Solarium
La det i skönhet eftersom att jag solar för att få lite färg och se lite piggare ut.
Ser ut som en blek fisk efter vintern när man inte fått sol på typ ett halvår. Och trivs inte med det, trivs bättre när jag har lite färg och jag ser piggare ut. Då känner jag mig som mig själv.
I tonåren solade jag rätt mycket solarium till och från.
Och nu funderar jag på att göra det ett några få gånger innan sommaren, bara för att jag ser så sjuk ut.
Är det verkligen jättefarligt att sola typ 5-10 gånger innan sommaren? Brukar sola mellan 10-20 min i solarium. Försöker sola en del på sommaren också, för jag tycker det är härligt.
Antar att jag redan utsatt mig tillräckligt för att få hudcancer i tidigare dagar med tanke på mängden sol jag utsatt mig för. Så tänkte att det här kan väl inte skada nåt jämfört med tidigare.
Jag vet att huden åldras fortare och allt det där. Men jag pratar inte om överdriven solning den här gången.
Vet också att det finns brun utan sol osv. men använder det mest bara på benen inför sommaren då det är lättast att smörja osv. Men orkar inte hålla på med en massa krämer och sånt. Kan inte heller smörja ryggen själv. Plus att jag svettas en del när jag blir varm så det kommer bara rinna av och bli fult på en gång. Och man måste ta bort det så fort efteråt för att det blir fläckigt, och sen börja om processen igen. Känns bara jobbigt och krångligt.
Spraytan skulle jag kunna testa men det försvinner också så fort. Det skulle förmodligen också bara rinna bort om jag svettas.
Brukar ni sola solarium då och då under vintern?
Har du risken för hudcancer så kan det vara jättefarligt att sola solarie. Speciellt om du ska utsätta dig för carcinogenen SOLEN efteråt. För då blir det ännu större risk. Det är alltså INTE riskfritt bara för att risken är oöverskådlig.
Jag solar inte solarium under vintern.
Du ska självklart göra som du vill i alla fall. Om du älskar att sola och lever för det så är det kanske bra för dig. Vem vet du kanske blir påkörd av en buss i morgon och då vore det väl trist om du förnekat dig själv någonting du tycker om.
MEN om du är verkligt orolig för hudcancer så råder jag dig att avstå solariesol.
Solarie ökar risken för hudcancer, absolut. Och hudcancer är ett stort problem, faktum är att sverige är ledande land inom hudcancer. Vi solar helt enkelt mer än vi klarar av och bryr oss inte om vi bränner oss. Hur många gånger har ni inte hört någon skämta om hur röd och bränd den blivit efter en dag i solen? Eller den gamla hederliga "man måste bli röd innan man blir brun"?
Sola en liten stund per vinter om du vill, Men se till att skydda känsliga områden, kolla upp eventuella förändringa i huden direkt, och framförallt - bränn dig inte!
/Surpan
Alla riskerar väl att få hudcancer när man solar? Men någon annan i släkten har inte haft hudcancer. Dock annan cancer och bröstcancer.
Ska fundera! Men ska som sagt inte överdriva det utan bara några gånger tills jag känner mig nöjd med "brännan" så jag inte ser lika sjuk ut längre.
Blir aldrig så där överdrivet brun som vissa blir när de solar. Utan får ytterst lite färg bara och det brukar jag trivas med.
#3 Alla riskerar det, men malignt melanom är ärftligt. Du har också en förhöjd risk om du bränt dig mycket som barn eller är väldigt ljushyad.
/Surpan
Visste inte att vi låg i topp ang hudcancer!
Visst har jag bränt mig några gånger då man varit utomlands och så där fast man haft solskydd. Är dock dålig på att använda solskydd här i Sverige.
Brukar dock sällan bränna mig här hemma i Sverige. Och solar jag för att sola så brukar jag försöka ha solskydd, men har inte på det om jag går en dag på stan.
Tror inte jag brände mig så mycket när jag var barn. Hänt ett par gånger då vi varit utomlands. Men mamma och pappa var noga med att smörja in mig och ha hatt på mig osv.
Kan inte påstå att jag är väldigt ljushyad. Nu tycker jag ju att jag är det men har ju inte fått se solen på flera månader så är väl inget konstigt direkt.
Kanske är som den hudtonen längst till vänster i mittenraden.
http://fashionbomb.thefashionbomb.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2011/03/photo.jpg
Du kan få hudcancer även om du inte har bränt dig. Solarie ökar risken.
