Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 4962 ggr
wingren
2015-01-13 08:02
1

Cellprov

Ska ta cellprov imorgon och undrade lite hur det går till. Vad gör dem? Hur känns det? Något man ska tänka på förutom att man inte ska ha mens eller ha haft samlag det senaste dygnet?  Vad har du för erfarenheter, något bra/dåligt? Tack på förhand :)

ChristineL
2015-01-13 08:12
3

Jättebra att du går iväg! Många skjuter på det bara av olika anledningar.
Det kan kännas lite obehagligt men gör inte ont, dom liksom topsar livmodertappen så du ligger ju i en gynstol. Men du behöver inte tänka på något extra, det går fort och du får hem brev inom ett par veckor om hur läget är :)

[kerstinthemilklover]
2015-01-13 08:34
3

Jag tycker också att det är bra att du går i väg och tar ditt cellprov.  Det är nämligen jättebra att få det taget. OM det skulle vara några cellförändringar så är det vanligt att själva provtagningen tar bort förändringarna, vilket är praktiskt.

När jag var på cellprovtagningen så sade de att jag var svåröppnad så de använde stålverktygen, det kändes kallt men inte mer än så. De svabbar lite med en borste för att få celler från livmodertappen och lite från själva cervix. Det känns, men egentligen inte mer än när man använder tandtråd.

Cellprovtagning kan rädda ditt liv och rädda dig från massa obehag, jag ser endast fördelar med provtagningen.

Ladydragon
2015-01-13 09:10
0

instämmer helt det är bra att gå iväg o ta cellprovet…hoppar aldrig över det för egen del 🙂

senaste gångerna jag har gjort cellprovskontroll så har jag fått en liten blödning efteråt…blev först jätterädd o undrade om nåt va fel men ringde dit jag gjorde cellprovskollen o frågade och det var visst helt normalt….

Ladydragon
2015-01-13 09:13
0

på 1177:s hemsida så har dom jättebra info och en liten film om hur undersökningen går till Länk 🙂

Karmatarerskanise
2015-01-13 12:08
1

#2 källa på det? Att provtagningen skulle ta bort cellförändringar.

Låter verkligen ologiskt.

[kerstinthemilklover]
2015-01-13 12:37
0

Hej #5 vad kul att du frågar efter källa.

Det var cytologerna på utbildningen som berättade det muntligt för oss studenter.

Så jag har tyvärr ingen skriftlig källa.

Men de sade att själva bortskrapandet med borsten fysiskt avlägsnade det basala cellagret av cervixceller och att de celler med cellförändringar följde med. De var dock noga att påpeka att det var de mindre cellförändringarna som försvann vid provtagning.

Vid uppföljningsprovtagningen så uppvisas alltså inga cellförändringar.

Detta kan bero på att de försvann vid provtagning nummer ett eller att kroppen helt enkelt läkt ut cellförändringarna naturligt.

Karmatarerskanise
2015-01-13 12:47
4

#6 Fortfarande ologiskt eftersom cellförändringar inte kommer på just den plats dom "skrubbar".   Känner flera som haft cellförändringar och som haft kvar det efter provtagning.

Om ditt utlåtande är korrekt borde du hitta det i dina böcker.

[kerstinthemilklover]
2015-01-13 13:06
1

#7 Ja det kanske är ologiskt och cytologen som sade att provtagningen kunde ta bort cellförändringar i tidigt stadium kan mycket väl ha fel. Jag lägger mig platt, förlåt om jag spred okunskap.
Det är kanske en skröna som cytologerna sprider för att folk ska uppfatta provtagningen som någonting ännu mer positivt. Det var naivt av mig att inte kolla upp fakta.

I vilket fall som helst så är cellprovtagningen viktig och om cellförändringar i tidigt stadium upptäcks så kan den rädda ditt liv. Det är bra att dina vänner med cellförändringar tog sig tid att gå till provtagningen. Tack för din information!

Karmatarerskanise
2015-01-13 13:19
0

Du behöver inte be om ursäkt. Jag ifrågasätter inte att du fått dessa uppgifter. Ville bara läsa om det.

Portie
2015-01-13 19:15
0

Jag tog mitt första cellprov i fredags. Första gynundersökningen överhuvudtaget. Gick snabbt och smidigt. Fick en kallelse så där stod allt man ska tänka på och lite hur det går till. Pratade först lite med barnmorskan och under själva provtagningen så stack det till lite och kändes väl lite lustigt. Men gjorde inte ont eller så och det var över på någon minut. Den barnmorskan jag hade var väldigt lugn och sansad och berättade hur det skulle gå till både innan och undertiden så det kändes bra. Det viktigaste är nog bara att vara lugn så går det bra!

neasfotografier
2015-01-13 19:29
0

När brukar man få kallelse till cellprovstagning? Är 20 år, fyller 21 i år.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

inu
2015-01-13 19:32
1

23 år tills man är 60. Sen hur ofta varierar med åldern också. Till en början, 23-50, var tredje år sen när man är 50-60 var femte år : )

