Trötthet
Hej!
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Under sportlovet, dvs någon vecka sedan, så var jag utomlands och festade riktigt ordentligt. Nu är jag otroligt trött och somnar direkt när jag kommer hem från skolan, annars har jag verkligen svårt för att sova så det känns inte riktigt som att allt står rätt till. Vågar inte riktigt gå till vårdcentralen och ta blodprov, tror ni att min trötthet kan bero på att jag festat så mycket eller att det beror på något annat? Kanske förändrad dygnsrytm? Tror kanske att det kan bero på att jag inte mår så bra psykiskt heller, finns en del anledningar men har aldrig känt mig tröttare förut..
Vet inte riktigt vad jag vill komma med detta, undrar väl mest om ni kanske vet eller tror vad min trötthet beror på. Känns som att jag oroar mig i onödan, men man vet aldrig. Tillägger att jag snart är 17 om det är väsentligt.
Har man varit iväg och festat en vecka och vänt på dygnet och en del alkohol gissar jag så tar det ett tag för kroppen att återhämta sig. Visserligen hämtar man sig fortare som ung men även unga kroppar tar stryk.
Försök att vila och lägg dig i tid och ät måltider uppdelade så du får energi. Mår du dessutom psykiskt dåligt så påverkar ju det hela kroppen också.
/Maria
Är din mage som den ska?
#1 Ja, det var en del alkohol inblandat och tyvärr en del annat också, vet dock inte hur stor påverkan det kan ha haft. Jag svimmade första kvällen, åt endast 2 måltider under hela resan och sov inte många timmar. Rökte mer än vad jag brukade (cigaretter alltså, inget annat..) känner att min kropp har fått en rejäl omställning..
#2 När jag var på resan var jag ganska dålig i magen, hade lite ont med, nu är den ungefär som den brukar.
Tack för snabba svar!
Om du inte åt mer än två gånger på en vecka och dessutom drack alkohol OCH tog droger är det inte konstigt du är trött.
Ta hand om dig.
Inte minsta konstigt med tröttheten after din beskrivning #3. Låter som en extremt ohälsosam resa. Det går att festa och ha kul utan att "ge sig så mycket stryk" samtidigt. Försök vara mer rädd om dig i framtiden. Om du upprepar detta många gångar kan du få värre men än tullfällig trötthet. Du är värdefull.😊
I min ungdom var det vanligt med skidresor till "alperna" och jag hade en vän som åkte från Landvetter flygplats direkt till akuten och blev inlagd två dygn när hon kom hem.
Den resan var ungefär som du beskrivit och hon var ett vrak.
/Maria
Du kan inte ha fått någon form av hepatit ?
#4 Förstår vad du menar, blir dock orolig eftersom att det verkligen inte är likt mig att vara såhär trött. Tack, det ska jag göra.
#5 Tyvärr så festar jag väldigt mycket
och har svårt att veta när det är tillräckligt, annars är jag väldigt mån om skolan och har väldigt höga krav på mig själv. Vet konsekvenserna av alkohol och har fått höra av flera att jag borde lugna ner mig med festandet, har fått magsår vilket antagligen har berott på det…
#6 Ja, det låter ungefär likadant. Resan är egentligen inte till
för att festa och det är egentligen 18 år på alkohol men så är det ju inte i praktiken, det går att komma in på alla klubbar och det finns inga som ber om leg. Helt annorlunda om man jämför med hur det är i Sverige, vilket jag tycker är ganska bra. Mötte mycket kriminalitet under den korta tiden jag var där..
Tack för era svar. Det värmer att ni bryr er.🌺 tycker också att jag borde byta mönster nu men känner att jag inte riktigt vet hur jag ska göra.
Du är ju bara sexton?!
Om du ska festa mycket under en vecka är det viktigt att du dricker vatten och äter. Börja morgonen med åtminstone två glas vatten och lite frukost innan du sätter igång med annat. Nötter kan vara billigare utomlans eller frukt och sådant kan man ju ha i väskan och små äta under dagen. Du vill väl se fräsch ut när du är ute och festar och då är det viktigt att sköta om sig. Vem vill se ut som en gammal trött sliten människa bara för att man inte druckit vatten och ätit emellanåt?
