Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 3222 ggr
Moalinn
3

Mat är vidrigt

Jag vet inte om inlägget hör hit egentligen men jag testar, ni får skicka mig vidare ifall ni tycker att det passar bättre på någon annan sajt!

Jag har på senaste tiden börjat må fruktansvärt illa av mat. Sån mat som jag tyckte om för några år sedan får jag idag kväljningar av. Köpta köttbullar är ett exempel, fysatan vad vidrigt - bara lukten gör mig illamående! Har alltid tyckt om mammas mat vilket jag gör fortfarande men pannkakorna är inte lika goda längre. Äter hennes köttbullar, köttfärssås och potatismos. Problemet där är att hon inte är hemma varje dag längre utan max 3 dagar i veckan och när hon väl är hemma så jobbar hon eller orkar inte göra mat vilket gör att jag måste leva på de där förbannade köpta köttbullarna, eller det värsta - korv! Så det är inte det att jag inte äter det utan jag försöker verkligen men det är inte roligt att äta när det känns som att jag ska spy vilken sekund som helst.

Har aldrig varit glad i mat, förutom när jag var liten då. Aldrig ätit lunch i skolan (minns att lärarna sa "kors i taket" i ettan på lågstadiet när jag faktiskt käkade en knäckemacka) och inte heller på restauranger och liknande.

Jag vet inte vad jag ska göra längre. Personligen kan jag inte laga mat. Jag kan steka köttfärs och göra tacos men det är det enda. Visst skulle jag kunna be mamma om ett recept på hennes köttfärssås så en tioåring förstår och att jag sen följer receptet till punkt och pricka men jag är ganska säker på att inte ens hon vet vad hon gör.

Detta gör att jag istället ersätter maten med smörgåsar och annat onyttigt vilket inte håller i längden.

Har ni några tips, förutom att lära mig laga mat som jag faktiskt äter? Jag har autismliknande tillstånd vilket gör att jag faktiskt äter en väldigt ensidig kost.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Skogsraah
1

Du skulle kunna prova exempelvis halvfabrikat som inte innehåller kött? :) Finns både bullar och korv och sådant som man "känner igen".

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Intehärutandär
0

För det första så utvecklas smaklökarna då man blir äldre. Och köpe-köttbullar är inte gott. Ja, nu är jag vegetarian men det luktar skumt, ser skumt ut och sonen (köttätare) gillade köpe-köttbullar som barn, nu ratar han dem och kräks nästan av tanken. 

Han äter enbart hemgjorda. Så det kan Du ju göra? Det är ju väldigt lätt och det går att göra en litet större sats på helgen då kanske mamma är hemma också. Då kan Du göra både köttbullar, biffar, köttfärslimpa och hamburgare samtidigt. Självklart kan Du göra andra köttfärsrätter och frysa in med. T ex taco, lasagne, crepés, paj osv.

Korven kanske Du kan byta ut emot smakrikare korv. T ex chorizo och ha i en gryta t ex. 

För varken köpe-köttbullar eller falukorv/varmkorv är ju speciellt kryddad - och med kryddor får man en ny maträtt av en gammal. 

Min son gillar t ex smulad fetaost & örter i sina biffar, då smakar de lite mer.

Moalinn
0

#1 Värt att testa! Tack så mycket!

#2 Jag äter väldigt lite av det du nämner. Dessutom är jag inte mycket för kryddad mat alls faktiskt utan oftast är det väldigt smaklöst. Äter inte sås till exempel. Fläskfilé som jag äälskade för några år sedan vägrar jag äta, dels för konsistensen och dels för att det oftast är väldigt mycket smak.

Hemmagjorda köttbullar är gott, iallafall mammas ;) Men det kan jag kanske testa att göra någon gång.

Tack så mycket för tipsen! :)

Medarbetare på Djurfoto

Ikajo
0

Kyckling? Väldigt enkelt.

Egentligen tror jag inte du kommer någon vart om du inte lär dig att laga mat. Det behöver inte vara avancerat och du måste inte följa recept. Tricket är att lära sig "spelreglerna" för hur olika ingredienser fungerar. Jag är personligen en person som tycker det är roligt att laga mat och samlar på alla möjliga kryddor men jag följer nästan aldrig recept.
Faktum är att matlagning är extremt enkelt när man väl har lärt sig.

