Lat pojkvän..
Hej. La detta här för vill vara anonym helst. Jag och killen är särbos sen ett halvår tillbaka ungefär pga hans utbrott som gjorde att det inte gick.. Jag trivs att ha eget boende och känna att jag kan stänga dörren om mig. Det vi är OERHÖRT olika med är städning och ordning.. i hans ögon är jag nog pedant men i andras bara "normalt" renlig, man måste städa och hålla ordning tycker jag. Han har varit hos mig väldigt mycket och det har funkat eftersom i bakhuvudet vet han att detta är mitt hem och jag bestämmer. Men han har i princip bott här nu, det kommer saker hit, kläder, prylar osv. Han har egen tvättmaskin men ändå ska jag tvätta hans kläder här i tvättstugan, det får inte plats och man har inte lång tid på sig. Så jag sa till han att du måste nog börja tvätta hemma hos dig för jag hinner inte få torrt kläderna. Han hjälper aldrig till här, jag diskar, städar, lagar mat. Om han "bor" här så är det ju även hans disk, hans smuts och hans käk här så han borde hjälpa till lite. Men han skyller på att han är trött för han jobbar 7-4 och säger de gärna till mig för jag är sjukskriven för depression så jag är ju hemma. Men jag är också trött! Det känns som han tar mitt hem som ett hotell. Och vill jag sova själv en natt så tror han jag har någon annan! Va?! Jag behöver lite tid ibland att samla mina tankar och planera nästa dag osv. Och är även skönt ibland att slippa bli väckt kl 6 när man har svårt att somna om.. Jag följde med till hans lägenhet igår och erbjöd mig att städa för det såg förjävligt ut. Det krylla av bananflugor i hela lägenheten och dammet var ända upp i taket. Sopor överallt.. men han är ju så trött varje dag. Jag sa det till han att det är jättemånga som jobbar men måste ändå hålla ordning hemma. Men han blir sur bara. Är han lat eller överdriver jag? Vad ska jag göra? Vet att det blev långt..
Sluta göra hans sysslor. Du är inte hans betjänt. Han kan gott lyfta på rumpan själv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Han tror du är hans mamma!
Tycker inte du överdriver. Dock tycker jag att han får göra som han vill hemma hos sig, där bestämmer han själv om man vill ha grejer överallt och skitigt, eller om han vill städa.
Men hemma hos dig ska han självklart hjälpa till om han smutsar ner. Du ska inte laga mat, tvätta och städa åt honom.
//Jessie
Har ni gemensam ekonomi så han försörjer dig under tiden du är sjukskriven? Det skulle inte försvara hans beteende men kanske kan vara en förklaring till hur han ser på situationen, att han drar in pengarna och då får du göra hushållsarbetet.
Har ni delad ekonomi och han dessutom inte lyfter ett finger så hade jag ställt ett ultimatum, delat ansvar för hushållsarbetet eller så kan han flytta ut för gott. Du är inte hans mamma!
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Fast mammor gör väl inte heller hela hushållsarbetet? Vart har ni fått det ifrån? Rätt så skapligt förlegat…
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det beror på vilken mamma vi pratar om. Killar som inte gör något i förhållanden har ofta mammor som har gjort allt för och åt dem.
/Sjöis
Jag hade samma problem som du. Jag visade gång på gång att jag inte tyckte det var OK att vara så lat som han var, varav han bättrade sig i ett par veckor men sedan var han likadan igen. Tillslut gjorde jag slut och sa att han var välkommen tillbaka den dagen han vuxit upp och börjat ta ansvar. Vi är ihop igen sedan september och han sköter sig bättre även om jag kanske hade önskat att han tog ännu mer ansvar. Men man kan ju inte få allt antar jag.
#6 Så det säger? Ursäkta, ska inte gå OT men uppskattar inte förlegat, stereotypiskt tänk.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#5 Come on, du vet själv att det inte var så #2 menade. Blir knäpp på att folk tar allt så bokstavligt. Sen får man väl tycka vad man vill om uttrycket, men jag kan garantera att det inte var någon direkt parallell.