#8 Du tycker det är bra att ingen kollade ditt leg och att du mötte mycket kriminalitet?? Det finns en orsak till varför vi är noga att kolla leg i sverige och det är omtänksamhet om dig? Vi VET att unga som fortfarande växer skadas ännu mer av alkoholen än de som är färdigväxta. Så därför har man satt de åldersgränser som finns i lagen. (Och man undrar ju vilken typ av förälder som släpper iväg en 16åring på suparresa, för en 16åring kan ju inte resa utan tillstånd?) De som struntade i att kolla ditt leg utomlands sket i dig de brydde sig inte ett dugg ifall du blev skadad eller dog av alkoholförgiftning. Det visade de genom att inte kolla din ålder innan de sålde alkohol.Tycker du fortfarande det är bra att de inte kollade leg?
Om du redan vid 16år har svårt att bryta mönstret som du skriver är du i riskzonen. Gå ner varje dag i några veckor till systembolaget när de öppnar och titta på de som skakar av alkoholabstinens och rosslar med hostan från alla cigaretter. Detta är människor som festar för mycket och många var i din ålder när de började och kunde inte sluta.
#11 tror hon menade att det var bra att de är noga med att kolla leg i Sverige
Medarbetare på Skor iFokus
#11 Det skrev jag inte. Du tolkade mitt inlägg fel, jag skrev att det inte var bra och att jag är glad över att bo i Sverige eftersom att jag mötte kriminalitet under så kort tid.
Dessutom så är det ingen suparresa egentligen, ungdomarna tar bara tillfället i akt och dricker trots att resan egentligen inte är till för det. Mina föräldrar har egentligen inte gjort något fel, det är jag som valde att dricka när jag faktiskt kunde gjort andra saker som resan var till för. Känner att du dömde mig lite för snabbt..
#10 Absolut, är väl medveten om att det är viktigt att dricka mycket vatten vilket jag faktiskt brukar göra. Ska tänka på det med frukt och nötter till nästa gång!
Jag dömer inte alls dina föräldrar.
#16 Det har jag inte påstått heller? :)
#17 Syftar på #14. Först skriver du att det är DU som valt att supa och ta droger och sedan att du blir dömd för snabbt. Hade någon annan supit och drogat ner dej, ja då hade du blitt dömd för snabbt. Varför gör du så när du bara är 16? Är det för att du tycker det är coolt? Visste du att ca 50% av alla som kedjeröker får kol och 10% får lungcancer. Båda är dödliga sjukdomar. Generellt lever en rökare 8 år kortare än genomsnittet. Och så när du växer också. Aja, ditt liv, dina val.🤔
#18 jag tror inte att rökningen var det farligaste på den resan faktiskt… Tycker att TS bör sluta med drogerna först!
#19 Ja förhoppningsvis så blir hon inte beroende av det också..
#18 Det är mitt val att dricka alkohol, vilket jag inte är själv om. Jag tar ansvar för mig själv och dömer inte andra. Och jo, jag blev nerdrogad. Vart i texten står det att jag har tagit droger? En vän till mig la ecstasy i min drink, om du nu verkligen behöver veta det. Ville helst inte dela med mig av det. Jag gör det självklart inte för att jag vill passa in eller vara cool. Denna tråden handlar inte om att jag ska bli uppläxad, jag vet att rökning är dåligt.
#20 Den kommentaren var opassande. Var vänlig håll dig till ämnet.
#21 "Ja, det var en del alkohol inblandat och tyvärr en del annat också, " antog att du menade att du medvetet tagit droger då, my bad!
#21 " Ja, det var en del alkohol inblandat och tyvärr en del annat också" du har rätt, men sen skrev du heller inte att du hade druckit alkohol. Andra som kommenterat har understrykt om hur du tog droger och dem sa du inte emot så antog.🥵Trappa ner på giftet hörrödu.🍸🚬
Har inte läst igenom allt, främst för att jag är lat men här kommer lite nyttig info efter fest. Börjar med alkohol och cigaretter. Jag både röker och dricker så jag är definitivt inget helgon själv så det är ingen kritik. Det man ska ha koll på är att alkohol förutom att man blir bakis sliter på kroppen och man blir utmattad. Framför allt när man går på högvarv (festar). Cigaretter förvärrar dessutom både bakfyllan och sliter ännu mer på kroppen vilket suger för oss som gillar att ta en cigg. Vad det gäller extasy så kan det mycket väl varit boven i dramat. Vad extasy gör är att du känner dig pigg allert och en aning hyper samt att du sover mindre. Du går på 100 när din kropp annars hade varit seg för att du behöver vila. Man känner helt enkelt inte tröttnaden som egentligen finns där. Du blir inte bakis på extasy men din kropp blir likförbannat trött och utsliten när det väl går ur kroppen. Det är dessutom lätt att sabba sömnrytm på det här sättet eftersom kroppen blir "förvirrad". Extasy har jag inte provat själv men min närmsta kompis får för sig att det är bättre än alcohol ibland och han är rätt sliten efter.
