P-piller
Kan någon förklara för mig hur p-piller egentligen fungerar? Det står att jag ska börja ta dem i början av min cykel alltså första dagen jag får min blödning. Hur gör jag om jag inte vill vänta utan vill börja med dem genast? Är det i någon speciell ordning jag måste ta dem med tanke på "sockerpillren"?
Jag känner mig otroligt dum men jag tycker att det är väldigt förvirrande och vill helst slänga bort hela skiten för jag fattar helt enkelt inte hur det fungerar.
Jag fick ingen förklaring av dem på sjukhuset hur jag skulle göra och då jag kom hem blev jag fundersam.
Man kan börja när man vill egentligen, och då börjar du med första tabletten på kartan. Anledningen att man ska börja på första mensdagen är ju för att cykeln ska fortsätta som vanligt, nu kommer det ju tröja för dig fram till sockerpillrena innan du får en blödning.
/Christine
Skulle jag vara du så skulle jag vänta tills början av nensen å ta dem!
#1 Ok, då förstår jag mera hur det fungerar. Tack!
#2 Finns det någon viktig orsak till varför man bör vänta tills början av mensen?
Jag har börjat med p-piller två gånger (fick uppehåll av misstag pga strul med att få tid hos UM).
Första gången började jag på mensens första dag som man ska. Inga problem. Andra gången började jag direkt, och fick då lite småblödningar första dagarna. Vet dock inte om det är vanligt eller inte.
//Jessie
#3 Viktig anledning finns det inte. Det är mest för att slippa mellanblödningar och för att hålla samma cykel.
Jag frågade min barnmorska om det när jag förra året fick minipiller för första gång (innan har jag haft p-spruta eller vanliga p-piller, inte minipillet). Hon sa att minipiller är jag säker efter en vecka, och då är det lämpligt att inleda första dag med mens på att ta tabletten då man ändå oftast brukar undvika sex denna perioden, sen är jag säker när mensen är slut på ett ungefär. Andra piller fungerar inte såhär, utan det var som jag förstog det minipiller som fungerar på detta viset, och gör mig trygg så snabbt iaf, därav att de rekomenderar att man tar första piller på mensens första dag. Gör det även enklare att själv veta vart i cyceln man är ut i fall man funderar om man råkat bli gravid ändå trots piller, eller bara vill hålla koll på cyceln ändå.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.