Gravid?
Hej! Jag hade sex med min kille igår, vi hade kondom men den sprack. Vet inte om han hann komma eller inte. Är bara 17 år och väldigt rädd för att ja nu ska va med barn. Var så orolig att jag nu imorse gick till apoteket och köpte ett akut P-piller (norlevo). Tog detta piller ca 12 h efter vi haft sex. Hur stor risk är det att ändå va gravid? Enligt min menskalender ska ägglossningen ske nu, idag. Vad ska jag göra? är det bara att vänta nu och se vad som händer?
Inga nedvärderade kommentarer tack. Är jätteorolig och har inte pratat med föräldrar eller kompisar om detta.
Jag tror set är ganska liten risk. Men nu är de väl å vänta å se om mensen kommer som den ska annars får du kolla upp de. Men du får vara lugn tills dess(:
Norlevo ska väl vara ca 99% effektivt, om det tas inom något dygn och man inte väger för mycket. Så du har gjort allt du kan göra, och då är det tyvärr bara att vänta. Köp ett par graviditetstest, så du kan börja kolla om ett par veckor, och följ instruktionerna på dem noga.
Hoppas att det löser sig!
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Tack för svaren! :) Ska ta mig till Umo om två/tre veckor och göra ett graviditetstest där. Får försöka låta bli att oroa mig.
Jättebra av er att använda kondom! Och ännu bättre med akutpiller! Hade du inte tagit akutpiller hade risken varit väldigt stor för graviditet men nu är den ju jätteliten.
/Christine
Ta det lugnt bara. Med akutppiller så är risken rätt liten vad jag vet. Men håll ändå koll på när du ska ha din mens(om den är regelbunden) och om den inte kommer så ta ett test!
Tack för svaren :) Skönt att höra att risken är väldigt liten efter att man tagit p-pillret!
Risken är väldigt liten! Vill också ge dig beröm för att ni skyddar er! Alla har otur ibland, men du/ni tog ansvar, bra jobbat!
Medarbetare på Skor iFokus
Fick min mens idag, tänk vilken lättnad! Den är över 1 vecka tidig men tänker att det kanske beror på p-pillret ja tog? Ska man ändå ta en gravtest trots mensen eller är graviditet helt uteslutet från och med nu?
#8 att mensen är tidig kan absolut bero på det!
Jag hade tagit ett test för att vara extra säker, men sen är jag överdriven också i sånna frågor
Medarbetare på Skor iFokus
#8 - Nej, graviditet är ändå inte utesluten, man kan ha blödningar under hela graviditeten även om det är ovanligt, men att det kommer i början är däremot ganska vanligt. Så ta ett test ändå för säkerhets skull när blödningen slutat :)
/Christine