Sorry, ectasy. Är inte helt pigg just nu.
#23 Ser nu att min text kunde misstolkas, ber om ursäkt för det! Nelley, jag skrev att alkohol var inblandat och jag tror att det framkommer tydligt i texten att jag druckit. Anledningen till att jag reagerade på dina kommentarer var för att jag kände mig smått provocerad,jag vill inte bli uppläxad då jag redan är väl medveten om konsekvenserna men jag antar att du endast skrev så för att du bryr dig, vilket jag annars är tacksam för. Nu tycker jag att vi håller oss till ämnet 🙂
#24 Ja, har märkt skillnad på bakfyllorna sen jag börjat röka. Känner mig mycket tröttare… Absolut, läste på lite om ecstasy men det stod ingenstans att man var trött så länge, möjligtvis dagen efter men inte mer än så. Antar att det kan ha haft en viss påverkan i min trötthet, bra att du påpekade det :)
#27 Ja, sedan blir jag väl lite uppjagad eftersom min mamma jobbar på lungkliniken på sjukhuset och det är ju så sorgligt när 40åriga mammor med små barn kommer in där med en dödlig sjukdom pga cigaretter. Det är ju alltså en väldigt ung ålder att få det men det är ju sorgligt oavsett. Ska lägga ner nu men sålänge du förstår risken och även om du tänker nu att det "inte spelar nån roll" eller "du vill inte bli 90 ändå" så är det en väldigt hög risk och tänk tex om du blir gravid i framtiden??? om ditt barn blir skadat i magen pga rökning eller du dör ifrån hen för tidigt helt enkelt. Ta hand om dej.🌺
#28 Förstår att du tänker så, det gör jag med. Jag vill gärna ha barn i framtiden och skulle absolut inte röka under en graviditet, det kanske är enkelt att säga nu men jag sätter alltid andra människor före mig, skulle aldrig kunna leva med att ha skadat mitt eget barn på grund av ett dåligt val. Håller absolut med dig, tack❤️
TS
Du kan visst testa ett blodprov för att se hur dina blodvärden är. Det är svårt att se E i blod efter en veckas tid. Dessutom så kollar man inte droger när man kollar exempelvis Hb värden. För man tar blodprovet i helt fel rör bland annar.
Du är självklart välkommen till en vårdcentral för att göra en grundlig checkup över hur du mår.
Säg bara att du känner dig utmattad och vill se att allt står rätt till. Det är möjligt att du har lite näringsbrist efter festandet.
Tanken med vården är absolut inte att skrämma bort ungdomar som vill må bra. Så länge du inte aktivt ber om hjälp att sluta med droger eller åker fast för droger så kommer de inte att söka aktivt efter knark i dina blodprover.
Man jobbar inte så på labb!
Så nu till det jag vill säga: Om du känner att du har ett behov att uppsöka vård för vad som helst, så kan du gladeligen stövla in på en vårdcentral. Du förtjänar att få hjälp med din hälsa, oavsett om du festat eller inte!
Du är viktig!
#30 Jag är medveten om att e går ur relativt snabbt ur blodet, trots det är jag ändå lite nojig över att det ska synas… När jag var på vc för något år sedan och kollade hjärtat så frågade dem mig om jag tog droger, drack alkohol och rökte. Jag var inte ärlig, vilket är ganska dumt, det kan ju ha en viss påverkan på vilken diagnos de ställer. Ska absolut tänka på det och kanske ringa vårdcentralen nästa vecka, känner mig lite piggare nu. Tror att jag behövde sova mer men man vet ju aldrig. Tack så mycket!
Vad bra att du kan tänka dig att ringa till vården. Efter hårt festande så kan det vara fint att kontrollera levervärden, så att du kan göra ett aktivt medvetet val angående livsstil. För om det är så att ditt hårda festande tär för hårt på dig, så är det värt att veta om du festar med livet som insats eller ej.
Lycka till med allt och hoppas att du mår bättre snart, eller hoppas att du mår bättre redan i går!
#21 Det verkar ha varit en väldigt bra vän då… Om personen drogade ner dig… Du kanske borde fundera på vad för sorts människor du umgås med också. Lätt att hamna i trubbel om man umgås i såna kretsar tyvärr.
#33 Det är ingen person som jag umgås med mycket alls, vi är bekanta och jag visste inte att vi skulle åka på samma resa. Vi umgicks lite där nere och har gjort det några få gånger i Sverige. Bekant är nog ett bättre ordval👍
Om du blev drogad ska du anmäla det. Tyvärr finns det inte kvar i kroppen så länge.