Själv tycker jag egentligen att det är väldigt skönt för musklerna att sola solarie men tycker inte det är värt risken så jag har inte gjort det på många år. Efter att en bekant dog i hudcancer skulle jag inte kunna ligga i ett solarie utan att tänka på henne. Hennes blogg finns kvar på GP om du vill veta lite mer om hudcancer.
#2 Var har du hört det? Det är ju Australien.🤔
Själv är jag en sån som tycker det är nyttigt med lite solarium på vintern då vi inte har någon riktig sol, fast bara 1-2 gånger om månaden bara. Och inget på sommaren, tycker du gör lite för mycket men du är ju fri och gör vad du vill. Finns det en risk, ja. Men man får ju räkna in alla faktorer och så får du välja om du fortfarande tycker det är värt det.😉
#8 Men av solarie får du inte fördelarna som du får från sol. Du får inte i dig vitaminerna du får från solen.
#9 "Nya solarium har rör som kan bilda D-vitamin av UVB-strålar. Det pågår nu en diskussion om det är farligt att sola solarium under vinterhalvåret och på så vis få i sig UVB-strålar, solarier anses vid för flitigt användande kunna leda till ökad risk för hudcancer (melanom) i jämförelse med vanlig solning, solarier skapar även betydligt mer UVA-strålar än UVB-strålar. Å andra sidan så har det visat sig att brist av D-vitamin i sig kan leda till cancer, så diskussionen lär fortgå om man kan/bör sola solarium med måtta under vinterhalvåret! Det finns forskare som anser att man kan/bör sola försiktigt i solarium under vinterhalvåret i Norden och rekommenderar ca 10 minuter per veckan, något som bevisligen också håller uppe D-vitaminnivån i kroppen!" http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm
Ökar inte riskerna för att sola även utomhus riskerna? Är det oerhört mycket farligare med solarium? Även om jag antagligen redan passerat gränsen för att riskera hudcancer via solarium för flera år sedan då jag solade solarium, så kan det vara intressant att veta 🙂
Tror du missuppfattat mig, eller så missuppfattade jag ditt "tycker du gör lite för mycket". Solar inte mycket i solarium längre. Gjorde det när jag var tonåring, och inte solat solarium på flera år. Plus att jag skrivit att jag inte tänker sola överdrivet mycket solarium. Tänkte sola mellan 5 till max kanske 10 gånger innan sommaren tills jag uppnått en lagom bränna så jag inte ser döende ut - vilket jag gör nu.
Dessutom så solar jag ju inte solarium på sommaren, då solar jag ju utomhus 🙂
Intressant, tack så mycket! 🙂
#11 Jag skrev ju 1-2 grr under vintermånaderna så gör du mer än så. 5-6 gånger tycker jag väl inte är så farligt, hehe.😃Fast eftersom du gjort mycket förr så bör du nog ändå vara lite försiktig tycker jag.☀️
Är trots allt ett tag kvar till sommaren, så tycker inte att 5-10 korta solningar fram tills dess är så överdrivet 🙂
Jag vet att man ska börja smått och sedan när huden vant sig kan man öka på ett par minuter. Har i övrigt ganska svårt att få färg och bränna mig så den risken är inte så stor, förutom om jag solar en hel dag med för lågt solskydd utan att bättra på det - men så gör jag aldrig.
Men har aldrig bränt mig i solarium under tiden jag solade förut så är inte så stor risk att jag gör det nu heller, men ska vara försiktig ändå 🙂
#8 Nu hittar jag inte min källa bara för det (fail på mig), men den senaste källan för att australien var ledande som jag hittar är daterad 2011, och då var vi tvåa på listan. Sedan dess har Sveriges hudcancerpatienter bara ökat, medans Australien förbjöd solarium för folk under 18 år.
Jag tycker personligen att 18 års gräns på solarium inte alls är en dum idé.
Att Sverige ökar kraftigt imon en cancerform som vi faktiskt vet hur man kan förhindra på ett enkelt sätt är helt galet för mig. Folk dör för att de följer något sorts ideal.
Till er som vill ha D-vitaminet så rekommenderar jag solrum. Jag har testat det själv och det är supertrevligt!
/Surpan
Tycker också att 18 årsgräns låter som en bra idé 👍
1) Man ser inte sjuk ut för att man är blek
2) Man ser inte piggare ut för att man är solariebrun
/Nöjd blekfis
/Christine
Jag tycker personligen att jag ser sjuk ut och ser piggare ut med lite färg. Och det skrev jag också.
