Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 6705 ggr
Soleii
0

Jätteont i brösten

Hej!

Ett litet jobbigt  problem har dykt upp som gör att jag inte kan riktigt springa och motionera som jag vill. Jag har fått så otroligt ont i brösten! Nästan direkt efter att min förra mens (som var rekordkort) slutade så började brösten gradvis värka mer och mer. Nu är det så pass så att ta av BH:n på kvällen känns rätt plågsamt, och de känns svullna och tunga (har inga enormstora bröst kan tilläggas, så de är liksom inte så tunga vanligtvis). Nu har jag precis haft ÄL, eller har just nu (känns det som) och nu känns det även i bröstvårtorna. Jag är inte orolig för att vara sjuk eller något men det är bara så himla jobbigt just nu. Jag är ganska säker på att jag inte är gravid, tog ett graviditetstest igår som inte visade någonting. 

Någon som varit med om något liknande och vet vad det kan bero på?

tlover
0

Graviditetstestet ska tas efter man skulle haft mens för att man ska vara säker så har du just haft ÄL så kan du vara gravid trots att du tagit graviditetstest.

Saker som ifall man tar med morgonurinen eller inte kan också spela roll.

Men det kan ju såklart vara pga något annat tex nytt p-medel, ny BH, nytt träningsschema (med mycket hopp/stuts med dåligt stöd för brösten) osv

l'm back

IceTee
0

Hur gammal är du? Det kan inte vara så att de har kommit in i någon "växt-spurt"? Jag har i och för sig samma problem som jag inte löst. Träffade en läkare då jag hittade knölar som sa att jag har fibroadenom, vilket är helt ofarligt. Han trodde att det var problemet då smärtan sitter där! Annars kan ju ägglossning få brösten att göra ont också

Medarbetare på Skor iFokus

Soleii
0

#1 det är sant i och för sig, men smärtan kom nästan direkt efter min förra mens, och då hade jag inte hunnit ha ägglossning än. Men jo, det är ju lika bra att testa igen om nästa mens inte kommer. Men i och för sig var det inte morgonurin,  men jag tog ett ägglossningstest samtidigt också som visade ett svagt streck, alltså att jag antingen kommer att ha eller precis haft ÄL så det borde ju inte heller gett utslag om jag var gravid.

I övrigt är jag preventivmedelslös, jag och sambon kör med kondom, och inget annat är särskilt förändrat heller av det du nämner, så jag är lite konfunderad över vad det kan vara. Speciellt nu när det känns som att de ska explodera :(

tlover
0

När #2 nu säger det jag har varit med om smärta i brösten pga växt spurt.

Brösten kan visst också ha växtspurter ganska sent också (tidiga 20 i alla fall vad jag förstår).

l'm back

Soleii
0

#2 jag är 27, kan inte så mycket  om bröstväxt men ja, de känns ju större, men svårt att avgöra om det är svullnad eller växt. Kanske har lite växtvärk ändå :)

Haha borde kanske försöka känna efter knölar också, men det gör alldeles för ont ;)

tlover
0

#3 Man kan ju få mensliknande blödning trots att man är gravid, men då borde du nog fått utslag på graviditetstestet (eller kanske inte med tanke på att det inte var morgonurinen) ägglossningstestet kanske kan reagera på andra hormoner?

Sen så kan ju test vara falskt negativa.

Jag tänker ju på det för att jag just varit gravid och i början av graviditeten kunde jag knappt torka mina bröst för att dom var så ömma men det kan ju vara annat också, det är bara det jag tänker på först.

Men nästa gång du tar test kan det vara värt att vara petnoga med att följa hur man ska göra, så att man kan utesluta det i alla fall.

l'm back

IceTee
1

Då rekommenderar jag också ett nytt gravtest vis nästa mens! Och en panodil!

Soleii
0

#6 Du har helt rätt, ska testa på morgonurin också. Har så svårt att förklara både den korta mensen och att detta skulle komma direkt inpå, men det är ju klart att kroppen kan ju bete sig märkligt ibland utan någon direkt anledning. Men jo, jag får också upp väldigt mycket om graviditet, och syrran hade upplevt detsamma i början av sin.

ChristineL
0

Jag tycker också det låter som att det skulle kunna vara graviditet, man kan få väldigt liknande symptom vid äl. Blödningen var kanske inte mens? Kanske en sk nidblödning som en del får, och du upplevde ju inte att den betedde sig som en riktig mens eftersom det var så kort.

Soleii
0

#7 ay ay ;)

#9 jistanes, men störigt att det inte syntes på gravtestet i så fall. Men får skylla mig själv som inte tog på morgonurinen :) men jo, tanken slog mig också när mensen vart så kort, har alltid, alltid haft 6-7 dagars mens och den här gången var det bara 3. Och har faktiskt aldrig varit med om något liknande i bröstväg. Har lite mer än en vecka kvar till beräknad mens så det är väl lika bra att ha is i magen och vänta tills dess :)

ChristineL
0

#10- Ja, vänta lite och ta med första morgonurinen och följ tidsangivelsen noga!

[Devya]
0

Du behöver ju inte vara gravid utan dina hormoner kanske är bara lite ur spel sådär annars också.