Varför åkte du inte till sjukhus direkt? Man kan dö av E.
#35 Ja, man kan dö av ecstasy vilket man kan av många droger. Risken att dö av ecstasy är inte stor, då tror jag att det är farligare att dricka mycket alkohol och drabbas av förgiftning än att få in sig en tablett som inte innehåller amfetamin. Jag är inte säker på om det var ecstasy eller mdma, men något av det var det. Mina s.k vänner hade tagit flera ecstasytabletter under resan, så jag trodde inte att det skulle hända mig något, det var min bedömning. Självklart är ecstasy inte bra och risken finns, men som jag nämnde ovan så var risken inte särskilt stor. Dessutom är det svårt att bevisa att man kan bli drogad, risken är större att man själv döms… skulle inte vilja ta den risken. :/
#36 En del extacy är doppade i syra. Så risken att dö är större än du verkar förstå.
Och om man är oskyldig oroar man sig inte för att bli dömd. Åker man direkt till sjukhuset när man märker att något är fel så förstår dom.
Sjukhuset rapporterar inte till polisen. Söker man hjälp mot drogerna ska man aldrig vara rädd för att bli dömd. De har tystnadsplikt som inte får brytas om inte brottet överstiger 1 år i straffskalan. Vilket du inte får för ringa narkotika brott, så det är rätt lugnt. Det är faktiskt så att de får ganska tunga straff ifall de bryter mot tystnadsplikten. Enda undantag för den regeln är ratt eller drogfylla. Så länge du inte körde när du blev drogad så är det luuugnt. Vården vill hellre att man kommer in när man far illa än att straffa patienten.
Du skrev att du inte vet hur du tar dig ur mönstret. Förstår mycket väl hur det kan kännas. Du skrev att du inte gjorde det för att vara cool vilket jag köper. Det är ett jävligt dumt uttryck. Men är det att du gör det för att det är det du och dina kompisar hittar på tillsammans och har gemensamt eller är det så att du själv gillar det och drivs av att du vill göra det? Vad det gäller droger så har jag en tydlig policy mot min kompisar. Ser jag något alls så drar jag. Jag vill helst inte umgås med folk som tar det men har man känt någon länge så vill man inte bara göra sig av med kompisen men jag accepterar det inte i närheten av mig.
Ts fick väl drogen i sig utomlands? Så där kan sjukhusets regler variera kraftigt mot Sveriges.
#38 Jag är under 18, vilket innebär att de måste anmäla om de misstänker att jag brukar narkotika. Samma sak gällande kuratorer, psykologer och socialsekreterare.
#39 Jag känner mig säker i mig själv och känner inte att jag behöver vara "cool". Tycker personligen att det är ett väldigt löjligt intryck som inte passar in på mig öht. Jag och mina kompisar hittar på mycket tillsammans, vilket brukar involvera alkohol. Som jag nämnde tidigare så behöver jag inte bevisa något för andra, jag är tillräckligt säker i mig själv. Blir väldigt glad över ditt inlägg, känns som att du förstår mig och att jag inte festar 'för andra'.
#40 Det stämmer. Skulle som sagt inte riskera det, här i Sverige blir det mycket problem med socialen om blodprov skulle visa tecken på droger, då tror jag absolut att det är värre utomlands..
Tillägger att poliserna misshandlade några jag kände (jag såg det, så nej är inte påhittat), bara för att vi var svenska och bröt mot lagen, dvs dricka alkohol under 18 år. Min första tanke när jag blev drogad var alltså inte att ta tag i första bästa polis..
De kommer inte att hitta droger i ditt system! De kommer nämligen inte leta efter det, så vida du inte säger något om det
#42 Vilket land var ni i?
Och vad hade det spelat för roll om dina föräldrar hade kontaktats? Du blev ju drogad säger du.
#44 Vill helst inte skriva ut det, skulle kunna tänka mig att skicka ett PM till dig.
Jag fick egentligen inte åka, detta var ett test för att se om jag kommer få åka utomlands i framtiden själv (innan fyllda 18). Har väldigt dålig kontakt med mina föräldrar så det hade förändrat en del, känner mig obekväm i det..
Skicka gärna pm.
#46 Det har jag gjort nu. :)
Jag kan hålla med om att är skillnad att kontakta myndigheter i en del andra länder men när du kommer tillbaka till Sverige är du säker. Du kan allting ringa 1177 där du kan vara anonym och ställa frågor också om du vill.