Torrt underliv
Har sedan ungefär i somras blivit väldigt torr i mitt underliv. Är inte torr hela tiden, utan det kommer och går i perioder. Brukar ofta göra lite ont att kissa under de perioderna, och det känns inte heller som allt kiss kommer ut när jag gör det… finns en liten skvätt kvar som gör att det känns obehagligt i "kisshålet".
Är sexuellt aktiv, bara med samma partner och vi kör alltid med kondom. Tar inga p-piller eller preventivmedel med några slags hormoner.
Vad kan det vara? Blir orolig. :(
Har du märkt om det kommer i samband med mens? Innan? Efter?
Du kanske går med en urinvägsinfektion? Kan ju vara flera orsaker till dina besvär så mitt råd är att gå till vårdcentralen och kolla vad det kan vara. Men tror inte det behöver vara något allvarligt även om det är besvärligt.
||My Love For Animals Is Immortal||
#1 Hmm… nu när du säger det kommer det ungefär 1 vecka innan mensen, och sen under mensen är det borta igen.
#2 Har funderat på urinvägsinfektion också, men det känns konstigt att den skulle försvinna i perioder… Eller det kanske bara är "normalt"? Tycker det är så jobbigt att gå till vårdcentral då jag har social fobi, går helst bara om jag är ganska säker på av det kan vara. Låter jättedumt, men så är det. :(
Vad tvättar du med i underlivet? Tvål bör undvikas, men vissa kan inte heller tvätta med vatten för att det blir för torrt. Olja är bra att tvätta med (exempelvis raps eller kokos, själv har jag mandelolja).
//Jessie
#4 Tvättar bara med vatten. Visste inte att snippan kunde bli torr av vatten, får ta och testa med nån olja nästa gång jag duschar. :) Har olika oljor olika "effekter", eller fungerar alla på ungefär samma sätt? Är det nån olja man bör undvika?
#3 Prova att bara tvätta med vatten den veckan.
#5 Så länge det är ren olja tror inte jag det spelar så stor roll vilken olja det är (:
//Jessie
#6 Jag tvättar alltid bara med vatten. :)
#7 Okej, men då ska jag verkligen fixa det, tack så mycket!
Både hud och snippa blir torr av vatten så länge det kommer utifrån. Se till att dricka ordentligt.
Det finns intimsalvor som man kan smörja in sig med också mellanåt, går att köpa på apoteket. Om du är i övergångsåldern (klimakteriet, lägre nivåer östrogen) så har du en trolig orsak där.
Tycker du ska kolla upp din snippa hos gyn, där kanske du kan få bättre råd än här : )
http://sirinulot.wordpress.com/
#9 Jag är knappt fyllda 20, så inte i klimakteriet riktigt än. ;) Men dricka vatten är jag väldigt dålig på så det får jag försöka bättre. Nästa gång jag är nära apoteket kan jag ta och kika in och kanske fråga nån där om tips om jag vågar. Tack så mycket för tipsen! :)
Brukar du gå och kissa efter sex? Det är bra att göra eftersom att det lätt kan komma in bakterier i urinhålet, som kan orsaka urinvägsinfektion.
Du kan ju också vara känslig mot kondomen. Men pröva att sätta lite olja på har ni raps,oliv eller kokos hemma för matlagning så brukar dessa gå bra. :)