Begravning
Jag vet inte var det är bäst att skriva om det här, men varför inte här.
Jag har tänkt på en sak, och det är när min pappa går bort förr eller senare. Han har 3 barn, men av olika anledningar står jag honom närmast. Dessutom bryr sig inte min syster alls om honom, vilket är förstårligt. Han är missbrukare och jag är enda barnet som växt upp med honom. Just grejen att han är missbrukare gör att man är beredd på att han kan gå under när som helst, eller så tar det många år. Man vet aldrig.
Jag hatar begravningar, får aldrig ut någonting av det, och förstår inte grejen direkt. Just därför, så tänker jag inte betala en enda krona den dagen han dör. Kanske 1000 kr. Men varför ska jag betala för en människa som dött, och när jag själv inte får ut något av det. Måste man köpa kista etc?
Folk kan ju inte kräva att jag ska köpa saker till en död kropp. Jag behöver inte ens någon begravning, men folk kommer säkert förvänta sig att jag av alla ska punga ut massa pengar och fixa och dona. Jag är snart 24 och livet har precis börjat, sambon och jag planerar barn, giftemål, hus, resor. Då tänker jag inte lägga ut 5000-20 000 kronor på min döda far (när han nu dör).
Kalla mig inte kall eller hjärtlös. Hur ska jag göra, har jag ens något alternativ?
Om begravning hade kostat max 1000 hade jag fixat det, men jag tänker aldrig sätta mig i skuld eller begränsa mitt eget liv för en begravning.
Jag hörde en dokumentär på radion om hur det gjordes med kroppar som ingen la anspråk på. De hölls en väldigt liten enkel cermoni, med kista t ex. Vem som betalade kalaset är oklart dock.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Det kommer tas från dödsboet om det finns tillgångar. Annars måste soc in och betala.
Dock går begravning på mer än 1000 spänn.
http://www.begravningar.se/planera-begravning/vanliga-fr%C3%A5gor-och-svar

Memento mori

Medarbetare för Julen
hej, när nån dör så tas det pengar från dödsboet (om den som dog hade pengar på banken typ) till begravnign o försekringar med tecker sånt o fins det inte pengar där heller(om man inte ha försekring) så är det komunen (eller staten) som betalar för enkel begravning. Ja håler med dej helt i det du skriver o ja tyker inte du är iskall i kenslor o INTE hjertlös. Ja kener sjelv att VAD är nytan med allt "stohej" en del har EFTER man är död. Men det ska tydligen va för dom som saknar den döda (o det fatar ja inte heller för dom saknar ju den endå). Ja tyker man pratar för lite om allt sånt (för många tyker det är obehaglit). För min del tenker ja att ja tyker fler kansje borde prata o tenka på om man skule kuna tenka sej o donera organ efter till nån som behöver det bettre eller stjenka sej sjelv till forsknign (man kan jöra begge delar tror ja). Det ja tyker kens bra med JUST DET är vel att då dör ingen i onödan. Ja fundera sjelv på det men det är myket pappaer o fyla i tyver (krågnlit) o kremerign tyker ja verka best o det är nog med biligast TROR JA. O NEJ, barnen är INTE tvignade o betala för föreldraransa död o DET vet ja berjsäkert. Hoppas deta lugngnar dej lite.
Dödsboedelägarna har inte betalningsansvar om boet saknar pengar. Kontakta kommunen. Läs mer här: http://bankforsakring.konsumenternas.se/spara/rattigheter-och-skyldigheter/dodsbo/nar-dodsboets-pengar-inte-racker-till
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag är inte säker men jag tror inte man behöver ha en begravning alls.
Ett ställningstagande är ju om den döde ska kremeras eller inte.
Annars kan man hoppa över själva begravningen och bara sätta ner urnan, strö askan eller begrava kroppen i en kanske redan befintlig familjegrav. Det som vanligen kallas bisättning.
Alla människor har rätt till "att komma i jorden" för alla betalar begravningsskatt oavsett om man är medlem i kyrkan eller inte.
Att ha en begravning i kyrkan med präst kan bli dyrt om den döde inte är medlem i Svenska kyrkan.
/Maria
#5 Begravning är det vanliga ordet för jordfästning, och alla har rätt att komma i jorden. Detta behöver inte ske med samling överhuvudtaget. Själva nedsänkningen i jorden betalas för alla via skattsedeln. Det som kan kosta är hanteringen före jordfästningen. Men finns inte pengar ska kommunen betala.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#6 Ja det var ungefär så jag menade.
/Maria
En begravning kostar mycket mer än en tusenlapp. Va på en begravning med kista å alla. En lite ceremoni, inte i kyrkan. De gick på 30-40.000kr. Sånt är dyrt. Men de är ju självklart att man ska göra ett fina farväl till en familjemedlem så tycker du resonerar konstigt! :) alla är värd ett fint avslut!
#8 Jag tycker inte det är en självklarhet. Man kan sörja lika mycket för det.
/Maria
#9 Okej… Det är vad Du tycker.
När vi begravde min pappa i våras gick det på 20 000 kr ungefär. Han hade inte en krona själv, så det var soc som fick gå in och betala. Tror det var runt 22 000 kr det fick kosta max i så fall, om vi valde en dyrare kista eller liknande så vi överskred fick vi betala det själva. Så vi behövde inte betala något alls.