TS: Jag hade dumpat honom. Hade aldrig orkat med en sådan pojkvän och då är jag själv inte världens mest ordningsamma människa.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#8 Det är tyvärr inte förlegat utan väldigt vanligt och därmed blir det också stereotypt, men för det inte mindre sant.
/Sjöis
Vi har delad ekonomi, dock ger han mig 500kr så jag köper sån mat han vill ha. Men mycket av mina pengar går till han med. Jag har sjukpenning som inte ger så mycket.. jag köper tvättmedel, rengöringsmedel, vardaglig mat" mjölk, bröd, pålägg osv. Det jag vet nu är att han vill ha barn, jag har sagt att barn måste man ta hand om även fast man är trött efter en dag på jobbet.. så nej inte barn. Ibland har jag bett han ge katterna frukost eftersom han ändå går upp, men då orkar han inte eller så hinner han inte. Då går jag upp självklart och ger mina snuttar frukost. Men är ju en sån enkel sak tycker jag bara.
#10 Uppskattar inte heller när folk upprätthåller obehagliga förlegade sterotyper :) Det är väldigt förlegat att modern ska sköta allt hushållsarbete.
För vidare diskussion får du PM:a.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Håller med föregående. Sluta genast att göra allt åt honom. Det enda sättet för honom att sluta att vara lat är att ta sig ur det själv. Om du fortsätter att göra hans sysslor så kommer han bara fortsätta vara lat. Tror inte samtal är så effektiva. Låt honom erfara konsekvenserna av att inte städa och tvätta.
Har han nyckel till din lägenhet? Ta tillbaka den i så fall tills han blir mer ansvarsfull. Lägg alla hans saker i en låda/väska/påse/whatever (även hans smutsiga kläder) varje gång han lämnar något i din lägenhet, och be honom att ta med sig sakerna när han ska hemåt. Om du inte orkar ha honom hemma hos dig vissa dagar, säg det rakt ut. Var inte så snäll att det går utöver dig själv. Sätt gränser. Om han tror att du träffar någon annan bara för att du inte vill ses så är det hans problem, inte ditt.
Och städa aldrig hans lägenhet åt honom. Det är helt och hållet hans ansvar. Du kan ju alltid strunta i att hälsa på honom om du inte vill vara i hans röra. Om han vill att du ska komma hem till honom så får han helt enkelt städa.
Verkar vara en heldryg typ du fått på halsen. Att ens partner är sjukskriven innebär inte att hen kan agera passopp hur som helst. Mår du bra av att ha ordning omkring dig - ställ krav på honom att hålla städat omkring sig, annars har han inte i ditt hem att göra.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Det är en sak att han är lat i sitt eget hem, det får han vara om han vill det. Men att inte hjälpa till fast han så gott som bor där faller nog under kategorin respektlöst.
Hur hård är har du varit på att han ska hjälpa till?
Jag skulle nog skita i att gå till hans lägenhet, sluta med delad ekonomi och säga att när man är hos någon annan brukar man städa undan efter sig, annars respekterar man inte en annan människa anser jag.:)
Hälsningar
Fredrika
Håller helt med dem andra som svarat. Du jobbar inte för honom och ska därför inte behöva passa upp på honom så som du gör!
Säg precis vad du tycker och att du inte klarar av att ha det sådär. Låter som att du har ett förhållande med en treåring. 😂
Lycka till! 🙂
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Ditt jobb är att bli frisk, så ni har visst varsitt jobb som ni båda behöver lägga ner tid och ork på.
Så tycker jag att man ska se på dem som är sjukskrivna, det finns en anledeinng varför man är det och då ska man inte behandla dem som någon som bara går hemma på semester eller i väntan på jobb.
Sätt er ned och bestäm gemensamt vad som gäller, så här ska du inte behöva ha det.
