Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 7648 ggr
skotty
3

Tvillingcysta

Förra torsdagen åkte jag in till akuten för att jag hade väldigt ont på vänster sida av magen. De gjorde en gynundersökning men hittade ingenting fel. Jag fick antibiotika mot misstänkt urinvägsinfektion och skickades hem. Jag blev inte bättre, smärtan försvann men kände mig fortfarande jättesjuk så jag åkte in till akuten igen i måndags. Då bestämde de att jag skulle röntgas, för att kolla om infektionen gått upp i njurarna eller om jag hade en infekterad tarmficka eller liknande. Men allting såg bra ut, njurar, tarmar, livmoder.. Förutom att de hittade en 10cm stor tvillingcysta (dermoid) på min högra äggstock. Doktorn kontaktade gyn som skulle kontakta mig i veckan, och idag har jag fått en tid till gyn med posten. Jag ska dit på måndag.

Jag har inte ont eller så längre, jag mår bra förutom att jag är jätteorolig. Försöker dock hålla mig lugn. Nån annan som haft en tvillingcysta? Jag hoppas att jag inte opereras snart, för jag har en resa inplanerad nästa vecka. Vet ju att hälsan kommer först men jag har ju inte ont av denna. Fattar inte heller hur gynekologen kunde missa en 10cm stor cysta. Han gjorde ju både vul å vanligt ultraljud och sa att allting såg bra ut.. Knäppt.

Trollan92
1

Jag tycker du ska tänka på dig före den resan. En tvillingcysta är en dogartad tumör och bör opereras bort. Hoppas allt går bra för dig och lycka till!

skotty
0

#1 Jag vet vad det är och jag vet att den behöver opereras bort. Men jag hoppas att jag får en tid till operation längre fram. Har inte ont av den och jag har sett fram emot den där resan länge. Men får se vad de säger på måndag.

Trollan92
0

#2 vad vill du ha ut av tråden? Vart ska du resa då? Är de utomlands så kan man få till aka pengarna med ett läkarintyg om jag minns rätt. Asså om dem anser att operation behövs å ifall delningen respekterar din resa. Hoppas du förstod vad jag skrev ^^ haha

Trollan92
0

Sjukhuset respekterar*

skotty
0

Om nån annan haft en tvillingcysta. Vill typ veta hur snabbt de fick opereras (när det inte är akut) och hur det var efteråt osv.. Då jag är jätteorolig ^^

Men nej, ingen utlandsresa. Ska till Stockholm å hälsa på vänner jag inte träffat på många, många år🙂

Trollan92
0

#5 Jaha okej va trevligt! :) Okej då vet jag! Hoppas de finns någon erfaren här inne då! :)