Menade inte att alla ser sjuka ut om man är blek. Vissa är fina som bleka men jag trivs inte som blek, vilket jag också skrivit 🙂
Har ljus hud och båda mina föräldrar har på gamla dagar fåt ta bort förstafier till husvancer i omgångar så jag skulle alldrig lägga mig i ett solarium. Gjorde dock det på 80-talet då brun var ännu mer "rätt" än nu. Tyvärr. Bara att hoppas det går bra. Jag tycker också jag ser piggare ut på sommaren när jag har lite mer färg än just på denhär årstiden.
Har ljus hud och båda mina föräldrar har på gamla dagar fåt ta bort förstafier till husvancer i omgångar så jag skulle alldrig lägga mig i ett solarium. Gjorde dock det på 80-talet då brun var ännu mer "rätt" än nu. Tyvärr. Bara att hoppas det går bra. Jag tycker också jag ser piggare ut på sommaren när jag har lite mer färg än just på denhär årstiden.
#15 Tydligen är varken Sverige eller Australien högst upp. http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/skin-cancers/by-country/ 😃
Att man ser piggare ut på sommaren har inte med hur solbränd man är att göra. Det är för att vi får mer ljus då, mer D-vitamin vilket gör oss piggare.
/Christine
Precis som TS så känns det som att jag ser piggare ut när jag fått lite färg på kroppen :) så det är nog olika och känner TS att hon ser piggare och friskare ut så är det ju hennes åsikt och så länge hon trivs med det så spelar inte något annat någon större roll :)
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
#21 det där är antal döda, är nog därför det diffar, men tänk att vi ligger så högt i antal döda i hudcancer trots vår framträdande sjukvård. Det är skrämmande.
/Surpan
#24 Aha🤔såg det nu.
Det verkar lite som att du tror att eftersom du solade så mycket som ung så är det ingen fara att sola lite till i solarium, vilket är fel. Kroppen blir inte "härdad" eller liknande. Jag avråder dig från det tills det finns säkra källor på att det inte är farligt. Dessutom finns det BUS som varken flagnar eller försvinner med svett
Medarbetare på Skor iFokus
Jag passar mig för både vanlig sol och solarium - fyyyy f****n för att bli sjuk för att man har varit fåfäng.. Är det värt risken?
Nu är det ju inte bara risken för de värsta cancersorterna som jag är rädd för - har en kompis vars mamma får åka till läkaren var tredje månad, ibland mer, för att ta bort fläckar som hon får, det är inte livshotande men de kan bli farliga om hon inte tar bort dem.
Nej tack, sånt vill inte jag ha även fast det går att leva med.
Nä, det är hög solskyddsfaktor som gäller utomhus på sommaren och brun utan sol och spraytan upptill och den enda som gäller på vintern.
Om man är duktig med sin spraytan och sköter om sin hud så kan man vara brun och fräsch i över en vecka - jag tränar 3-6 ggr i veckan och svettas som en jag vet inte vad och håller min färg från spraytan i 7-9 dgr - den är inte heeelt borta från hela kroppen då men ansiktet och händerna blir bleka snabbt.
Det finns så bra produkter nuförtiden så man kan göra sin spraytan och underhålla med spray och krämer hemma, ryggen når man med sprayen eller så får man be om hjälp.
På sommaren blir man ju en brownie även fast man har solskyddsfaktor på sig, tar lite längre tid, men det är det värt.
Hälsan måste gå först.
Jag själv är genomskinlig - är så ljus så på vissa ställen är jag mer blå än vit så jag sprayar mig rätt ofta, jag ser inte så frisk ut om jag inte har lite färg.
Brun utan sol har jag skrivit att jag använder ibland på benen men klarar inte att smörja hela kroppen med det. Sen tycker jag att det är jobbigt med krämer och sånt, dels för att jag inte klarar av att smörja hela kroppen med det pga personliga anledningar.
Och det handlar som sagt inte om något överdrivet solande den här gången för den delen.
Förstår att jag inte blir härdad, men tänkte om det var extremt dödsfarligt att sola solarium mellan 5-10 gånger fram till sommaren - vilket jag tvivlar på eftersom att när jag behandlades för depression så tog läkare + psykolog upp att jag kanske skulle testa sola solarium då och då under vinterhalvåret, men jag gjorde det bara nån gång sen glömdes det bort.
Visst det är farligt med solarium, det har jag förstått. Men det handlar som sagt inte om överdriven solning om jag skulle göra det nu.
Som många skrivit tidigare i tråden så får jag vara försiktig (vilket jag kommer vara om jag bestämmer mig för det) och inte bränna mig så borde det inte vara någon större fara egentligen.