Passar det inte honom att du behöver ha det på ett visst sätt för att orka med vardagen så är det nog bäst att ni bor isär helt tills han förstår, om han förstår.
Det är många som inte fattar grejen, hur det är att vara sjukskriven/deprimerad.
Det du ska fokusera först och främst på är dig själv, så du kan må bra igen.
Att ha en sån energitjuv som inte ens förstår att han tar dig förgiven och hindrar dig i tillfriskande är inget du ska acceptera.
Testa att försöka förklara med the spoon theory, hur det är att leva med mindre energi över till saker för att du mår som du mår och det är därför du är sjukskriven.
Jag har inte sett den förklarad på svenska någonstans så jag hoppas det fungerar med engelska.
För många trillar poletten ned att få det beskrivet på det här viset, hur annorlunda det är att leva som sjuk oavsätt om det är fysiskt eller psykiskt när man aldrig varit det själv.
http://www.butyoudontlooksick.com/articles/written-by-christine/the-spoon-theory/
Hej igen. Jag har testat att bara låta allt "damma" igen för att se om han fatta.. då fråga han mig varför jag inte gör något längre! Han ser verkligen inte eller? Jag mådde jättedåligt under den "testperioden" då jag har svårt för oreda/smuts. Det påverkar mig psykiskt negativt. Men vi kan prata om detta men efter 1 dag så är det precis som vi aldrig pratat, han tycker han hjälper till för att han lägger i en påse i soptunnan. BOKSTAVLIGEN. Jag ska inte hjälpa han mer i sin lägenhet, men jag skäms varje gång någon kommer dit för dom kanske tror att jag tycker det är ok.. Jag mår dåligt över detta för det påverkar så mycket, kanske inte borde göra det men kan inte hjälpa det. Jag klagar över att han inte hjälper till, kanske finns värre saker men.. Tack för era svar i alla fall. Togs emot med värme :)
Tack för länken! Hann skriva innan jag läste ditt svar ;)
Jag har inte läst hela tråden, endast starten. Men jag vill säga att för en del människor är hushållssysslor en STOR sak. Som kräver jättemycket energi. Jag har asperger, depression och lider av extrem ångest. Jag HATAR att göra hushållssysslor. Jag försöker naturligtvis se till att min lägenhet åtminstone inte är snuskig, men ja det är stökigt för det mesta. Och det står grejer här och där. Och går man barfota märker man smulorna på golvet. Det handlar inte om att jag är lat, utan för att jag måste fokusera så jäkla mycket på att överleva psykiskt att det inte känns relevant att dammsuga en gång i veckan för att det ska se snyggt ut.
MEN, med det sagt så vill jag inte säga att det är fallet för din pojkvän, för det vet ju inte jag. Jag känner inte honom, vet inte om han mår dåligt psykiskt, men vill bara ge en annan vinkel. Att det behöver inte vara han som är lat, men samtidigt så betyder det absolut inte att du överdriver. Du ska inte städa upp efter honom. Jag har sagt ifrån till min mamma ibland när hon hälsar på och säger att hon tänker städa för NEJ, det är MITT ansvar och hon ska inte behöva städa efter mig i MIN lägenhet när jag är 26 år gammal. Så du ska inte behöva leka städerska eller morsa och städa upp efter honom,
Men det kan ju finnas en anledning bakom varför han inte städar så ofta, som inte är att han bara är lat utan att det finns större problem bakom. som sagt betyder det inte att du ska städa upp efter honom, men det kan ju ge en större förståelse för att han i sin lägenhet inte har det jätterent etc.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag vill tillägga dock, igen, att det inte ursäktar att han använder dig som sin personliga städerska. Även om han inte städar för att det finns något bakomliggande och det inte handlar om att han är lat så betyder det inte att du ska behöva städa upp efter honom.
Mitt förslag är att du pratar med honom, grundligt, om varför han inte tycker det är viktigt att städa, varför han tycker det är okej att inte göra vissa saker själv, och varför han inte "gör som man ska" när det gäller tvätt, städning, osv.
Det värsta som finns när det finns en bakomliggande orsak är att bli kallad lat. Jag har blivit kallad det genom hela mitt liv när det helt enkelt handlat om att jag psykiskt inte orkar städa. Och det gör så sjukt ont.
Men nu kan det ju vara så att han faktiskt bara är lat eller inte bryr sig. Därför är det viktigt att öppna en dialog med honom och försöka ta reda på vad problemet är.
#22 Förstår hur du menar, har själv blivit kallad lat när jag var sängliggande pga depressionen så kanske var fel ord att använda men anl. till det var att om jag ber han hjälpa till så kommer det en ursäkt, på det sättet så man förstår att det bara är en ursäkt. Och han kan istället göra något annat roligare då, men kan hända att han inte ser skiten då, men är det verkligen möjligt? Han tvättar gärna sin bil när den är smutsig..
Det kan mycket väl vara så att han inte ser hur stökigt det är. Jag måste själv koncentrera mig för att se stök, för jag slår gärna "blindögat" till för jag vill inte se för jag vill inte ta tag i det. Som sagt, du ska absolut inte vara hans städerska eller morsa och städa efter honom, men det kan ju vara så att han helt enkelt inte ser när/om det är stökigt. Därför kan det vara bra med en öppen dialog kring ämnet. Speciellt om ni kanske blir sambos i framtiden igen, då fungerar ju inte situationen som den är idag.
NJA, den där diskussionen hade jag och min sambo i början en gång, men han gav sig ganska snabbt. Hushållssysslor när något man ska dela på, hur blir det annars om båda ni har fast arbete? Ska ingen sköta något? Ingen mat, inga rena kläder, jämt smutsigt? Sen är det klart att man kanske gör mer de dagar man har tid lust och ork, men en person ska inte göra allt, och som jag förstår det så har ni inte gemensam ekonomi så han kan inte köra med att han inte ska behöva göra något för att han jobbar, för du tjänar inget på att han jobbar iallafall. Och hur hade han gjort om han var själv då? Har han aldrig rena kläder ? Lagar aldrig mat? Svälter och lever i total äckel smuts? Jag menar att eftersom han jobbar hinner han väl inte med något utav det?

Jag har varit tvungen att göra listor och ha poängsystem med föredetta sambos. Rensa avloppet 2 poäng, diska ett ställ 1 poäng osv. I slutet av varje månad skulle vi ha samma poäng, annars blev det ngt straff. Kommer inte ihåg vad dock, men funkade ganska bra då :) Listorna var typ, du lagar mat de och dagarna och då diskar jag, de andra dagarna gör vi tvärtom.
Ställ lite krav på honom! Du är inte hans hushållerska.
Men herregud är det barn ni är tillsammans med? 😮 Lämna dem fortare än kvickt och gå vidare för sjutton. En partner är någon som man ska kunna dela på ansvaret med och som ska fungera som stöd i livet, inte någon man ska fostra och lära upp.
/Sjöis
Du är inte hans betjänt som ska göra allt :/ Tycker gott han kan lyfta på rumpan och göra det själv någon gång i helgerna kan han väl städa sin lya ? Jag har själv valt att hjälpa min sambo då han jobbar och så men han tvingar mej aldrig eller ser mej som betjänt. Tycker du ska ta ett snack med han om detta :)
Jag tycker det är väldigt oartigt och rent av respektlöst att göra så. Jag förstår att vissa kanske inte riktigt blivit uppfostrade till att göra rent och hjälpa till med olika sysslor, men ibland får man offra sig lite för andra och göra saker man egentligen inte vill göra. Är din kille inte villig att försöka bättra sig och offra sig lite för dig tycker jag inte han förtjänar dig, om jag ska vara ärlig.
//Flöffo