komma ut
hur kom ni ut med vilken läggning ni har ? hur skulle ni göra ? hur påbörjar man änns de samtalet liksom !? 😭
är bisexuell men vet inte hur jag ska tala om det för mina föräldrar …😕 vill inte bli dömd för de har jag blivit … vet inte riktigt hur jag ska säga det till min pojkvän som jag varit ihop med i TVÅ ÅR !? har blivit kallad för slyna o deverse skit av gamla kompisar när dme fick reda på det så vet inte hur jag ska gå till väga…😕
skriv snälla kommentarer tack !
Var inte rädd, dina så kallade vänner som kallade dig en massa saker är inte riktiga vänner så dom behöver du inte lyssna på.
Men var inte rädd, det kommer att gå bra. Berätta för någon du litar på först, Efter att du har berättat för någon som inte dömer dig så kommer det bli lättare att komma ut för andra med.
Det är NORMALT att ha den sexuella läggning du har och absolut inget du ska behöva dölja, det är som att försöka dölja vilken ögonfärg man har, helt onödigt. :)
Jag hejar på dig!
Först och främst: Man måste inte komma ut. Ingen är tvungen att göra det. Om man däremot verkligen vill det, så får man fundera på hur man ska lägga upp det. Oftast så är det ju olika beroende på vem man kommer ut till. Man får helt enkelt hantera det olika, beroende på person.
Föräldrar:
Att komma ut till sina föräldrar kan vara ett av de jobbigaste för många. Jag hade turen att ha en relativt accepterande mamma. Min pappa kände jag inget behov av att komma ut för. Sitt gärna ner med dom En och En, inte båda två samtidigt. Visa att du verkligen vill prata om något som är viktigt för dig. Sen säger du rätt ut att "Jag har velat berätta detta för dig länge men inte vågat eftersom jag varit ganska rädd för hur du ska reagera, men jag är bisexuell". Var ärlig, helt enkelt. Vad som händer sen, det märker du.
Hoppas du menar att "gamla kompisar" är kompisar du inte har kontakt med länge, för kallar dom dig slyna för din läggning så är de verkligen inga att ha i sitt liv.
Känner du att du måste berätta för din pojkvän? Fundera på det, först och främst. Vill du berätta för att du vill kunna vara öppen om din läggning efter det? Jag, personligen, skullei nte bry mig om att berätta för min partner. Men du kanske vill berätta för att det får dig att må bättre på något vis. Men som sagt, fundera på om det verkligen behövs.
Har du pojkvän sen 2 år tillbaka och verkligen älskar han så tycker jag inte du ska säga något. Men är du osäker på er så är det ju klart du ska säga ngt! :)
varför ska jag inte säga något ? mest nyfiken :)
tack för alla svar, får se hur jag gör :)
#4 DU Bestämmer om du vill säga det eller inte, inte vi.
Men för att besvara frågan "Varför behöver man inte komma ut?" istället:
För att det inte finns någon anledning till att "komma ut". Heterosexuella behöver ju inte göra det, så varför behöver bisexuella och homosexuella göra det?
"Mamma, pappa. Det känns jobbigt för mig att säga detta, men jag är Straight. Snälla sluta inte älska mig.."
(Det är för övrigt en retorisk fråga. Jag vet mycket väl varför folk med en avikande läggning känner ett behov av att komma ut. Heteronormen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Heteronormativitet).
Men jag, personligen, vill gärna se ett samhälle där vi inte känner ett behov av att veta allas läggningar. Så länge vi inte flörtar med personen och faktiskt vill veta.
Sen är det en annan sak att vara öppen om sin läggning och stolt över det. Stora applåder till dessa människor. Jag tycker det är bra. Men tills vi lever i ett samhälle där homosexualitet och bisexualitet slutas ses som något vi måste berätta..
Såhär tänker jag, måste man verkligen "komma ut" i den bemärkelsen? jag har aldrig kommit ut som heterosexuell, jag har bara råkat ha pojkvänner. Jag är en väldigt öppen person när det kommer till det är HBTQ-frågor, så jag säger slappna av! När du träffar en person av samma kön, presentera henne bara som flickvän, gör ingen stor grej av det :)
/Christine
#6 Ja precis, man behöver ju inte "Komma ut" om man inte träffar en partner av samma kön.
