Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 2208 ggr
[Jessiewer]
0

Gravid?!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. 

Jag tror att jag är gravid. Jag skulle haft mens söndag 8 mars, alltså snart två veckor sen exakt. 

Mina bröst är ömma och spända och lite större än vanligt. Och jag har varit så grinig den senaste veckan och jag har liksom känt att jag vill ta avstånd från min pojkvän lite och umgås mer med mina kompisar och min familj. Jag blir irriterad på nästan allt han säger och har tjafsat två gånger med min storasyster dom senaste dagarna, och det har jag inte gjort på flera år. 

Ja, jag har humörsvängningar och är lättretlig och irriterad. Och dessutom har jag ätit dubbelt så stora portioner som jag brukar göra (fast det kanske bara beror på att jag ätit så himla god mat dom senaste dagarna 😂) 

Men hur som helst, jag ska köpa ett gravtest idag med min pojkvän och ta det imorgon bitti så då får vi veta. 

Vi båda vill inget hellre än att behålla barnet, men jag vet att jag inte kan med tanke på att vi båda bara är 18 år gamla, pluggar, bor hemma och är arbetslösa. Jag är så ledsen 😕 Min pojkvän ville att jag helst inte skulle berätta för någon förrän allt var klart, men jag behöver ha någon att prata med, vill berätta för min bästa kompis för hon har varit med om samma sak så jag skulle kunna behöva hennes stöd 😕

Men min syster tog ett graviditetstest för några veckor sen, för hennes mens var 2 v försenad men hon var tydligen inte gravid 🤐 Så jag tänkte, kan det vara så att jag inte gravid heller trots symtomen? Jag är så orolig att jag kommer ha svårt att bli gravid i framtiden om jag gör abort, hur stor är risken att det blir så?

Fridaaaa
1

Ibland kan mensen vara sen pga t.ex stress.
Men gör test och kolla.

Trott jag varit gravid men när jag gjort test har det visat negativt, med haft "symtom".

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ria74
0

Mensen kan hoppa lite hur som helst särskilt när man är ung. Hade flera gånger som mensen hoppade över en månad när jag var yngre.

När du oroar dig  att vara gravid kan mensen bli sen av det också, men det enda sättet att veta är att ta ett graviditetstest.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
0

Man vet aldrig förrän man gjort ett test. 

Om man verkligen vill behålla barnet, så går omständigheterna alltid att lösa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Jessiewer]
0

Tack för era svar. 

Jag är så nervös, för jag vill inte vara gravid egentligen. Eftersom jag inte vill behöva välja mellan att behålla barnet och göra abort. 

Bara tanken på att jag har en liten bebis i magen som jag längtar så mycket efter men som jag inte kan behålla får mig att börja gråta. 😢

Kan tillägga att jag alltid har haft regelbunden mens, Mensen har varit sen en gång och det var bara en dag. 

Har varit lite dålig och gasig  i magen också. 

Men får se imorgon då hur det ser ut. Herregud vad jag är nervös 😕

moawist
0

Fast sen så har det ju inte varit april ännu, menade du inte mars?

[Jessiewer]
0

#5 Oj 😂 Självklart menade jag mars

Fridaaaa
0

#4 Mens kan rubbas även man haft regelbundet i flera år.

[Jessiewer]
0

#7 Okej, får hoppas att det är så då 🥵

IceTee
0

Jag måste bara dubbelkolla: du menar mars och inte april va? Men mensen kan vara sen av många orsaker, du behöver inte alls vara gravid!

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
Anonym
0

Jag hade exakt likadana symptom och jag var tyvärr gravid. Mina bröst var otroligt spända och ömmade mycket. Jag började också bli otroligt hungrig och sen hade jag också en massa svåra kramper. Det var jättejobbigt alltihopa och det blev sen en abort. Efter det där vill jag aldrig mera skaffa barn. Om det där är hur det ska kännas då man är gravid så fruktar jag för hur resten av graviditeten skulle varit.

Får hoppas att din mens är bara sen. Går du på p-piller eller något?

[Jessiewer]
0

Jag gjorde testet nu i morse och det visade starkt plus.. Hur ska vi göra nu? Ringa umo eller typ barnmorska eller vad ska vi göra? Vill helst få bort det så fort som möjligt 😢

[Jessiewer]
0

Jag gjorde testet nu i morse och det visade starkt plus.. Hur ska vi göra nu? Ringa umo eller typ barnmorska eller vad ska vi göra? Vill helst få bort det så fort som möjligt 😢

OlgaMaria
0

#12 Hör av dig till mödravårdscentralen - barnmorska.

Anonym
Anonym
0

#12 Det är bara att ringa. Är inte förvånad att det visade ett starkt plus med tanke på hur sen din mens är och dina symptom.

Du borde fundera på användnigen av preventivmedel så det här inte händer igen. Abort är inga trevliga saker precis.

Ria74
1

Ring till mödravårdcentralen eller barnmorska så fort som möjligt så hjälper hen dig att räkna ut vilken vecka du är i och vilka olika alternativ som finns. Lycka till!

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Jessiewer]
0

Nu när jag låg i sängen så fick jag ont i magen och någon halvtimme senare så kändes det nästan som att jag kissa på mig så jag rusa till toaletten och det bara rann blod. Min pojkvän läste att man tydligen kan få mens när man är gravid men jag undrar om det inte är ett missfall? Det är mycket mer blod än vad det brukar vara en vanlig mens och jag har ganska stark mensvärk.

[kerstinthemilklover]
1

#16 Jag tycker att du borde ringa till 1177 sjukvårdsupplysningen för att bli lotsad till rätt enhet och få den hjälp och bekräftelse du behöver.

Fridaaaa
0

#16 man kan inte ha mens när man är gravid däremot mensliknande blödningar.

OlgaMaria
1

#16 Ja det låter ju som missfall. Mensliknande blödningar kommer ibland då du skulle ha fått mens om du inte var gravid, dvs inte nu utan om två veckor. Ring 1177  och fråga om du behöver komma in på någon undersökning. 

Har du använt preventivmedel då du blev gravid och efter det?

[Jessiewer]
0

Nej jag har ätit cerazette men jag har precis slutat med dom eftersom jag blev deprimerad och mådde illa av dom. Jag skulle precis börja ta dom igen nu när mensen kom bara ett tag eftersom jag hade en månad kvar och sen skulle jag prova något nytt, men mensen kom ju aldrig så det blev inte av.

IceTee
0

#20 om du mår så dåligt tycker jag inte att du ska fortsätta med dem, byt till något annat! Om du gillar mini-piller så kan du ju bara byta märke
Liten sidenote bara

Medarbetare på Skor iFokus