Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsamlevnad
Läst 3208 ggr
Anonym
Anonym
2015-03-19 19:53
0

Kontrollerar.

Har sedan 5 år tillbaka varit tillsammans med en underbar man. Jag älskar han oerhört mycket och jag vet att han älskar mig också.
Problemet är att han vill kontrollera mig och vill alltid veta vad jag gör. Han kommer då och då med antagande om att jag är otrogen något jag aldrig skulle va.
Har sagt upp bekantskapen med killar pga. honom.

Han delar inte mina intressen och blir sur och kan ignorerar mig om jag köper något som har med mitt intresse att göra. Ibland kan han ignorera mig utan speciell anledning så jag måste böna och be om förlåtelse.

Idag är jag hemma och är sjuk från jobbet, han blev sur på mig för att jag orkade kika på datorn men inte laga mat så nu har han låst in sig i köket och jag vet inte vad jag ska göra.

Jag antar att han är så här då han haft ett jobbigt liv och mår oerhört psykiskt dåligt. Jag älskar honom men jag vet inte vad jag ska göra…

Aleya
2015-03-19 19:56
16

Varför göra ursäkt för en man som inte är klok? Han är inte klok enligt mig. Finns ingen ursäkt för att styra en annan människa och dennes liv. Gör slut innan det är försent!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2015-03-19 19:57
0

1# Tror du verkligen de? :/ Är de inte för att han mår så dåligt??

Sarah
2015-03-19 19:58
12

Vad är det du gillar med killen? Han verkar vara ett riktigt svin. Den typen av relation slutar bara på du sätt, misshandel. Han har redan tryckt ner dig psykiskt, snart kommer du även förlåta honom, eller be om förlåtelse när han slår. Lämna honom.

Scorpio97
2015-03-19 19:59
8

Jag tycker inte det låter som en hälsosam relation. Om han mår dåligt så behöver han söka hjälp för det, du ska inte behöva må dåligt för det. Man kan må dåligt utan att ta ut det på andra. Du ska inte behöva sluta göra det du tycker är roligt eller säga upp kontakten med vänner bara för att han är osäker och har ett kontrollbehov. 

Jag tycker ärligt talat att du ska avsluta relationen, för jag tror inte det där är bra för dig. Känns som stor risk att det kommer bli värre och värre, och det kan sluta i misshandel (psykisk och/eller fysiskt)

//Jessie

Anonym
Anonym
2015-03-19 19:59
1

Han är oerhört omtänksam och ställer alltid upp för folk. Han har ett fint hjärta och vi har väldigt kul ihop…

Sarah
2015-03-19 20:01
9

#2 spelar det någon roll varför han beter sig som en idiot? Han är en vuxen människa som tycker ner sin partner. Det är oförlåtligt. Du borde ha lämnat för länge sedan, det kommer bara bli värre.

Sarah
2015-03-19 20:03
8

Hur är det omtänksamt att ignorera sin partner? Hur är det omtänksamt att bli förbannad för att du inte lagat mat?

Anonym
Anonym
2015-03-19 20:05
0

7# Han har fått sköta alla hushålls sysslor senaste tiden typ då jag jobbar om dagarna och han har inget jobb… så skulle ju kunna ställa upp och göra sånt mer :/

Aleya
2015-03-19 20:05
9

#2 tro gör jag i kyrkan… jag tycker att han låter som en typisk man som kan misshandla en. Han förminskar din krets av vänner. Kan ge min tusan på att han även snackar skit om dom. Och att han dessutom "tror" att du är otrogen med dom. Han ska kontrollera vad du gör. Ett typiskt tecken. Han förminskar dig så att du måste be om förlåtelse till han. Fly innan det blir värre.

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2015-03-19 20:06
0

Han har misshandlat mig tidigare, inte allvarligt men något slag men de va för över ett år sedan

Scorpio97
2015-03-19 20:08
12

#10 Och det bevisar bara hur mycket han redan har lyckats bryta ner dig. "inte allvarligt"? All misshandel är allvarlig. Ett slag är ett slag för mycket, och du skulle ha lämnat honom för länge sedan.

//Jessie

Anonym
Anonym
2015-03-19 20:09
0

Jag har nästan lämnat honom. Sagt att de varit över och vi var borta från varandra i några veckor innan jag tog tillbaka honom. Jag klarar de inte.

Anonym
Anonym
2015-03-19 20:10
0

Jag har nästan lämnat honom. Sagt att de varit över och vi var borta från varandra i några veckor innan jag tog tillbaka honom. Jag klarar de inte.

Aleya
2015-03-19 20:10
2

#10 Men ffs! Han är INGET ATT HA! Jag förstår hur du känner. Hade en kille som misshandlade mig och försökte strypa mig en gång. Och jag lämnade inte han i första taget. Men jag tycker att du ska fundera. Han är inte värd din tid. Och bullshit att han mår dåligt. Ingen ursäkt för att slå någon eller bete sig som ett kräk!

