mensen
Jag har fått min första mens och blöder jätte mycket och väldigt ofta. Är det ovanligt? Sen undrar jag om den kommer tillbaka efter ca en månad? Och om man har den i 1 vecka? Tacksam för svar!
Det är normalt att blöda mycket i början ja, hur länge det håller på och när den kommer tillbaka är dock individuellt.
/Christine
Jag har väldigt riklig mens, det betyder att jag blöder väldigt mycket. Men jag minns första gången jag fick mens, då kändes det nästan som om det spröt ut blod.
I början kan mensen dessutom vara väldigt oregelbunden och hur många dagar man blöder är väldigt individuellt, jag brukar blöda i 7-9 dagar.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Ja, mens har man 1 gång varje månad. Normalt är ca. 1 vecka varje månad. Men i början kan mensen vara oregelbundet men den kan också vara regelbunden :) Som åvan säger så kan första mensen kännas väldigt mycket :)
#3 - Alla har inte mens varje månad ens efter flera år ;)
/Christine
Det är faktiskt väldigt individuellt. Men generellt sett så har man mens en gång i månaden, i 4-5 dagar. Men det betyder inte att bara för att man själv inte har det så att det är något fel. Min mens är rejält regelbunden, som i att den alltid kommer på specifika datum, men ibland räcker den 4 dagar och andra 6-7.
Mens är liksom inget fast fakta som går att spika ner, det kan variera jättemycket mellan person till person. En gammal barndomsvän till mig har mens var 28:e dag i 2 dagar. That's it. Och utan några p-piller eller annat. Det varierar från person till person men jag skulle aldrig kalla det onormalt om det inte är så att du t:ex har mens femton gånger i månaden eller något. Då kommer du lida av järnbrist och bör uppsöka läkare. Men annars finns det väldigt lite "normalt" när det kommer till mens.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"