Psykos - injektionsbehandling?
Vill egentligen posta inlägget i Psykologi-delen av iFokus, men då man inte kan posta anonymt där väljer jag istället att lägga tråden här. Det är så att jag under de senaste åren drabbats av hyfsat allvarliga psykoser, jag har hört röster som uppmanat mig till att skada mig själv på olika vis och jag har i viss mån agerat på dessa röster.
Till saken hör den att jag får mina psykosgenombrott i samband med att jag slarvat med medicineringen varpå läkarna börjat diskutera injektionsbehandling. Saken är den att jag inte är säker på att det är psykos som är problemet utan jag tror att det bara är ett symtom på något annat - och det är när jag får dessa tankar som jag slutar ta medicinen och helvetet brakar löst.
Vet inte hur eller om de kan tvinga mig till att påbörja injektionsbehandling (är för tillfället inlagd på LPT men har inga symtom just nu (medicin skött oklanderligt nu när jag legat inne)), för jag vill så innerligt gärna ge tabletterna en chans till. Injektioner känns så brutalt på något vis och man känner sig beroende av någon annan (man kan ju inte som t ex en diabetiker fixa sina injektioner själv, även fast det bara handlar om en spruta varannan, var tredje vecka) och det innebär ju också att jag inte kommer att kunna sluta med min medicin bara så där och jag är rädd att man i och med detta kommer att acceptera detta som en lösning istället för att gå till botten med vad problemen egentligen handlar om.
Vad tycker och tänker ni kring detta? Skulle ni gå med på injektioner? Är det en bra lösning? Eller ligger det något i det jag säger?
Tacksam för svar!
Oavsett om psykoserna är ett symptom eller inte på något annat så kan det inte vara bra för dig att få psykoser. Om du inte sköter din medicinering så finns det inte så många alternativ för läkarna. Det måste även vara lättare för dig att börja rota i vad problemet är om du slipper psykoser. Jag antar att du har någon form av samtalskontakt eller liknande utöver medicinering? Om du inte har det så är det ett utmärkt tillfälle för dig att nu när du har LPT att ta upp att du vill gå till botten med vad som är fel. Antar att du kommer att ha en vårdplanering innan du blir utskriven så se till att ta upp sådant då. Om läkarna tror att du kommer att börja slarva med medicinen igen så är risken att du kommer att få ÖPT när du blir utskriven.
Samtalskontakt har jag ja, och du har helt rätt. Det blir lättare för mig att rota bland mina problem om jag slipper mina psykoser. Ska säga till läkaren att jag vill påbörja injektionsbehandling. Tusen tack för ditt svar, nu känns det mycket bättre och lättare att börja med sprutor.
Det här kanske låter som en jobbig lösning, men ofta måste det bli jobbigt innan någon tar en på allvar! Om det nu är så att det är psykoserna som får dig att sluta med medicinen, och tvärt om så lär du ju få en psykos under tiden du blir injektionsbehandlad också. Det kommer öppna många fler dörrar för att gå till botten med varför du får dem!
Medarbetare på Skor iFokus
Tillbaka på avdelningen efter permission som förlöpt väl. Nu har jag fått min första depåinjektion men ska fortsätta äta tabletter fram tills nästa spruta om 2 veckor. Känns verkligen helt okej. Och så får jag fortsatt permission över helgen (lyllo mig!).
Med LPT kan de "tvinga" dig till injektioner, dock endast under LPT.
Jag tar för givet att det är Haldol vi snackar om och det är stor skillnad effektmässigt på piller-Haldol och injektion. Injektion är definitivt att föredra, så det är ett bra beslut.
#6 Det är jag väl medveten om. Handlar inte om Haldol.