Medarbetare för Julen

Scorpio97
2015-03-19 20:12
2

#13 Har du familj eller vänner som kan stötta dig? Kvinnojouren är också bra att ha kontakt med, dom har erfarenhet av sånna här situationer. 

Självklart klarar du det. Det kommer vara jobbigt i början, men sen kommer du förstå hur mycket bättre du har det utan honom.

//Jessie

Anonym
Anonym
2015-03-19 20:14
0

15# Nej har familjen långt bort och inga vänner

Aleya
2015-03-19 20:18
2

#16 ring till kvinnojouren och be om råd.

Medarbetare för Julen

Ria74
2015-03-19 20:47
11

Jag har varit i ett liknande förhållande för en del år sen och har bara ett råd. Spring för livet, det blir inte bättre.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
2015-03-19 21:24
3

Han har slagit dig förr och kommer att göra det igen, det är bara en tidsfråga innan du ursäktar det och försöker dölja dina blåmärken. Han är inte värd dig! Sök dig till kvinnojour eller se till att hitta eget boende. Så fort som möjligt!

Anonym
Anonym
2015-03-19 21:39
10

Jag hade fruktansvärt svårt att göra slut men en kille som behandlade mig illa då jag var i tonåren. Försökte ett par gånger göra slut men klarade inte av hans reaktion. Första gången blev han oerhört sårad och tog på sig offerkoftan. Nästa gång blev han arg och ignorerade i princip att jag försökt göra slut. Efter det laddade jag i ett par månader för att bryta med honom. Jag intalade mig själv hela tiden att jag bara skulle göra det och fullständigt skita i hans känslor och reaktioner. Inget skulle få rubba mig och mitt beslut. Till slut gjorde jag det. Jag fick tvinga fram orden ur min mun. Han blev ledsen och vädjade till mig på många olika sätt men jag var oerhört hård och kall tillbaka. Han skulle inte få mig att ändra mitt beslut. Det ni har är ingen bra relation. Du kan inte lita på honom. Fatta ett beslut med din hjärna och tvinga resten av dig att följa med.

Skogsraah
2015-03-20 09:00
5

Har också varit i ett mycket kontrollerande förhållande och du måste bara bryta. Han har redan brutit mer dig väldigt mycket psykiskt, det kan jag läsa. Du måste prata med någon utomstående om det här och lämna innan det blir värre. För det kommer inte bli bättre. Han vet redan att det är okej att köra, bestämma och misshandla dig. Han vet precis hur han ska styra dig. Vill du verkligen ha det så? Vill du ge honom friheten att behandla dig som en påse skit? Jag kan säga att ingen vill det innerst inne. Oavsett vad någon försökt intala en.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Sthlmshundarna]
2015-03-22 16:07
0

Förlåt men han låter inte normal…..skulle inte orkat med någon sådan!

[Forest]
2015-03-23 10:52
0

låter som en mycket omogen kille som ska få dig att må dåligt och få skuldkänslor för allt möjligt. Jag tycker verkligen inte detta låter som ett sunt förhållande, har det alltid vart så här? Mitt tips är bli förbannad och sen skaffa egen lägenhet.

Gronstedt
2015-03-23 11:22
9

Han mår inte dåligt, han har hur roligt som helst. Han leker sin favoritlek med sin favoritleksak  och mår som en prins! Exakt vad är det som är så underbart med att bli behandlad så?

Och det kommer inte att bli bättre. Ju mer du ursäktar honom desto mer måste han plåga dig för att få sin kick. Välj att vara din egen människa i stället, och inte hans leksak. Det är inte lätt att bryta, men det finns hjälp att få.

Wony
2015-03-23 20:07
1

#24 Jag brukar sällan ge mig in i den här typen av diskussioner, men vad säger att han inte mår dåligt? Att inte ett dåligt mående är en bakomliggande orsak? Jag säger inte att det är förmildrande på något vis, inte alls. Däremot reagerar jag över ett så tvärsäkert påstående. Att veta hur en annan person mår är oerhört svårt, särskilt någon man bara hört talas om över ett forum.

Till TS, jag kan förstå att det är en jobbig situation, och du FÅR känna så. Tvinga dig inte till något du inte vill, men våga känn efter vad DU vill.

Gronstedt
2015-03-24 08:46
2

#25: Det är inte så svårt att förstå hur en sådan person gör sina val. Han väljer att göra det han gör för att han trivs med det. Han kanske mår sämre när han inte gör det, men vad spelar det för roll i sammanhanget?

Wony
2015-03-24 09:20
1

#26 Jag säger som sagt att det inte är en förmildrande omständighet, men det jag ställer mig kritisk till är ett dömande av en person, trots att det faktiskt är omöjligt att veta hur denna mår. Detta slags dömande ser jag allt oftare, och det är rätt så sorgligt.

Gronstedt
2015-03-24 09:29
4

#27: Vi bedömer alla våra medmänniskor utifrån deras observerbara agerande och utifrån vår egen erfarenhet. Precis som du gör nu, när du utan grund påstår att jag "dömer" någon genom att ge uttryck för min övertygelse om vederbörandes bevekelsegrunder. Men ditt "dömande" (inte för att det handlar om att döma, utan om att bedöma, men du vill ju kalla det så) är kanske bättre än andras?

Wony
2015-03-24 09:42
1

#28 Något sådant har jag aldrig påstått. Och ja, människan är både fördomsfull och tenderar att skapa sig en uppfattning. Men det jag reagerade över var hur du i ditt inlägg framställde det som att det är säkert att personen mår prima.

Sedan om bedöma är ett bättre ord är döma låter jag vara osagt. Hur som helst framförde jag helt enkelt mina åsikter kring att det allt oftare framförs åsikter formulerade som sanningar utan att det egentligen finns någon säker grund för det.

Men det är ju bara min åsikt. 🙂

cattastroph
2015-03-24 14:53
0

Svaret är inte bara svart eller vitt!

Älskar du honom så ge inte upp. Han mår dåligt. Har problem. Men HAN behöver hjälp. Det är också HANS ansvar att ta hjälpen. Och han som ska VILJA ha hjälpen.

Hans beteende är inte ok. Men det betyder inte att han är rutten rakt igenom. Han har sina orsaker, som han kankse inte är medveten om ens. Men DU ska inte behöva ha det så där för det.

Prata med honom. Kontrollbehov och svartsjuka handlar i grund och botten alltid om skadad självkänsla. Kontrollbehov ofta från medberoende. Har han vuxit upp i en familj med missbruk, eller dysfunktionell familj? Hur som helst, se till att du inte skadas av förhållandet. Du ska inte känna dig styrd och kontrollerad av honom. Det är ingen sund relation.

www.cattastroph.blogg.se

cattastroph
2015-03-24 14:53
0

Svaret är inte bara svart eller vitt!

Älskar du honom så ge inte upp. Han mår dåligt. Har problem. Men HAN behöver hjälp. Det är också HANS ansvar att ta hjälpen. Och han som ska VILJA ha hjälpen.

Hans beteende är inte ok. Men det betyder inte att han är rutten rakt igenom. Han har sina orsaker, som han kankse inte är medveten om ens. Men DU ska inte behöva ha det så där för det.

Prata med honom. Kontrollbehov och svartsjuka handlar i grund och botten alltid om skadad självkänsla. Kontrollbehov ofta från medberoende. Har han vuxit upp i en familj med missbruk, eller dysfunktionell familj? Hur som helst, se till att du inte skadas av förhållandet. Du ska inte känna dig styrd och kontrollerad av honom. Det är ingen sund relation.

www.cattastroph.blogg.se

Anonym
Anonym
2015-03-24 15:30
0

Träffade en liknande kille. Tyckte han var gullig som verkligen intresserade sig för mig och körde mig överallt. Efter ett tag fattande jag att han bara ville veta exakt vad jag gjort och vem jag pratat med. Allt skjutsande gick ut på att separera mig från mina kompisar. Jag var för snäll för att säga ifrån ordentligt men började streta emot . Hans svar var att börja kolla min telefon som att det var den naturligaste saken i världen. Tillslut bestämde jag att det fick räcka. När han insåg att han skulle förlora all kontroll över mig försökte han våldta mig.

Sånna killar lär sig hur de ska ta sig under skinnet på en. Det går inte att hjälpa de och ha en relation samtidigt. TS, han älskar inte dig, han älskar att vara älskad.

Aleya
2015-03-24 16:03
5

#31 du har uppenbarligen inte läst att han slagit henne. Visst kan man bete sig knäppt om man mår dåligt, men din logik är för mig något jag inte förstår. Varför uppmuntrar du någon att stanna med en som uppenbarligen inte är klok? Varför ska ts plåga sig och hålla fast i något destruktivt?

Medarbetare för Julen

Em_
2015-03-24 16:08
0

Skulle han acceptera att du behandlar honom som han behandlar dig? Skulle han försvara dig med att du älskar honom?

Anonym
Anonym
2015-03-24 19:45
0

34# Nej han skulle aldrig acceptera att jag behandlade honom illa..

Sarah
2015-03-24 19:50
2

Snälla, gör slut, spring för livet åt andra hållet. Det kommer aldrig bli bättre.

cattastroph
2015-03-24 21:58
0

Oooops #31 nej jag missade att han slagit! Jag omvärderar mitt svar och säger lägg benen på ryggen och spring!!! Hur han än mår finns inget försvar för att slå!!

www.cattastroph.blogg.se

Em_
2015-03-24 22:05
0

#35 Så varför ska du behöva acceptera att han gör så mot dig :)