Förlora oskulden
Tänkte gö en undersökning. Vilken ålder tycker ni är absolut yngsta åldern som kan få förlora oskulden enligt dig. Tänk bara på vad du själv tycker och inte på lagen. Utan vilken ålder tycker ni man kan få ha sex vid. Kommentera vad nu tycker!
det där är så väldigt individuellt, alla är ju inte lika mogna vid samma ålder.
Går inte att svara på. Håller med #1
Jag tycker att man ska vänta så länge som möjligt och tills allt känns helt rätt med partner och så vidare. När jag var yngre ville jag bara bli av med den så fort som möjligt och det kan jag ångra nu när jag är äldre.
(e.s.)
Väldigt individuellt som sagt, jag var inte mogen för sex när jag var 15 men många är ju det så det är nog bra att lagen är sådan.
16-17 tidigast tycker jag. Men hellre vänta än kasta sig i säng med första bästa.
Individuellt beroende på mognad. Själv är jag inte riktigt redo för det ännu och jag är ändå 19 snart 20, har inte blivit av för det har inte känts helt rätt.
Sen tycker jag väl ändå att man helst ska vänta och inte ligga runt med vem som helst, första gången ska vara något speciellt som du vill dela med någon annan inte one-night-stand.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag skulle nog säga att man ska vara minst 13 år. Jag tycker man väntar tills man är redo och sen väntar man lite till så att man är helt 100% redo. Jag var 14 och gjorde det med min fd. kille som var 18 då och jag ångrar det inte en sekund även fast jag idag är förlovad med en annan underbar person :)
Som flera andra har sagt är det väldigt individuellt. Jag tycker inte att det finns någon speciell ålder.
Jag skulle fylla 15 det året jag förlorade min oskuld, det var med min dåvarande pojkvän, vi båda var oskulder och jag ångrar det inte en sekund, just för att det kändes rätt. Året innan var jag tillsammans med en annan kille, han hade haft sex innan och ville ha det med mig med, men jag ville inte, jag kände mig inte redo och han kändes inte rätt.
Hur som helst, det viktigaste är att man känner sig redo och att det känns rätt. Det spelar ingen roll om man är 14 eller 24 när det händer, så länge man är helt 100 på att man vill.
Jag tycker att första gången ska vara något riktigt speciellt, men om det betyder att det är med en partner, en vän eller någon helt random är upp till en själv. Så länge man känner att det är rätt (som jag skrivit tusen gånger nu) så spelar ingenting annat någon roll. När det handlar om att ge sin oskuld till någon ska man tänka på sig själv, ingen annan. Förutom den man planerar att ha sex med såklart, viktigt är ju att båda är med på det. 🙂
Ja, som flera har sagt så är det individuellt. Men absolut inte under 15 tycker inte jag. Man är då fortfarande barnet och har inte varit barn klart.
Sen är det klart att det kanske finns undantag, men nej. Gränsen för hur ung man ska vara går i mina ögon vid 15.
Sen hur gammal man kan vara kvittar, oskulden är något som egentligen inte betyder någonting. Det är bara ett gammalt ord, istället för att säga att man är oskuld så kan man säga att man inte hittat någon som man älskar tillräckligt mycket än.
Så minst 15 , Och det finns ingen maxålder. :)
runt 16-17.
Det är inte siffran på ens ålder som avgör. Kroppen och känslorna ska vilja gå vidare till sex så jättemycket att man verkligen inte vill låta bli själv. Samtidigt ska man vara så mogen att man kan ta ansvar för att skydda sig och partnern mot graviditet och sjukdomar, det innebär även att man ska kunna säga nej till oskyddat sex. När detta inträffar varierar jättemycket. Vanligast är nog 16-17. Men några tidigare, andra senare.
Att prata om oskuld känns som det kan bli lite missvisande. Jag gör stor skillnad på att ha sex och att ha sex med någon annan.
Jag är själv snart 25år och har fortfarande inte haft sex med någon annan. Trots det så anser jag mig vara sexuellt aktiv. Jag har bara inte en partner. Solosex med andra ord. Att debutera solo gör man när man är redo för det, det kommer så att säga automatiskt. Eller i alla fall skulle jag vilja hoppas att så är fallet.
När det gäller att ha sex med någon annan så handlar lika mycket om kroppslig mognad som fysisk mognad. Det finns ingen magisk ålder då du är redo för att ha en sexuell partner. Däremot så tycker jag nog man ska ha några års erfarenhet av solosex innan man ger sig i kast med att ha sex med någon annan. Det är så väldigt lätt att ha för bråttom.
Visst jag är 25år så det kan låta som jag förespråkar avhållsamhet men det är egentligen inte vad jag försöker säga. Jag tycker bara man ska tänka efter riktigt noga och vara påläst så att ens första gång med någon annan blir bra. Utan att det gör ont, utan att det blöder. Att man känner sin egen kropp, vad man tycker är skönt, när är man upphetsad och vad är obekvämt. Det är sådant man upptäcker genom solosex i första hand.
Så ingen magisk ålder. Men 15årsgränsen är ganska lämplig som det ser ut nu.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Går omöjligt att sätta en specifik siffra. Allt har med hur man växer upp, mognad osv.
Jag var 13 år, min pojkvän 16 och det ångrar jag inte en sekund. Vi har kontakt än idag, över 20 år senare. Min son är äldre än mig, men inte alls samma uppväxt som mig så jag tycker inte att han är mogen att säga ifrån om det behövs - då det gäller att våga skydda sig t ex.
Generellt sett tycker jag nog att man ska vara i den övre tonåren, så jag tycker lagen är bra. Helt enkelt för att dom flesta tio-fjortonåringar jag har träffat har varit relativt omogna. När jag gick i sexan-sjuan vågar jag påstå att majoriteten av dom i min klass inte var redo att ha sex än, för dom skulle troligtvis inte tänka tillräckligt mycket på riskerna och vad som kan gå fel.
Samtidigt är det otroligt individuellt, så det går inte riktigt att sätta en gräns eller en ålder. Är man medveten om riskerna och skyddar sig, är beredd på konsekvenserna, samt båda litar på varandra och känner sig redo, så är det väl okej.
Någon gräns för solosex eller onani tycker jag inte det finns, utan det gäller bara när man själv vill göra det helt enkelt.
Sen ogillar jag ordet oskuld något otroligt.
//Jessie
Jag var 13 år, det förhållandet höll i 2 år och 1 månad, tyvärr så var han en riktigt jäkla kontrolbelhovsmänniska, och jag hade ingen frihet alls.
Men vågade inte ta steget att avsluta relationen, utan jobbade på att få tillbaka mina tappade känslor pga kontrollbehovet.
Nu är jag 16, och min nuvarande kille är 20 🙂
Men det finns inget att förlora längre, (som förut när man kunde praktiskt taget bli förskjuten, oskuld=/skuld?) en dag har man sex och inget är förändrat. Precis som ens första kyss, tårtbit, skola. Omg jag har förlorat oskulden (inte sex "o-skulden", haha) för jag kysste nån så nu är jag skyldig till något… nej, den första killen jag kysste hade jag känt i två dagar och han pratar inte mitt språk. Samma dag åkte jag hem, haha. Sen har jag kysst massa tjejer innan det som jag heller inte haft något förhållande (delvis på s&k) med. Jag tycker att dagen en borde få ha sex är dagen man väljer det.🙂 Sen är jag inte ens biromantisk, (änsålänge) troligen heteroromantisk, bisexuell.😉