Blöder analt
Har postat detta på Hälsa iFokus också…
Nu är det såhär, att jag blöder som f*n ur rumpan. Jag är säker på att det är analsprickor, för det svider. Det kan gå veckor/månader mellan gångerna det liksom svider till och sedan börjar blöda, och när det blöder så blöder det alltid jättemycket och i flera dagar efter varandra. Varje gång jag sätter mig på toa och liksom slappnar av, om så bara för att kissa, så börjar det droppa blod. Det blöder aldrig när jag står eller sitter eller gör något annat, utan bara när jag typ slappnar av i anus.
Jag vill verkligen inte till någon läkare med detta, jag tycker det är hemskt bara att gå till gynekologen (är kvinna, 25-30år). Bara tanken på att nån ska vara och titta och peta i min röv får mig att börja gråta. Samtidigt fattar jag ju att jag inte kan ha det såhär hur länge som helst. (Jag har haft såhär i flera år nu, trodde först att det var hemorrojder, men det här är helt klart sprickor, det är jag säker på.)
Är det någon som har haft såhär? Vad skulle en läkare göra om man går dit? Måste man först genom vårdcentralen? Jag vill inte att någon där ska undersöka mig bara för att sedan remittera mig vidare, det räcker med att EN läkare ska undersöka mig "där", om ni fattar…
Jag låter säkert supertöntig, men jag tycker att det är sjukt pinsamt och mår jättedåligt över det här. 
hemorrojder! Det finns hjälp att få! Men den hjälpen finns i sjukvården..
Om du går till din vårdcentral och talar med en läkare där kommer inte hen att börja titta och peta dig i ändan direkt alls! Utan kommer att lyssna till det du berättar. Berätta precis som här i ditt inlägg.
Sedan kommer hen att ge dig förslag på åtgärder och läkemedel du får fundera över vad du är beredd att prova eller göra!
Då kan du själv avgöra om du vill bli undersökt av någon som kan eller inte. Själv tror jag att inte att du kommer behöva låta dig tittas på förrän om det skulle vara så illa att dem föreslår operation. Men då är det ju en van kirurg som hanterar hemorrojder och andra analbesvär dagligen hos patienter. Ingen du behöver känna dig generad hos alltså.
Våga i alla fall prata med sjukvården! Bara för att du gör det behöver du inte alls klä av dig! Det finns mycket de kan hjälpa dig med utan att titta något alls!
Kram och lycka till!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#0 Låter som hemorrojder , det finns receptfria läkemedel för detta. Men om du blöder mycket så är det nog bäst att kontakta vårdcentralen.

Hemorrojder!
Se till att pallra dig iväg till en läkare nu!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nej, jag tror som sagt inte att det är hemorrojder, det är sprickor. När jag tvättar mig och känner därnere så svider det på vissa ställen, och det finns ingenting som ser "konstigt ut", förutom att jag ser att jag blir blålila inom kort när jag sätter mig på huk och tittar i en spegel. :( Jag tror att jag har väldigt ytliga blodkärl, och att jag därför blöder en massa så fort det spricker.

Mnjae.. hemorojder kan vara utvändiga eller invändiga.. se till att boka tid nu!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hemorrojder är just blodkärl som spricker och orsakar smärta och blödningar. Men det är nog bäst att du besöker en läkare så är du på säkra sidan. Hoppas att det löser sig snart för dig.
Är det någon som vet vad som händer hos läkaren?
http://www.doktorn.com/artikel/allt-om-hemorrojder-analkl%C3%A5da-och-analsprickor
"för att fastställa om du har hemorrojder börjar läkaren undersöka genom att titta hur det ser ut runt ändtarmsöppningen. Sedan känner läkaren med ett finger innanför ändtarmsöppningen och man brukar bli uppmanad att krysta. Därefter undersöks slemhinnan i ändtarmen och nedersta delen av tjocktarmen med hjälp av ett rörformat instrument (proktoskop) som förs in i ändtarmsöppningen. "
#8.. det görs först under en utredning hos en läkare som är kunnig på området. Det är inte det första som tas till direkt när en person kommer till vc med hemorrojdbesvär. Man pratar om besvären först och vad det finns för alternativ. Vill man bli undersökt direkt efter samtalet kan säkert de flesta läkare göra det. Det är nämligen en av de vanligaste undersökningarna de har att göra med.
Bara sju särdeles tabu för att folk är så jäkla generade över det. Men egentligen är det inte mer generande eller konstigt än att behöva hjälp med överdrivna menssmärtor tex.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det är bäst att få det undersökt om vad det kan vara. Självdiagnoser eller spekulationer från andra kan vara farligt.
Min vän trodde en gång att hon hade hemorrojder så hon skaffa hem medicin från apoteket och behandlade det på egen hand och resultatet var att det blev mycket värre. Till slut var hon tvungen att gå till läkaren där det visade sig vara en Svamp infektion.
Så det bästa är nog att besöka läkaren.
Hur högt upp sitter besvären? För mig har Eteri-salvan fungerat mycket bra mot hemorrojder. Finns på shopping4net bland annat. Försök ät mer bra fetter som smörjer tarmen också. Kokosolja t ex. Jag har blivit undersökt för hemorrojder hos läkaren. Då tittade och kände han bara där bak med fingret. Visst är det jobbigt men man klarar det. Kanske förde han in ett sånt proktoskop, men det fattade jag inte då iaf. Trodde han bara använde fingret men det kändes ju lite knöligt. Haha. Man får tänka på att det där är vardag för dem. Och jag har själv stoppat stolpiller på en massa äldre. Jag tänkte att det är nog nyttigt att öva lite på att vara patient.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus