Vatten
Hur mycket vatten ska man dricka varje dag och vad är max? Jag dricker runt 2 1/2 liter varje dag men mina föräldrar säger att det är farligt för att man kan drabbad av vattenförgiftning och få njurskador. Själv tror jag att jag behöver dricka mycket mer än så för att drabbas av nåt sånt. Vad tror ni?
Ja 2,5 liter är inte alls för mycket! Att dricka när man är törstig så mycket man vill är för det allra mesta inga problem.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 Jag är dock sällan törstig me dricker ändå. Ibland dricker jag allt på 1-2 timmar, är det farligt?
Det är svårt att säga generellt hur mycket vatten "man" behöver. Vi är alla olika och lever olika.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=11357
En sak man skall tänka på är att för mycket vatten kan göra att man får brist på mineraler, vilket bl a kan göra att skelettet urkalkas. (Har sett det hända)
Jag drack mycket mer vatten förut, för att jag trodde det var nyttigt. Idag är jag inte så övertygad. Dricker mindre vatten nu och har inte märkt att jag mår sämre.
Har också svårt att tro att människor som lever mer i naturen i riktigt varma klimat har tillgång till så mycket vatten. Såg en film en gång om en ung man i Afrika som jagade en antilop en hel dag. Han hade verkligen inte någon vattenflaska med sig.
Så är man törstig skall man naturligtvis dricka, om det inte innebär att man springer och kissar alltför ofta. Upplever man riktigt onormal törst skall man kanske kolla sitt blodsocker.
Vill man känna sig säker på att man inte dricker för mycket vatten kan man lätt testa med ett blodprov på vårdcentralen att man inte har för låga mineralvärden.
Sist jag var hos läkaren berättade hon att man inte ska dricka för mycket vatten för det kan rubba saltbalansen i kroppen och att det är en myt att man ska dricka massor under dagen. 1-1,5 liter om dagen brukar vara lagom om man äter en varierad kost för man får ju även i sig vätska genom maten.
Hur mycket man ska dricka varje dag beror på en massa saker som träning, årstid bland annat.
Man ska inte dricka för drickandets skull utan för att man är törstig.
/Maria
Jag tror inte så mycket på att man bara ska dricka när man är törstig. Jag är nästan aldrig törstig. Törstig blir jag bara när jag har druckit alltför lite vatten under några dagar och då redan är uttorkad och trött o.s.v. För mig är törst ett tecken på att man har eller håller på att få vätskebrist. För att jag inte ska bli uttorkad och känna av symtomen av vätskebrist (trötthet, sämre intellekt, osv.) så måste jag tvinga mig själv att dricka vatten under dagen, minst 1,5 liter.
Tror också att man inte ska dricka allt vatten under så kort tid som 1-2 timmar. Tror det är bättre att fördela det under dagen.
Kanske fungerar din törstkänsla inte så bra? För de flesta tror jag det är bäst att låta törsten styra drickandet. Låta kroppen bestämma. att hälla i sig 2,5 liter på nån timme eller två utan att vara törstig vet jag inte riktigt vad det skulle göra för nytta? om jag gjorde det skulle jag bli väldigt kissnödig ett par gångar sen och då är ju vattnet borta från kroppen igen och man kan vara uttorkat 8 timmar senare im man inte dricker mer.
Det är ju väldigt individuellt, men har aldrig hört någon rekomendera 2,5l på 2h Jag brukar gå efter urineta färg. Det ska vara ljust gult. Är det gult, eller mörkt gult dricker man för lite. Är det helt klart som vatten så dricker man för mycket! Men ja, det ska mycket till för att man ska bli vattenförgiftad! Jag är lite nyfiken på varför du dricker så mycket? Är det för att du är törstig så är det bra! Häller du i dig vatten för att du tycker att du borde dricka vatten är det mindre bra. Ser du några tecken på din kropp att du behöver dricka mer? Men det allra viktigaste är faktiskt att du mår bra! Gör du det så är det ingen fara!
Medarbetare på Skor iFokus
När jag är bakis häller jag i mig vatten för att det gör att jag mår bättre snabbare. Annars dricker jag mest för att, är egentligen aldrig riktigt törstig. Endast efter träningspass och liknande. Tycker att min hud blir mindre torr när jag dricker mycket vatten också.
#9 när du är bakis är det bra att dricka mycket, men se till att få i dig salt också, för att binda vätskan Det är bra att dricka när man tränar, och om du upplever att du mår bättre av att dricka så mycket så tycker jag inte att du ska sluta med det!
Medarbetare på Skor iFokus
Om du dricker rejält med vatten samtidigt med alkoholen (som är vätskedrivande) blir du inte lika bakis. Baksmälla är vätskebrist, huvudvärken beror på vätskebrist i hjärnan.
När jag är stressad dricker jag oftast för mycket vatten och har lärt mig att jag måste tänka på det.
Jag har vid två tillfällen fått salt och mineralbrist på grund av att jag drack för mycket vatten. Fick också för mycket koppar i kroppen eftersom det var kopparrör i huset.
Ja, det är farligt att dricka för mycket vatten, särskilt om man gör det på kort tid. Det rubbar saltbalansen och kan leda till obotliga hjärnskador (har träffat patienter som drabbats av detta).
Om du inte kan lita på dina törstkänslor blir du kanske tvungen att förlita dig på sunt förnuft, och det sunda förnuftet rekommenderar knappast såna mängder!