Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 2008 ggr
JoannaLi
2015-02-23 16:34
0

Värk

Jag har ont, mer eller mindre konstant. 

En av orsakerna är min vänstra höft/ben, på grund av en liten nervgrej - men jag har kontakt med en sjukgymnast om det, och om jag bara kommer ihåg att göra mina övningar (😊) så är det absolut hanterbart. 

Sedan har jag vrickat båda knäna och fotlederna, ett par gånger, och har även slitit ut knäna en del, så viss smärta någonstans där räknar jag alltid med. 

Men nu så har det blivit värre. Framförallt framför höftbenskammarna, men även utsidan av höften, ömmar när jag gått/stått - och har jag gått längre (t.ex. idag, så gick jag i relativt maklig takt runt stan tillsammans med ett par vänner, i ungefär en timme) så kan jag ha ont i hela bäckenområdet, och naturligtvis, i vänsterbenet. 

Jag gick relativt ohindrat i 40 minuter, men sedan så "tog det slut" och jag fick börja kämpa för att kunna gå i samma takt som de andra. Nu, när jag har kommit hem, så visst kan jag gå, men det går extremt långsamt, och jag ser ut som en blockhalt gammal fölmärr, på grund av smärtan. Jag ska inte säga att det är olidligt, för det är det inte, men jag får aktivt hålla tillbaka tårarna genom att tänka på annat, hela tiden. 

Det här är, så vitt jag kan minnas, relativt nytt - det vill säga att jag kan inte minnas att jag haft de här problemen innan oktober/november. 

Är det här något som jag borde kolla upp, eller är det bara "a part of life" som jag får lära mig att hantera? 

(Jag kanske ska tillägga: precis innan jul så for jag omkull på is, och vrickade fotleden ganska ordentligt, och gick på kryckor någon vecka och har haltat en del efter det, och så, men nu är det bra igen - jag haltar i alla fall inte - men jag vet inte om det är relaterat till det, och vad som i så fall gäller? Gäller det bara att "push through" och träna upp igen?)

Bjallstal
2015-02-23 18:53
0

Kolla upp det!

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Karmatarerskanise
2015-02-23 21:05
0

Har man sådana problem är det bra att kolla upp.

JoannaLi
2015-02-23 22:28
0

Vem är det jag ska kolla upp det med? Sjukgymnast, skolsyster, läkare? Tack för svar hur som helst :)

Karmatarerskanise
2015-02-23 22:29
0

Jag hade gått till en läkare på vårdcentralen.

OlgaMaria
2015-02-24 09:09
0

Finns många alternativ där man kan söka hjälp. Men vill tipsa om osteopat. Kostar lite grann men de är mycket duktiga på såna här saker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

obstitant
2015-02-24 09:41
0

Gå till en läkare på vårdcentralen, som kan avgöra om det är något som behöver kollas upp ytterligare eller också remittera dig till en bra sjukgymnast.

oh-la
2015-02-24 10:40
0

Kolla upp det hos läkare. Kan säga att jag har något liknande från och till. Inte när jag gått utan efter ansträngning. Visade sig att jag har en rotation på mina fötter, sätter alltså ner dem helt galet, vilket snedbelastar i knäet. Knäet får jag aldrig ont i utan det går upp och blir inflammationer i höhöften. Blir helt stel, komma upp från liggande är ett helt projekt. Känns som en blandning av stelhet, obehag och smärta och ser ut som om jag vore närmare 80. Vissa kan ju få dessa bekymmer av att gå beroende på hur fel man faktiskt belastat. Min räddning var utformade inlägg som reglerade mitt steg. Har du till på köpet gamla skador kan du nästan räkna med att du belastar eller har belastat fel…

oh-la
2015-02-24 10:40
0

Kolla upp det hos läkare. Kan säga att jag har något liknande från och till. Inte när jag gått utan efter ansträngning. Visade sig att jag har en rotation på mina fötter, sätter alltså ner dem helt galet, vilket snedbelastar i knäet. Knäet får jag aldrig ont i utan det går upp och blir inflammationer i höhöften. Blir helt stel, komma upp från liggande är ett helt projekt. Känns som en blandning av stelhet, obehag och smärta och ser ut som om jag vore närmare 80. Vissa kan ju få dessa bekymmer av att gå beroende på hur fel man faktiskt belastat. Min räddning var utformade inlägg som reglerade mitt steg. Har du till på köpet gamla skador kan du nästan räkna med att du belastar eller har belastat fel…

FjantYoda
2015-02-24 13:47
0

Kolla upp hos läkare, såg vi bor i samma stad (enligt profilen) men vet inte riktigt om jag kan tipsa om någon, har träffat både bra, och mindre bra och senaste bra läkaren på vc som jag träffade vet jag tyvärr inte vart han jobbar längre för han pratade om att han skulle byta ställe, och där senaste är bara företagsläkare så är nog svårt att komma dit.

Skriv ner dina problem, hur det startade, vart det startade, när det startade, hur ofta, vad som händer t.ex. gör det BARA ont eller blir det svullet/rodnad/värme eller liknande, under tiden du väntar på tid om du inte får en direkt så kan jag tipsa om att skriva upp själv varje gång du har ont och var det gör ont och vad du har gjort samma dag, lite dagbok sådär t.ex. "promenad 1 timme - efter ont i fotleder"

Det är sånt som läkarna kommer fråga om och då är det skönt att ha det dokumenterat. 

Har själv EDS  vilket gör att jag är överrörlig  och får ont och mina muskler överansträngs för att göra minsta lilla grej så har fått träffa både bra och dåliga läkare innan någon började tänka på EDS

https://www.instagram.com/aros_yoda/

JoannaLi
2015-02-24 15:10
0

Tack så otroligt mycket för alla fina och utförliga svar! Jag ska ta #9's tips, och börja skriva upp när jag har ont och så vidare, eftersom att både jag och mina föräldrar ganska lätt viftar bort när jag tycker att jag har ont - särskilt jag som tycker att jag jämt överdriver, så jag ska skriva upp ett tag för att bevisa för mig själv att det är "på riktigt". 

Tack! 🌺