Eftersom jag inte vet något om vad du gillar vill jag ställa några enkla frågor:

• Är du okej med grytor? Där är det ju ingen sås på samma sätt.
  • Äter du nötkött?
  • Finns det kryddor du gillar? Tror du det finns kryddor du kan tänka dig att testa?
  • Äter du fågel eller fisk?
  • Vilka baser äter du? (Ris, potatis, spagetti)
  • Äter du soppa?
  • Vilka grönsaker äter du och vilka hatar du? (Man måste inte gilla alla grönsaker och inte i alla former.)

Det vore mycket lättare att ge tips om jag har något att utgå ifrån.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Moalinn
0

Inget fan av kyckling. Kycklingsallad har jag däremot börjat äta men det sker i princip bara vid kalas. Jag är villig att lära mig laga mat men jag vill då få till något gott. Misslyckas jag och det smakar otroligt äckligt kommer jag må illa varje gång jag gör det. Det fastnar liksom och sitter där.Är du okej med grytor? Där är det ju ingen sås på samma sätt. - Nej, tyvärr inte.
Äter du nötkött? - Äter inte kött alls mer än köttfärs.
Finns det kryddor du gillar? Tror du det finns kryddor du kan tänka dig att testa? - Detta vet jag faktiskt inte, är inte så insatt i vilka kryddor som används när.
Äter du fågel eller fisk? - Inte fågel men fisk till viss del, till exempel makrill tycker jag är extremt gott.
Vilka baser äter du? (Ris, potatis, spagetti) - Potatis och spagetti/makaroner (endast "normalt formade" makaroner och spagetti)
Äter du soppa? - Nej.
Vilka grönsaker äter du och vilka hatar du? (Man måste inte gilla alla grönsaker och inte i alla former.) - Sallad, gurka och tomat äter jag. Brukar inte ha något annat hemma och vet knappt vad det finns för grönsaker 😊

Medarbetare på Djurfoto

Ikajo
0

Du kanske skulle kunna gilla en variant av pasta carbonara. Det är riktigt enkelt och är lätt att få till bra.

Koka upp vatten, häll i spagetti, låt koka tills pastan är nästan helt genomkokt. Slå av vattnet och häll tillbaka pastan i kastrullen. Skär lök eller använd lökpulver. Skär skinka eller bacon, köttfärs går säkerligen lika bra om du föredrar det, men då måste den vara förstekt. Häv ner tillsammans med pastan. Knäck i ett ägg eller använd Creme Fresh. Ställ kastrullen på plattan och sätt på medeltemperatur. Rör om under några minuter. Ha i svartpeppar och kanske salt om du behöver. Maten är klar när ägget är "stekt" så att säga, brukar bara ta några minuter. Klart att servera.

Senare när det blir höst skulle jag vilja rekommendera färsk majskolv som du tillagar i ugnen. Skala, kanske olja eller ha på margarin. In i ugnen ca 20min. Supergott!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

AnneN
0

Har själv autism och svårt med vissa konsistenser och smaker… 
Vilken konsistens gillar du inte och vilken konsistens gillar du?
Någon speciell typ av smak som du gillar eller inte gillar? (tex salt, sött, surt, beskt…)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Kan tipsa dig om att skriva inne på http://bokstavsfolk.ifokus.se/ också då det finns fler där med autismspektrumtillstånd som kanske kan ha tips på mat som kan fungera.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lejonhund
2

#5 min mat"ångest" såg ungefär likadan ut som din för några år sedan. I yngre tonåren funkade ingen mat som var kladdig/med sås till, ingen slajmig mat (som stekta lökbitar i köttfärssås och liknande), ingen soppa. Inte smör på mackan och ingen ost. Bara skinka och gurka. Inga kryddor på någonting (inte ens salt och peppar). Inget met vitlök. Inget med löksmak. Ja, det blir en sjukt begränsad lista.

Mycket pasta och potatis (potatisbullar, potatisbollar, klyftpotatis osv. dock inte potatismos pga. kladdigt).  Till och med det där med att makaronerna var tvungen att ha en viss form stämmer ;) Aldrig tillagade grönsaker, utan färsk paprika/gurka/morot/små tomater var det som gick bra. Inget annat.

Men jag tyckte alltid det var så fruktansvärt pinsamt att äta borta och rata hälften av menyn som bjöds för att jag bara inte kunde tugga och svälja det.

