vintern och jag smörjer mig med propyless mjukgörande hudlotion. Den är inte fet så tycker den tas lätt upp av huden.  Smörjer mig efter jag tvättat ansiktet och sen under dagen om jag känner mig torr. Den kan svida lite om man är jättetorr och det kan vara bra att inte smörja för nära ögonen.

[Ily143]
2015-01-10 14:44
0

#6 Ditt ansikte kommer inte att bli bättre av att du inte smörjer det, det måste återfuktas. Du borde kanske prova en annan kräm

pyromanen
2015-01-10 15:00
1

Ansikten "måste" inte återfuktas. Fukt kan bara komma in i huden från insidan.

HPmarsvinet
2015-01-10 23:33
0

Någon matolja på läpparna brukar funka för mig! Ta på på kvällen så brukar det vara mycket bättre på morgonen, iallafall för mig..:)

J0554N
2015-01-11 17:31
0

Huden kanske bara försöker vänja sig vid den nya miljön

Strong people don't put others down, they lift them up. 

[TanatosNyx]
2015-01-11 18:15
0

Hur sköter du vätskeintaget? Jag blir sådär när jag dricker för lite.

[Ily143]
2015-01-11 21:34
0

#9 Jo huden måste återfuktas speciellt om man är torr, är man torr är det ju ett tydligt tecken på att huden inte kan återfukta sig själv så mycket som den behöver

Sugar Mist
2015-01-12 10:43
0

Har gått ett tag utan att smörja in mig och huden är i myyycket bättre skick nu.

-

pyromanen
2015-01-12 20:31
0

#13 Huden kan INTE ta upp fukt utifrån, det är en myt (samt en massa marknadsföring och bluff).  Hudens fukt kommer enbart inifrån. Däremot kan man minska på avdunstningen av hudens fukt genom att smörja huden med fett eller fet creme/olja.  Även att tvätta sig mer sällan hjälper då hudens eget fettlager då får vara kvar/växa till sig.

"Återfukta huden" är en fysiologisk omöjlighet (om inte man menar dricka då).

kashalou
2015-04-18 22:04
0

Jag var på vårdcentralen pga att jag trodde att jag hade fått någon typ av utslag under ögonen men det visade sig att jag hade jätte känslig och torr hud över hela kroppen och att huden hade spruckit under ögonen! Hon sa att jag skulle ta hydrokortisonsalva morgon och kväll och flera gånger om dagen ha en tjock kräm för torr hud och parfymfri. Jag använder apotekets kräm med en röd förpackning och det funkar jättebra. Man kan ha den krämen på kroppen, händerna och i ansiktet.

Sugar Mist
2015-04-19 07:15
0

#16 👍

Fick mig en bioterm aquasource-aktig fuktkräm eller liknande som är helt sinnessjukt bra, huden bryter inte ut och blir återfuktad, är så nöjd med den, så problemet är löst för tillfället!

-

kashalou
2015-04-19 07:39
0

Vad bra :)