Tänker inte heller undvika att vara utomhus på sommaren eller sola solarium ett par gånger nu innan sommaren bara för att jag är rädd att få cancer. Man kan inte undvika att göra saker i rädsla för att få olika sorters cancer. För det kan man få ändå även om man undviker en massa saker. Ingen mening att leva sitt liv i rädsla för cancer.
Jaja, jag har fått mycket bra svar.
Tack och hej!
#28 Jag tycker inte man ska leva i rädsla, men att sola solarium "sparsamt" är för mig att sola en gång per år ungefär, inför ett speciellt tillfälle kanske. Att sola 5 - 10 gånger på ett par månader är inte sparsamt, det är regelbundet! Att undvika solen på sommaren behöver man inte heller göra, men man bör ha hög solskyddsfaktor och skydda de känsliga områden, som ansiktet.
Om du inte vill smörja, har du testat spray-brun-utan-sol? Det brukar jag köra, man sprayar på över ansikte, axlar, bröst och armar bara efter dusch. Ryggen behöver man ändå inte ta, den visar man ju inte. 🙂
/Surpan
Nej, har inte testat det, men som med annan brun utan sol så försvinner den väl rätt fort och försvinner när man svettas? Jag klarar inte heller av att stå och skrubba bort gammal brun utan sol som fläckats var och varannan vecka. För att brun utan sol inte ska bli fläckigt redan från början när man tar på det så måste man ha peelat kroppen och det klarar jag ju inte av så. Vill inte gå runt som nån fläckig orange-brun typ bara för att jag inte klarar av att applicera det rätt
Och ryggen visar jag rätt mycket ändå, inte hela ryggen men syns ju rätt tydligt om man inte smörjt in ryggen med brun utan sol då det blir en kant vid axlarna där man slutar i så fall. Har mycket kläder då man ser mycket av skulderbladen osv.
#30 Jag tycker den sitter som annan brun utan sol, men om jag vill att den ska sitta hela tiden så gör jag det ett par gånger i veckan bara, men det tar ju typ 30 sek att bara spraya över sig, plus att det inte blir lika ojämnt som vid kräm. Jag använder Loreal's och har aldrig sett att den blivit fläckigt eller haft missöden (förutom en gång då jag glömde bort att jag sprayat min ena hand och sprayade den igen, så det blev dubbelt så brun som den andra handen). Spray regnar ju ner i luften liksom så jag upplever att den tar en bit på baksida axel också, och det blir ju inte skarpa linjer. Man ser inte "här är det smörjat men här är det inte".
/Surpan
Det finns olika märken som inte försvinner för att man svettas.🙂
Nej, jag vet inte jag. Brun utan sol funkar på mina ben, men är så jobbigt att behöva sitta och vänta i evigheter på att det ska gå in i huden och skrubba sig och skrubba bort gammal brun utan sol då och då och sen på med nytt. Blir alldeles för mycket krångel för mig.
Är nog inget för mig 😐
#33 Du kanske bara kan köra ansikte och bröst då för att de lite pigg ut, och sen lägga lite solpuder på nyckelbenen bara? 🙂
/Surpan
Fast 10 gånger är väldigt mycket, även om du bara gör det i 10 minuter. Du gör självklart som du vill, men jag tycker att det låter dumt. 4 gånger låter vettigare i så fall, och att försöka vara ute när solen lyser i övrigt! Och jo, det kan visst vara farligt. Det kan räcka med 2 gånger och sen har du börjat utveckla cancer eftersom du redan solat så mycket, så håll koll på huden!
Medarbetare på Skor iFokus
Önskar att jag kunde använda brun utan sol sen är de som är bra så dyra 😐
Skulle bara få bättra på det i ansiktet hela tiden då det skulle försvinna i pannan rätt fort om jag svettas, skulle se ut som en ompalompie till slut.
#36 Vad har du använt för brun-utan-sol? De ska inte försvinna vid svettningar.
/Surpan
Minns inte alla men en jag vet är Dove. Den ser man dessutom inte var man applicerat. Brukar få till det jämnt och snyggt på benen tycker jag, men ändå svårt att se.
När jag svettas , tränar eller sånt, så svettas jag ganska mycket så det rinner verkligen och då torkar jag ju bort det såklart, för tycker det är obehagligt med svett som rinner, och då gnuggas det ju bort när man gjort det tillräckligt många gånger.
Jag vet inte vad det är för nån, kanske är den du menar.
Okej, ska titta.