Den enda gången jag har haft jääätteont i brösten är nu då jag är gravid. Jag vände på mig i natt och då for brösten mot  varandra  och det var så smärtsamt att jag vaknade till ordentligt. Mina bröst har växt enormt mycket och de är som två hårda basketbollar. De värker konstant och det är bara jobbigt. Ibland värker de mera och ibland mindre men de är alltid väldigt hårda.

Jag har tidigare kunnat haft lite ömma bröst under ägglossning eller under mensen och då har det varit plågsamt att ta av mig bhn. Det är först nu då jag är gravid som det gör ont hela tiden, inte bara då jag tar av mig bhn utan dygnet runt och ibland som sagt så gör det ofantligt ont bara jag vänder mig från en sida till en annan eller om jag råkar krossa mina armar och de kommer emot bysten. Då får jag bita ihop av smärta. 

Men som sagt, du behöver inte vara gravid. Jag har haft väldigt ömma bröst under mens, lite efter mens och under ägglossning.

Om ni inte har slarvat med kondomen och den har inte gått sönder och ni har aldrig kört utan kondom underett samlag så ser jag inte hur du skulle kunna vara gravid. I vadå, 10 år körde jag och mitt ex på med kondomer och jag blev aldrig gravid. Så jag finner det långsökt på det viset att du skulle råka vara gravid om ni har varit försiktiga.

Soleii
0

#12 Oj hjälp, vad jobbigt at du har så ont! men grattis till graviditeten :) Ja, jag har avvaktat lute eftersom jag också kunnat få ont i brösten kring ÄL och innan mens, men inte såhär ont och inte såhär långt innan ÄL. Kände dessutom igårkväll smärta i typ livmoderhalsen, så börjar känna mig lite trasig nu :p Jag och min sambo planerar inte barn men är båda överens om att om det skulle ske så sker det liksom och då blir vi glada, så vi skyddar oss men vi har ärligen varit lite slarviga och kört utan skydd veckan efter mens och så sedan i somras. Så om jag hade varit gravid hade det inte varit någon supersuperchock, känns dock ändå lite långt ifrån eftersom jag tagit negativa gravtest och har kännt av ÄL-symtom. Men vad vet man? Ska följa råd att ta på morgonurinen och vänta och se om nästa mens kommer, det blir en spännande två veckor :)

[Devya]
0

#13 Du behöver inte gratulera mig. :) Jag genomgår just nu början på en abort då barnet är tyvärr inte önskat plus att det visade sig vara något fel också. 

Om ni har slarvat är det ju mycket möjligt att du är gravid. Jag lyckades bli gravid veckan efter min mens. =P

Soleii
0

#14 Åh ok, ledsen att jag antog att det var ett grattis, hoppas att aborten kommer att gå bra! :) Ja, den veckan kan väl verkligen vara supersäker eller inte alls, särskilt om en har oregelbunden men (skyldig) :p

inu
0

Jag har samma problem som dig. Mina bröst kan vara så extremt ömma vissa månader (har ingen regelbunden mens på grund av p-stav, utan den kommer och går som den vill) som kan sitta i både längre och kortare tid. Som du säger, att ta av och på sig kläder är jättesmärtsamt. Att gå i trappor utan att hålla i brösten går inte : p och att springa utan typ 500 sportbhar så att man inte kan andas går inte.

Som alla andra tidigare sagt kan det vara graviditet. Om du inte är gravid är det sannolikt hormoner och ägglossning som bråkar med din kropp. Särskilt också om du tycker brösten har växt lite.

Om du också har ont i lymfkörtlarna (mer mot armhålorna till) skulle jag gå till vårdcentralen för en liten check-up då det kan vara både det ena och det andra (ex. infektion eller, utan att låta jättehemsk, cancer - högst osannolikt men fortfarande nåt man ska ha respekt för).

Hoppas ömheten försvinner snart!

http://sirinulot.wordpress.com/

Soleii
1

#16 jag har fått en massa knölar på halsen som jag varit hos läkaren. Han sa att de var godartade, men jag upplever nu att de växt och börjat trycka på så att det gör ont liksom på halsen när jag pratar :( kände dock aldrig ner mot brösten. Men jag tror stt jag ikväll fick svaret - 1,5 vecka för tidig mens. Så dwt har ju antagligen varit en tidig ägglossning som förvirrat mig och brösten :) Nog för att cykeln varit oregelbunden innan men aldrig såhär, börjar bli riktigt jobbigt.

[silkesnosen]
0

Det där låter läskigt. Jag skulle nog ta ännu ett samtal med en läkare.

IceTee
0

#17 stressat något på sistone?

Soleii
0

#18 ja jag ska ringa en privatläkare på tisdag tänkte jag :( #19 har faktiskt varit ovanligt nedstressad på sistone :) jobbigt att bli överraskad sådär men ja… Har haft jättekonstig mens senaste halvåret :)

IceTee
0

#20 då kanske det är dags att kolla upp varför!

Soleii
0

#21 har varit i kontakt med gyn och barnmorska flera gånger men alla hänvisar till yttre faktorer :) antar att det blir så för en del.