Glömt linsbehållare!
Hej, jag har mina månadslinser i men har glömt linsbehållare, dock har jag linsvätska. Var kan jag göra av linserna under natten utan att dem blir förstörda?
Du kan inte hitta någon annan behållare som du kan fylla med linsvätska och ha dem i, tex. en vanlig plastburk.
#1 Måste det vara lock på?
Ja det tror jag annars kan de nog torka ut men har du inget kan du säkert använda något annat som lock gäller bara att vara påhittig.
Jag har till nöds hällt linsvätska (koksaltlösning funkar också, alltså vatten kokat med salt helt enkelt) i ett glas. Ha i såna fall mycket så att det inte torkar över natten, och se till så att linserna är helt täckta av vatten och inte sitter fast i kanten! Annars är en behållare med lock att föredra. Ha inte för stor behållare för då kan det vara svårt att hitta dem sen… Lycka till! :)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Nån liten kopp eller typ kork på en flaska som man täcker med plastfilm eller nåt annat bara så det blir lufttätt?
http://sirinulot.wordpress.com/
Eller varför inte i en hörna av en plastpåse som man knyter åt/snurrar åt så den blir tät!
Tack så jättemycket för alla tips! Jag hittade två kinderägg behållare, ni vet dem gula där leksaken ligger i, perfekt! Borde funka va?
Borde fungera alldeles utmärkt!
Du vill ju inte ha något med bakterier i, så en godisförpackning är kanske inte det bästa. Gå hellre in till första bästa optikerbutik och be (eller köp) ett löst etui hos dem. Jag skulle säga att ALLA optiker (även apotek) har etuier att dela ut eller sälja för en billig peng. Det är medel i plasten som hjälper till att hålla rent.
#4 Man ska aldrig göra egen koksaltlösning. Det finns alldeles för mycket amöbor och bakterier i dricksvatten! Även om du kokar dem så finns det amöbor kvar i vattnet. Och en amöbakeratit är inte att leka med!
/ Optiker
#9 Jag diskade dem nogrannt innan, upptäckte att jag glömt dem sent på kvällen så inga affärer hade öppet :/
#9 Min farmor har gjort det sedan hon var i tonåren i alla fall och visade mig, så för min del har det gått bra men det kanske inte är världens bästa tips att ge till allmänheten då i såna fall… :)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
#9 aldrig hört att man inte ska göra egen koksaltlösning. Fått rådet från flera ställen däremot att jag kan göra.
#9 Sant men ibland har nöden ingen lag. Så länge man ser att tvätta dem så och använder det bara för en natt så ser jag Inga större problem med det.
Sen kan bakterier komma i vanliga linsbehållare om man inte har tvättat sina fingrar noggrannt. Det är omöjligt att hålla saker och ting 100% kliniskt rent där hemma. Vi är bara mänskliga.
#11 Om din farmor haft linser så länge (sedan hon var i tonåren) så antar jag att hon använder stabila (hårda) kontaktlinser, de är inte porösa i materialet och suger därför inte upp bakterier och partiklar på samma sätt som mjuka linser gör. Det är generellt mycket mindre vanligt med infektioner hos dem som har hårda linser jämfört med mjuka. Förr kokade man alltid sina hårda kontaktlinser för att rengöra dem. Det går inte att dra alla linser över samma kam 😉
#12 Då tycker jag att du mött okunnig personal om de rekommenderat dig att göra egen koksaltlösning.
Man kan läsa hos Socialstyrelsen om diverse keratiter.
"Riskfaktorer Acanthamöbakeratit
Före mitten av 1980-talet var trauma den största riskfaktorn vid Acanthamöbakeratit (18,36,37). Därefter uppträdde en formlig epidemi i USA och Västeuropa med fall associerade till kontaktlinsbärande. Inkorrekta rengöringsrutiner och t ex användning av osteril hemmablandad koksaltlösning befanns starkt associerad till infektionen i USA (18,51). Brittiska studier har sett liknande samband med felaktiga desinfektionsrutiner ffa utebliven desinfektion samt bruk av klorbaserade desinfektionsmedel (17). Bruk av s.k. månadslinser ( i engelsk litteratur kallade ”disposable lenses”) var också associerat med en ökad risk."