Kan man använda den i ansiktet också? Tyckte den för ansiktet var dyr om man skulle köpa båda…
Sen är det svårt att få det jämnt? Svårt att veta var man sprayat om den inte är färgad tänker jag?
#41 alltså man drar ju bara ett drag över allting, inte alls svårt att få jämnt.
/Surpan
Såg att man inte skulle använda den vanliga i ansiktet. Så då måste man köpa båda i så fall.
Bara en massa pengar och krångel tycker jag 😐
#43 Det känns som att du redan har bestämt dig, så det är kanske ingen idé att säga det här.
Men 10 ggr solarium, i 10 minuter, typ 4-6 kr per minut (mer om du ska ha ett sånt där nytt solarium som bildar D-vitamin) = 400 - 600kr.
10 tillfällen, 10 minuter solning + resväg på ca 10 minuter = 3 timmar och 20 minuter.
Jag tycker det låter dyrare och krångligare.
/Surpan
Jo, jag vet. Jag har också tänkt på det.
Men vill i så fall bara hitta en BUS som är lätt att applicera på HELA kroppen - inklusive ansiktet. Som inte kladdar och inte kostar en förmögenhet.
Kändes faktiskt dyrt att köpa den du rekommenderade när man måste ha en särskild för ansiktet också.
Många BUS kostar mycket och eftersom jag inte vet om det är nåt jag vill lägga pengar på eller om den funkar som jag önskar så kändes det som mycket pengar och krångel i onödan.
Var köper du den du använder? Finns den på Kicks eller ICA eller nåt?
#45 Jag köper den på kicks, men jag använder bara det till ansiktet och kör armar bröst och axlar med den också.
/Surpan
Jag får väl fundera.
Du pratar om att du inte vill se sjuk ut men du har inget emot att på riktigt bli sjuk?
Du gör precis som du vill men det finns alltid en risk för att man råkar dra på sig något otrevligt t.ex. hudcancer.
Sen kan du också råka få soleksem och då kommer du verkligen att se knasig ut med rödflammig hud - massa röda prickar som kliar. Jag råkade ut för det då jag inte tog solandet på allvar och nu får jag dras med det varje sommar…Man kan med andra ord bli överkänslig mot solljus. Det är ju inget farligt men om du oroar dig över ditt utseende så kan jag lova dig att soleksem ser mycket hemskare ut än om man är blek.
Om du inte märkt det så lutar det mer och mer åt BUS än solarium nu.
Jag skulle aldrig lägga mig i ett solariet. Blir äcklad av tanken på att andra nakna människor legat och svettats där. Urk.
Man rengör ju innan man lägger sig där. Gjorde i alla fall jag när jag solade solarium förr.
Har testat L’OREAL sublime bronze express pro self-tanning dry spray nu och tycker faktiskt att det var svårt att få det jämnt. Magen drog åt sig MASSOR av färg medan det knappt hände nåt alls någon annanstans och sprayade lika mycket på magen som någon annanstans. Plus att det fläckat sig i mina charmiga små "veck" jag får när jag sitter ner..
Har även fått ett fåtal fläckar på armarna. Tänker att det är lättare att spraya på någon annan än på sig själv kanske.
Men ska prova några gånger till så får vi se om jag väljer att fortsätta med denna eller köper någon ny.
#50 Haha! Det ä faktiskt riktigt äckligt, har aldrig tänkt så eftersom man gör rent… Men huuuu! Inte lite svett heller ju!
Nä, det är inte värt det!
#51 Still grose!
Funderar faktiskt att gå ur det här forumet för man får bara mothugg ändå, särskilt här inne på Kvinna.
Därför jag valt att vara anonym också, för att jag vet att om man har en simpel fråga eller liknande så får man ändå bara mothugg.
Nu är det ju som att ni tycker att jag är helt dum i huvudet som ens funderar på att sola solarium, när det tydligt ändrats i tråden och jag använder BUS istället.
Plus att jag är sjukt äcklig om jag skulle sola solarium för en massa andra legat där och svettats, även om man rengör innan.
Jag ser det som mothugg i alla fall och känner mig väldigt sällan välkommen här. Vilket jag tycker är oerhört tråkigt.
Man behöver inte låta så nedvärderande mot folk som bara har enkla frågor eller vill diskutera ett ämne om vad som helst.
#54 Jag har inte sagt att du är äcklig. JAG finner tanken på att främmande nakna personer legat där äcklig och därför skulle aldrig jag lägga mig där.
Ser inte några mothugg. Bara kloka tankar.
Tolka inte in saker som ingen skrivit så lovar jag att det blir trevligare.