Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1775 ggr
Ronja06
0

cerazette

Nu har jag ätit dessa piller i snart 3 månader. Från att ha haft ett rent helvete med mensvärk där jag knappt kunnat gå till att slippa denna smärta sedan starten har varit halleluja! Har kunnat jobba normalt utan att kännas som jag ska explodera. Inga humörsvängningar /pms som jag haft, inga mer finnar i samband med mens, min hy är friskare, mitt hår likaså, jag mår allmänt mycket bättre. och jag är nöjd på det planet. Men nu till min fråga… jag har haft rätt regelbundna blödningar när jag tagit pillrerna. Redan från start. Sjukt nog har det träffat på DAGEN varje gång. Har 7 dagars brun/röd blödning (mindre än vid mens - men tillräckligt för att jag ska behöva använda skydd och avstå sex för att jag äcklas…) och sedan 5 dagars uppehåll. Jag har ingen mensvärk men det börjar bli frustrerande. Någon som kan ge mig hopp att detta kommer ta slut någon gång alt. Ha lägre uppehållstid?

Mvh Emelie Förlägen

Imasy
0

Jag har haft dessa sedan 2006 då jag fick blodproppar. Skulle väl säga att det var väl typ då jag hade min sista mens också 😃

Eller ja, nästan iallafall. Har ju två barn födda 2010 och 2011, men i det stora hela är mensen helt borta. Kan få mellanblödningar en dag eller tre om jag skulle r¨åka glömma ett piller.

Zadeira
1

Det är ju så med många p-piller och mini-piller att man inte alls kan garantera utebliven mens, regelbunden mens eller liknande. Cerazette har jag själv ätit i 8-9 år nu och från första dagen har jag inte haft mens en enda gång. Det första halvåret så fick jag mensvärk samma dag som jag glömde ta ett piller (jättebra påminnelse), och enstaka gång fått lite lätt blödning en dag eller så.

Jag tycker absolut du ska ge det lite längre tid. När jag började med Cerazette så sa min barnmorska att jag kunde räkna med att under första halvåret kunde mensen vara besvärlig, oregelbunden, stor, liten osv, ja i princip svänga dag för dag. Du verkar ju ha fått ut mycket positivt av Cerazette trots blödningarna och då tycker jag du ska ge den nån månad till innan du  beslutar dig för att byta.

mollyt
0

Jag förstår inte riktigt vad det är du frågar efter? Jag åt Cerazette i 9 år, hade konstanta blödningar de första 5 månaderna, sedan glesades de ut och försvann i princip helt under de kommande åren (hade under den tiden kanske blödning 2ggr/år) förutom sista året då de där konstanta blödningarna kom tillbaka och då valde jag att sluta med hormon-preventivmedel.

Ethina
0

Jag tycker du ska ge det ett halvår och sedan fundera på om du vill byta eller fortsätta. Blödningarna brukar vara värre de första månaderna för att sedan avta. Det kan ju vara värt att vänta på eftersom du verkar tycka om dem i övrigt.