Källa: http://swedeye.org/wp-content/uploads/2001-123-70.PDF
Det är inte vanligt med dessa problem, som tur är. Men de kan göra otrolig skada på ögat, även permanenta skador som hornhinnan som gör att man får permanent nedsatt syn. Jag tycker att det är så otroligt onödigt att ta risken!
Jag brukar likna det med att ha säkerhetsbälte när man åker bil - risken att krocka är relativt liten, men jag skulle ändå inte vilja vara utan säkerhetsbältet om det skulle ske. Så var rädd om ögonen, man har bara två. Håll god hygien, byt linserna när de ska och gå på regelbundna kontroller hos optiker.
Nu kom vi en bit OT. Men jag som optiker brukar resonera att det kan vara bättre att somna med linserna på (ENSTAKA GÅNG!) om man absolut inte har något annat alternativ och absolut inte kan kasta dem. Helst skulle jag slänga linserna om jag inte hade med mig linsetui/linsvätska. Men ja, det är bättre att hitta något (rent!) glas och hälla i linsvätska och förvara linserna i. Men som sagt, undvik kranvatten!
#14 Såklart man ska vara försiktig då det gäller ögonen. :) Men ett simpelt undantag någon gång behöver inte vara livshotande. Ibland får man ta risken om man tycker det är värt det.
#14 jag har inte linser utan har gjort koksaltlösning till annat. Men det är bra att veta då maken har linser och är lite glömsk ibland.
Jag skulle ha kastat linserna. Blir dyrt, men inte dyrare än konsekvenserna som kan komma. Mina ögon reagerade på en linsvätska som jag använde, och fortfarande efter ett år måste jag ha i ögondroppar på grund av torra ögon. Blev dyrt de första månaderna då jag spenderade runt 100 kr i veckan på ögondroppar (är student). De är inte lika torra längre och jag spenderar 198 kr per månad på ögongel, men är tveksam till om jag kommer bli av med problemet inom en snar framtid.
Jag skulle råda att aldrig ta risker när det gäller så allvarliga saker som ögonhälsa osv.
#17 Men du reagerade på en linsvätska och inte på att du gjorde fel?
# 14 kanske lite OT fråga, men hur ofta bör man byta linsburk till tex månadslinser? Eller kan man rengöra dem på något bra vis?
#18: Nej iofs, men principen är ju densamma. Fel vätska = stora risker.
#20 Sen igen så handlar det om ts tråd här som inte pratade om linsvätska utan endast behållaren. :)
Alla linsbehållare kan innehålla bakterier och liknande om man inte är hygienisk men oberoende är det omöjligt att hålla en sådan grej steril så det spelar egentligen ingen större roll om man använder kinderäggsgrejer eller linsbehållaregrejen så länge de är så rena de går att få dem. Och det var ju det som det handlade om sist och slutligen. :)
Ah, förlåt! Var en annan som tog upp hemmagjord koksaltlösning, så trodde att TS undrade om det också.
#22 Det var någon annan som pratade om det. :)
Jag skulle annars inte heller behålla linserna om jag inte hade linsvätska att lägga dem i. Så pass noga är jag åtminstone med mina ögon. Jag vill inte riskera något så jag håller mig till det jag vet om. Vet inte hur man ska improvisera med hemmagjord linsvätska, hör inte till mitt kunskapsområde. :)
#19 Min optiker sa till mig att byta behållare varje gång en linsvätska tog slut :)
#24 Det känns ju inte särskilt ekologiskt. Jag tycker det borde gå att rengöra dem på ett bra sätt.
Jag skulle sovit med linserna i, rengjort dem på morgonen och sedan tagit ut dem och låtit ögonen vila någon dag dagen efter :)
#19 Jag säger också att man ska byta etuiet varje gång man byter linsflaska. I princip alltid så ingår det ett nytt etui. VISSA etuier kan man koka - men inte alla plaster tål det. Så jag skulle ändå stå fast vid att man byter vid varje flaskbyte.