Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettarbetslivet
Läst 1838 ggr
[postmortum91]
0

tips om jobb?

Hej på er!
Jag skulle jättegärna vilja ha lite tips om olika jobb som skulle passa mina önskemål.
Alla önskemål måste inte vara med på samma jobb.
Här är mina önskemål ang. jobb:

*Ett jobb där jag får vara kreativ.
*Som inte kräver universitetsutbildning eller liknande
*Där jag får påverka
*Där jag får jobba med människor
*Där jag får sitta i chefsposition

[xMondSy]
0

Vården behöver alltid folk :-)

[postmortum91]
0

#1 Tyvärr, jag vill inte ha något jobb som kräver utbildning då jag snart är klar som lärare. Jag ska jobba som lärare tids nog, men just nu så länge vill jag prova på något annat. Just inom vården är jag inte sugen på, hellre behandlingsvården isåfall.

IceTee
9

Har svårt att tänka mig att du kan få en chefsposition utan att ha gått högskola/universitet eller jobbat där länge tyvärr Dock kanske jag kan ha fel, det är bara den bilden jag fått av arbetslivet Säljare finns ju alltid också?

Medarbetare på Skor iFokus

[EvelinaL]
2

Skapa ett eget företag så får du alla sakerna.

[kerstinthemilklover]
1

Jag tror att du kan bli en attraktiv chef med lärarutbildningen i bagaget.
Om du inte vill starta eget så kan du söka dig till ställen som mottar flyktingar.
De behöver välutbildad personal, som du. Annars finns det mängder av olika behandlingshem.

MEN och det här är ett stort MEN: Att leda andra kräver oftast tidigare arbetslivserfarenhet.  Så jag tror att du kan få jobb som vanlig Medarbetare först, och när de känner dig och du visar vad du går för. Då tror jag att du kan bli chef.

Karmatarerskanise
7

Idag blir man inte chef utan rätt utbildning eller väldigt mycket erfarenhet. Var annat förr i tiden.

Dock kan man jobba sig upp i stegen ganska snabbt på mcdonalds.

pyromanen
3

Bli chef utan utbildning eller erfarenhet blir man nog bara om man startar eget företag. Känner dock ett par stycken, men de är grymt duktiga programmerar som lärt sig genom att sitta 8 millioner timmar bakom datorn. Finns det nåt du är väldigt bra på eller brinner för?

[postmortum91]
0

#3 Jag sitter nu i chefsposition och jag är en ledartyp. Jag säger det inte bara för att det är "fancy" utan för att jag trivs med att ha ansvar och få ha kontroll. Jag jobbade 3 veckor, sedan klättrade jag upp ett steg dit jag är nu. Jag har erfarenhet av att hålla i anställningsintervjuer, avskeda folk, ta tuffa samtal, motivera, peppa, leda och utveckla ett team.
Jag har inte jättelång erfarenhet, men jag har erfarenhet som jag själv tycker borde räcka relativt långt.  Jag har funderat på att starta eget, men jag är så feg av mig.

[postmortum91]
0

#7 Jag vet inte vad jag är bra på mer än det jag fått beröm för när jag jobbat. Så med den antar jag: en bra lärare, bra chef och säljare (värvare). Jag brinner för att hjälpa människor. Jag har stor fantasi, är kreativ, älskar att vara händig dock är jag inte så noggrann som man borde vara när det gäller att snickra och bygga :P
Jag älskar djur och har haft en dröm om att skapa en djuraffär när jag bl.a bygger hemmagjorda burar. Jag gillar också arkitektur och inredning.

IceTee
0

Du kan ju prata med arbetsförmedlingen, det är nog enklaste vägen att få tips

[Devya]
2

Du vet inte ens inom vilket område du skulle vilja jobba som chef , bara att det ska vara kreativt, jobba med människor osv?

Du måste nog vara lite mer specifik än sådär. Just nu låter det alltför flummigt. 

Annars kanske det finns något sorts projektarbete att ta upp någonstans. Men igen, det är ju omöjligt att säga då du inte verkar ens veta inom vilken bransch du söker?

Gå och kolla själv vad du är intresserad av på jobbannonser.

[postmortum91]
0

Men det är ju därför jag ber er ge mig tips om jobb som passar in på mina önskemål :P

IceTee
0

Sök jobb som säljare säger jag. Du lär dock inte få en chefsposition, men det är nog något du måste acceptera

[kerstinthemilklover]
8

Haha TS, du är lite rolig du. Det märks att du gillar att delegera!
Du har fått många fina tips. Nu har du chansen att få använda dig av dina inneboende egenskaper. Du kan använda kreativa lösningar på ditt jobbproblem och påverka din framtid med dina beslut med hjälp av alla fina tips du fått.

Som #11 poängterar så har du fått öppna svar på dina öppna frågor. Vill du ha mer specifika svar, så måste du precisera frågeställningen.

Det var inlägg #8 som inspirerade mig till en sarkastisk ton. 

[Devya]
0

Nej, jag tycker ändå det bästa för dig är att kolla vad för lediga jobb som finns där ute. :)

Jag föreslår ändå något sorts projektarbete. Sådant brukar vara roligt även om det kanske bara pågår från ett halvår till några få år.

[postmortum91]
0

Tack för era tips. Jag ska kolla med arbetsförmedlingen om någon där även kan tipsa mig. Jag funderar även på om jag ska våga ta steget som egen företagare. Jag är bara så rädd för att misslyckas, sedan står jag där i skuld (antar jag att man gör?). 
Dock ska jag väl inte tänka så, jag är annars optimist, men även lite feg när det gäller att chansa :P
Jag tror jag skulle kunna sälja andra saker istället för att fixa månadsgivare, dock vill jag inte använda min säljaregenskap på att få folk att köpa onödiga saker, eller pracka på folk. Det jag gör idag gör jag eftersom jag verkligen tror på det och vet att för varje människa jag värvar så gör jag världen lite lite bättre, iallafall för någon familj. Så säljare skulle jag bara kunna vara som jag är nu, till människohjälp.

[Forest]
1

8 du jobbar i dag men du trivs inte ? 

Jag jobbar i butik och visst kan man klättra i graden om man vill, ansvar får man har ett par avdelningar jag har ansvar för och får beställa och ta kundbeställningar mm. Dagligen kontakt med kunder och dagligen hjälpa dom med olika råd och tips. Så säljare är något jag med kan säga passar dig.

[postmortum91]
0

#17 Från och till. Vissa dagar trivs jag, andra inte. Det största bekymret med jobbet jag har nu är att det inte är 100% säkert. Vi får jobba kvar så länge vi värvar, jag tvivlar inte längre på min värvning men om teamet värvar under ett visst mått så läggs verksamheten ner i den här staden. Därför vet jag faktiskt aldrig helt 100 % om att jag har jobb ett halvår/år fram. Sedan tar jag med mig jobbet hem och tänker på det, just för att jag har så mycket press som ligger på mina axlar. Jag har mitt kontor hemma, så därför blir det naturligt för mig att tänka på jobbet även när jag är ledig. Att jobba i butik hade varit ett alternativ, men ingen utesäljare eller telefonförsäljare.