Jag tycker inte att man ska behöva komma ut. Jag tycker att det ska vara helt naturligt att människor gillar andra människor av samma kön.
Okej tack ni gjorde just mitt grubblande mycket bättre ! Tack !!
Jag har kommit ut massa gånger för mina föräldrar och sagt att jag har massa olika konstiga sexualiteter, så nu skulle dem nog inte bli förvånade haha. Men anledningen att jag gör det är alltså att det är så dumt! Folk kommer ju inte ut som hetero? Vad är det som gör det så normativt. Jag säjer ofta saker om min storebrors framtid som tex "och hans oresonliga flickvän låter mej inte vara där" (hehe, han bor alltså hemma och har ingen fv) en gång sa jag något liknande fast pojkvän och då sa min pappa "men varför säjer du så?" min bror är bisexuell och har aldrig "kommit ut" men vad är det att komma ut ifrån? Heterosexualiteten? Så dumt asså. Ts, jag tycker du inte ska säja någonting, men när du skaffar ev partner kan du bara berätta att "min flickvän(/annat)" ska komma över, så får dem leva med det helt enkelt.
Jag tycker inte heller du behöver göra ett stort tillkännagivande av det, däremot ska du inte heller behöva mörka och gömma det. Det kanske kommer ett läge i ett vanligt samtal där det känns naturligt att säga "ja, jag har insett att jag är bisexuell, nu är jag ju ihop med Kalle, men jag hade lika gärna kunnat vara ihop med en tjej".
Om någon annan sen gör en stor grej av det är det ju deras problem. Och om din pojkvän skulle flippa och tro (som en del gör) att bisexuell = oförmögen att vara monogam, så får du väl upplysa honom och hoppas att han är mottaglig för fakta.
Jag har aldrig förstått mig på det här med att "komma ut". Det är bara något jag har hört om i amerikansk tv och dylikt.
Och varför babbla om sådant till andra då man är redan är i ett förhållande? Jag förstår inte riktigt tankeprocessen i det här. :)
#12 jag berättade för mina bästa vänner nyligen och dem tog de alldeles okej och man talar om det för att man inte orkar gå med det längre jag har lusigt genom fyra år och ansåg att jag behövde säga det så dem vet det , jag har haft självskadebeteende pga av att jag var bisexuell för att jag såg mig som ett freak för då förstod jag inte att de inte ä något fel med att ha en annan läggning ^^ de är ju inte så att när jag är i ett förhållande så faller jag för andra , jag talar om de så de underlättar för mig :) för jag springer inte till andra när jag är i ett förhållande :) Tack för alla svar !:) tänker hålla mig till att inte säga något dem får ta de som de är om jag blir ihop med en tjej :) men just nu mår jag ganska bra , den som kommer få veta något är min pojkvän för de känns fel att hålla en läggning för den man är ihop med den man ska dela allt med :)
#13 Borde inte vara några problem för din kille att få veta att du är bisexuell så länge du är ihop med honom för att det är honom du vill ha och ingen annan. :)
Jag "kom ut" till min mamma under ett vardagligt samtal där jag ville ha hennes råd för jag visste inte vad jag skulle göra - för jag var intresserad av två personer (en tjej och en kille) och gjorde ingen stor sak av det. Jag bad väl lite om råd, frågade hur hon skulle göra om hon vad i min situation. Inget konstigt egentligen. Fick inget vidare speciellt svar heller, hon lyssnade mest och ställde lite frågor och sen blev det väl något klyschigt om att "följa sitt hjärta" och så vidare.
Din läggning är ju just din läggning, den har andra inte med att göra.
Du behöver inte komma ut, bara för att andra ska få veta om din läggning.
Det viktigaste är att du själv accepterar dig och att du tycker om dig själv.
Håller med #16, så länge du accepterar dig själv behöver du faktiskt inte berätta för någon om din läggning. När jag själv skulle "komma ut" till mina killkompisar gjorde jag det genom att plötsligt ropa ut "all vid det hör bordet gillar tjejer". De frågade hur jag menade (jag sa att jag gillar både tjejer och killar) och sedan ryckte de på axlarna och fortsatte spela monopol.