Hår överallt
Jag fyller sjutton om ett halvår och har ett problem som jag anser är väldigt genant. Jag har hår överallt. Armar, bröst, mage, nacke, rygg, rumpa, överallt! Rätt mycket och kolsvart, kommer det försvinna? Kan jag göra något åt det? Jag bävar liksom tills jag får en pojkvän då jag skäms så mycket för det och inte vill visa det… Hjälp!
Har du väldigt mycket hår som också är grovt kan det handla om att det är lite knas på hormonerna. Men det är inte ovanligt att ha hår på kroppen, det är ju så det ska vara egentligen! Nästan alla har ju mer eller mindre hår på kroppen
Medarbetare på Skor iFokus
Det låter som knas med hormonerna ja, hår på hela kroppen har alla. Kontakta umo om det och be att få göra ett ultraljud där kollar äggstockarna och lämna blodprov. Jag tänker om det kan vara PCO.
/Christine
PCO? Vad är det och kan man göra något åt det?
#3 - Polycystiska ovarier, det är ofarliga cystor på äggstockar/äggledare och generellt görs inget åt det men överskott på manliga hormoner är vanligt som i sin tur leder till ökad behåring. Googla på det, finns hur mycket som helst! Hur är din mens, regelbunden?
/Christine
#4 Den är regelbunden och har alltid varit utom lite på slutet, då har den varit både tidig och sen och lite kortare än vanligt men tror det är för att jag tappat i vikt. Har gått ner nästan femton kilo sedan jul men behåringen har funnits väldigt mycket längre.
#5 - Kontakta umo som sagt och läs på om pco, har för mig statistiken är att en av tre kvinnor är drabbade, jag är en av dom.
/Christine
Ja, jag håller med om att du ska kolla upp hormonerna! Kan inte umo hjälpa dig (där jag bor hade de t.ex. inte kunnat det) så kan du ringa VC
Medarbetare på Skor iFokus
Okej, tack så mycket!