Men jag har gett mig fan på att lära mig, för det är pinsamt att vara 23 år och behöva gå på barnmenyn på restaurang för att alla "vuxenrätter" innehåller delar som jag inte klarar konsistens eller smak på, plus att ALLT har sås.

Så började med en sak i taget. Ihop med något jag tyckte var gott. Typ så lärde jag mig att äta bearnaisesås till klyftpotatis, lite lite i taget. Samma med lök. La små bitar i ex tacos för att vänja mig vid smaken ihop med något gott. Och i sjukt tunna bitar för att slippa känna konsistensen osv.

Äter fortfarande kanske bara en tesked sås till en hel måltid. Och klarar fortfarande inte tillagade grönsaker utan att må illa. Får oftast svälja dem hela för att iaf slippa tugga, och brukar peta ut alla läskiga bitar och sprida ut på tallriken så det inte ska märkas. 

Men det GÅR. Om man bara hittar rätt kombinationer och tar lite i taget. Mycket handlar också om att lura hjärnan. Har ex jättejättesvårt med Svamp. Men är det små bitar så kan jag övertyga mig själv om att det kommer bli fantastiskt gott och faktiskt få ner det i magen. För alla mina vänner pratar om Svamp som något så fantastiskt supergott så jag vill verkligen kunna det.

Folk omkring mig har fortfarande bilden av att jag är en person som är hopplös att bjuda på middag för nära vänner var vana att få en lång lista på saker att helst undvika om jag skulle kunna äta allt. Men när jag var 21 flyttade jag till andra sidan landet för att plugga, ny bekantskapskrets helt och alltså inte tillåtet på samma sätt att komma med matspecifikationer, för man förväntar sig att en 23-åring ska äta vad som ställs på bordet. Så nu mer är det endast min pojkvän som jag träffade strax efter flytten som ens vet att jag har mat-"problem". För han ser ju hur krydd- och "smaklöst" jag gör om jag lagar till mig själv (föredrar ju det så), och är det bara vi två som äter så blir det oftast att jag väljer bort all jobbig mat för att kunna njuta helt av måltiden.  Men ingen utanför har minsta aning för nu klarar jag av det, vilket är skönt. För det är inte kul att vara den som alla tvekar över att bjuda hem på mat för att inget duger.

Lejonhund
2

Oj, vad långt det blev. Förlåt. Ville mest bara säga att det finns hopp om att slippa lära sig maträtter på "rätt ingredienser", för det blir ju lite oinspirerat i längden. Roligare att laga mat när man kan variera lite mer.

[JeanetteK]
0

Jag hade en sån period för några år sedan. För. Ig hjälpte det att äta vegetariskt. Jag gjorde mycket pasta med tomatsås som jag mixade ner linser och sånt i så jag fick i mig allt jag behövde. Jag hade svårt för viss konsistens och då funkade det att köra mixern och "gömma" ner vissa grejer. Jag åt vegetariskt ett år drygt. Nu äter jag kött igen.

Nyfasilivet
0

Steka omelett?

Ladydragon
1

mitt råd är att du försöker lära dig att laga mat 

gå till bokhandeln och kolla in vad det finns för olika kokböcker dom brukar även ha kokböcker till barn med enkla anvisningar och recept
tror det är ett bra tips att börja utgå från böcker istället för att försöka lite på måfå

tycker oxå du borde prata med din mamma och säga som det är och varför kan ni inte hjälpas åt att laga mat om hon nu är trött…..

Fridaaaa
0

Ni kan inte ha matlådor i frysen som du bara kan ta upp och värma?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Agda
0

När jag har dålig matlust så äter jag mest bara mackor och jag resonerar som så att de är faktiskt bättre än ingenting (iallafall om man har pålägg på, jag har perioder då jag bara äter brödet 😉), de är ju något matliknade som mättar. Ost på kex har jag också byt ut måltider med när matlusten varit låg.

Jag är uppvuxen med att köttfärssås, köttbullar och biffar görs i större mängder och fryses ned. Även lasagne, pizzabottnar och pizzasås är maträtter som vi fryser ner i mindre askar (bottnarna bryts i mindre bitar och frys ned i plastpåsar) - så att det är lätta att tina om bara en ska äta av det.

Gillar du skaldjur? Det är annars enkel mat att äta, t.ex. räkor kan man bara tina och äta som de är eller ha på mackor, man behöver inte kunna laga mat för det.