Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1327 ggr
Anonym
Anonym
1

Tampong

har försökt använda tampong flera gånger men det funkar verkligen inte, det gör ont och så får jag inte in den. har testat med de blå, ska köpa de gula nästa gång men kan ni tipsa på hur man lätt får in den?

ChristineL
4

Varför använda tampong om det inte känns bra? Svårare än så är det inte ;) Men ja, dom gula är väl dom minsta tror jag. Man kan stå med ena benet upp på toalettstolen exempelvis när man ska föra in den. Men jag vill också säga att även om du får in den gula så kanske den läcker, det beror ju på hur mycket mens du har.

LinaLj
0

När jag började använda tampong så var det lättare om jag satte upp ena foten på tex toastolen. Det blir bättre vinkel då.

Sedan gillade jag tampongerna som kom med papphylsa, tyckte de var lättare att använda.

Scorpio97
2

Man kan ta lite vaselin eller olja på toppen, samt prova i olika ställningar. Se till att vara avslappnad. 

Själv har jag aldrig fått in tampong på ett bra sätt, och tycker inte det är bekvämt att ha inne heller, så jag använder enbart binda/trosskydd istället.

//Jessie

[Devya]
0

Det enda som har fungerat för mig är tampax. De tampongerna är så mycket lättare att ha att göra med. Jag har alltid misslyckats med att få in de där pyttesmå grejerna, de kommer aldrig in på rätt plats.

Michiis
0

Det tar ju en tid att komma igång med tampong och få dom på sin plats och förstå hur man ska göra.
Första gången jag börja med tampong började jag med dom minsta, för jag tänkte att skulle va lättast att få in och så..  Men dom satt aldrig bra, dom liksom "gled ner" och så testade jag mellan och då var väl jokset att dom var större då och jag tyckte då dom var krångligare att få in men tillslut fick jag in dom och dom satt perfekt! Så det är bara att öva och öva för tillslut kommer man på hur man ska göra för att få allt rätt, ett tips är att dom är lättast att få in när man har som rikligast mens :)

// Michis

inu
1

Försök att slappna av och var inte rädd för att prova att stå eller ligga (!) i konstiga ställningar så att du får rätt vinkel. När jag fick min första mens så gav faktiskt min mamma mig en burk vaselin med mitt lilla "startkit" med mensskydd. Det funkade perfekt : ) Övning ger färdighet och det tar ett tag att få in rätta tekniken. Efter många års menstruerande så bytte jag till menskopp och då fick jag öva lika mycket igen.

http://sirinulot.wordpress.com/