//Jessie
Tack för era svar, ni har lugnat mig en del.
#8 Passa dig vad du säger, du vet ju ingenting om hur min relation med min far är och vad jag fått gå igenom, jag är inte skyldig den mannen någonting. Dessutom har inte alla samma syn som dig om att man ger ett avslut. Han är ju redan död, så jag ser ingen mening med det. Jag bad inte om folk som skulle ha värderingar om mitt beslut, så du kan lägga ner att ens skriva i den här tråden. Hejdå!
#12 Jag förstår precis hur du tänker.
#8 Jag hävdar också att man kan ha ett mycket enkelt farväl av en älskad människa också. Sorgen räknas knappast i hur mycket man lägger ner på en begravning. Men som sagt alla är vi olika…
I många fall så har t.om den döde haft egna önskningar innan.
/Maria
#12 Jag va inte otrevlig på något vis. Jag delade med mig av mina kunskaper om de du skrev också. Så jag uppskattar inget "hotfullt" svar tillbaka. "Passa dig" är väldigt fult att använda. Visste inte att han var död då su inte skrev så i ditt inlägg å jag beklagar sorger.
#14 Det är väl knappast att dela med sig av sina kunskaper när man skriver:
Men de är ju självklart att man ska göra ett fina farväl till en familjemedlem så tycker du resonerar konstigt! :) alla är värd ett fint avslut!
Det är ju snarare bara dina egna åsikter.
/Maria
# 12 ett avslut ger man in hjärtat inte i nån kyrklig ceremoni med jordfästning eller vad som. Du gör ingenting fel inte, "ner" kommer han som sagt var via skattsedeln, så oroa dig inte för det inte.
Alla önskar olika saker, personligen tycker jag man kan skänka till välgörenhet istället, jag tycker det är hemskt med alla 10.000-20.000 kronor eller mer i alla dessa kransar/ blommor vid en begravning som sen bara ligger och vissnar.
Har personen inte uttalat hur den vill ha det får den acceptera det som kommer. Annars är det inte dumt att göra som Fonus erbjuder "vita arkivet", man kan ju skriva sitt eget utan att blanda in Fonus.
Och givetvis om hen förväntar sig en fet begravning får hen se till att pengarna för det finns i dödsboet.
http://www.fonusost.se/upload/files/file_20120516110914/vita_arkivet_utskrift_01.pdf
# 17 Japp i mitt vita arkiv har jag avsagt mig blommor/ kransar och ber de "sörjande" att istället donera till valfri välgörenhet. I och för sig kan den avlidne donera i dödsboet så tillvida allt är klargjort i ett testamente.
Var nog lite otydlig i och med jag tänkte på hur jag satt min bortgång för mina efterlevande när jag går vidare, de ska inte få nån ekonomisk belastning, nån beslutsångest eller så 🤪
Ja tyker som numer 18, ja vil med istelet för blomor att det stjenks pengar för väljgörenhet i sjukdomar o kuna bota meniskor. HUR får man tag i vit arkiv??? Ja vil med skriva så. Är det viktit att allt är eksakt rettstavat på sånt??? Om det endå skule bli pengar ÖVER på en när man dör är det ju kanonbra att det går till sånt o redda andra eller istelet för blomor som endå dör utomhus o visnar o ju är dyra. BRA IDE daysi moa elsa 🙂
#14 han är inte död. Men när han väl är död så ser jag ingen mening med att jag ska lägga en förmögenhet på "ett fint slut". Jag hotade dig inte, och dina åsikter är inga sanningar, det är bara åsikter. Snälla lämna tråden!
#16 Det var ju en bra idé isåfall. Innan jag frågade här inne trodde jag verkligen jag var tvungen att lägga tusentals kronor. Det lättar att höra att så är inte fallet.
Tack för alla svar och tips ni gett mig <3
Den billigaste begravningen brukar gå på omkring 8000 kr, om man tar enklaste kista, svepning, blommor m.m. och utnyttjar kyrka/kapell med präst, organist . Och det betalar INTE de anhöriga. Det går på boupptäckningen. Har den avlidne inga pengar, så står stadens socialtjänst för detta.
/Född i familjebegravningsbyrå som vi hade i 64 år.
#20 Du skrev ju: "Han är ju redan död, så jag ser ingen mening med det" :s
Ja, alltså när den tiden kommer så är han ju redan död och då har han ju antagligen redan fått sitt "slut". Har du inget bättre att göra?
Trollan92: dags att skärpa sig nu! Tänk på vad du skriver.
Jag kan bara tänka på hur jag vill ha det. Om de har en klassisk begravning i kyrka/kapell ska jag hemsöka dom. Nej, sprid ut mig i skogen eller i havet. Sen räcker det. Om jag har några pengar när jag dör kan de åka ut & resa eller göra något roligt. De ska inte lägga pengar på att säga hejdå i en kyrka. Tycker inte om att vara i kyrka/kapell nu, varför när jag är död?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#25 Du låter lite som en mamma här inne :s
#28 Det är Hera som har hand om sajten…..och jag håller helt med henne ta o lugna ner dig lite nu
Haha okej!