Asbra att göra det som alla andra säger eftersom det är en investering för livet!

http://sirinulot.wordpress.com/

neasfotografier
2015-01-13 19:33
0

Okej, tack för ditt svar! Då är det inte så länge kvar tills det är min tur i alla fall 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

inu
2015-01-13 19:36
1

No problems : )

Anledningen till att man inte tar tidigare än 23 är faktiskt för att fram tills dess är cellförändringar vanligt i slemhinnorna men att det är ofarliga förändringar som läker ut av sig själv : ) Lärde  mig det idag faktiskt haha!😎

http://sirinulot.wordpress.com/

wingren
2015-01-13 22:07
0

Tack för alla svar! :) Känns skönt att höra från andra att det inte är så farligt och tack för länken, väldigt bra video faktiskt. Nu får ni hålla tummarna för att det går bra för mig imorgon ;)

Vifyra
2015-01-13 23:10
0

Sorry att jag "tar över" din tråd. Men jag fyller 24 i år. Fick ingen kallelse för cellprov förra året. Vart ska jag vända mig? Någon som bar varit med om samma sak?

Intehärutandär
2015-01-13 23:24
0

#16 Hör av dig till närmaste gyn-barnmorskemottagning-kvinnoklinik.

Intehärutandär
2015-01-13 23:25
0

#14 Så vida man inte är gravid innan 23.

wingren
2015-01-14 10:05
1

Ingen fara #14 :) Bara bra att fråga. Säger precis som Snovit79, hör av dig till närmsta kvinnoklinik. Alternativt kan du ringa 1177 och prata med dem, dem vet det mesta :)

Kom precis hem från att ha tagit provet, tog ca 10 minuter allt som allt. Läkaren var lugn och hon kändes erfaren. Glad att det var en kvinna med. Fick trosskydd då hon sa att det kunde blöda lite efteråt men det skulle vara helt normalt precis som #3 sa. Det kändes självklart obehagligt och gjorde lite ont men gick över fort och man gör ju hellre undersökningar än har cancer (y). Tänkte på vad mamma sa igår, "Gynekologen tittar ju där med samma vana som en annan läkare tittar en i halsen."

Vifyra
2015-02-28 10:08
1

Nu har även jag varit å tagit cellprov. Det gick ju hur fort som helst och jag tyckte knappt att det kändes. Var lite nervös innan, men det var inget att va nervös för. Lär ju få göra det många gånger till i mitt liv ;)

obstitant
2015-02-28 10:20
0

Lite sent för TS, men mitt bästa tips är att ha en lång tröja! Då känner man sig inte så naken när man går med bar underkropp till stolen.

Litet förtydligande också: i regel är det en barnmorskemottagning som utför cellprov och inte en gynekolog.

Karmatarerskanise
2015-02-28 10:29
0

#21 Det har alltid varit min gynekolog som tagit mina cellprov.

Åsa S
2015-02-28 14:38
1

Här går man till MVC på drop in tid man behöver inte komma på bokad tid + det är gratis. Det är bara ifall provet inte blir bra, man hittar HPV virus eller nått annat misstänkt man brukar bli skickad till kvinnoklinik så en gynekolog tar prover och då får man betala för det är inte gratis. Och tyvärr så brukar kvinnokliniken vilja att man kommer på 2st återbesök som man får betala även om de inte hittat nått innan man får återgå till den gratis provningen hos MVC. Jag bor i Stockholms län.

Anonym
Anonym
2015-02-28 16:31
0

Jag har aldrig någonsin fått någon kallelese och jag är 28 år gammal. Första gången jag tog ett cellprov så var jag 19 år. Jag åkte in pga att jag hade "gått sönder" och i samma veva tog de också cellprov.

För ca tre veckor sedan tog de ett cellprov och jag har inte fått något svar om hur det gick men antagligen är allt i skick eftersom de har inte kontaktat mig.

Det där med att vara "svåröppnat" låter bara konstigt i mina öron. Efter det jag har fått höra så använder de alltid där instrumenten på alla för att det är mest praktiskt då de tar provet.

Anonym
Anonym
2015-03-01 08:47
0

Jag har tagit cellprov varje år. Dom knipsar en liten bit av livmodertappen. Det gör inte särskilt ont, känns lite obehagligt en kort stund bara.  Jag har även opererats för medelsvåra cellförändringar. Då blir man sövd och blir opererad med laser.

wingren
2015-03-27 21:00
0

#25 Det är bara om man har cellförändringar som dem knipsar av en liten bit av livmodertappen, tänkte att jag förtydligar det för andra som läser :) För det låter ju väldigt läskigt jämfört med den lilla "svabben" dem tar provet med första gången samt om man inte visat på förändringar tidigare.
Hoppas du slipper opereras igen eller att det blir värre, känns bra att veta att även om man skulle ha cellförändringar så dör man inte på fläcken, skämt åsido ;)

Karmatarerskanise
2015-03-27 22:13
0

Precis, vid cellprov knipsa man ingenting. Man svabbar med en borste.