Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 1052 ggr
Anonym
Anonym
0

mensvärk..

hej alla jag har sån otrolig mensvärk nu… finns det några sätt att lindra, eller åtminstone dämpa den? det gör så fruktansvärt ont i nedre delen av magen så jag mår illa.. ligger bara i sängen nu och önskar att jag kunde försvinna, i alla fall tills det går över.. jag har ont i nedre delen av magen och jag känner mig lite bajs nödig också men jag provade bajsa och det kom inget.. det skulle vara guld värt om ni kunde hjälpa mig, det gör så fruktansvärt ONT!!

fridelfina
1

Om du vet att det är mensvärk så värmekudde på magen och två alvedon är mitt enklaste tips!

Anonym
Anonym
0

okej tack jag är ganska säker på att det är mensvärk eftersom jag har mens nu

Aleya
0

Ipren är bra om magen tål det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

fridelfina
0

Att röra på sig är också bra smärtlindring! Ta en promenad i det fina vintervädret (iallafall här i sthlmsområdet är det finfint idag!)

Bill&Bull
2

Kombinera alvedon med ex ipren. Sen något varmt på magen, går att fylla en flaska med varmt vatten om du inte har värmekudde/filt. Kan göra så ont så man tror man ska skita ner sig men oftast är de inte så utan känns bara så. Försök hitta något sätt att ligga på som gör minst ont, benen högt kan hjälpa. Andas ordentligt med.

||My Love For Animals Is Immortal||

Anonym
Anonym
1

jag har testat att dra upp vänsterbenet nu och det har hjälpt lite. men det gör fortfarande ont men inte alls lika mycket som innan. tack så mycket för allt

[EvelinaL]
0

Vet inte vad den heter men det finns en värmande kräm som man kan lägga på magen och den är lite smärtstillande också tror man brukar använda den vid förlossningar osv. dock vet jag inte hur lätt det är att få tag på den men det kan ju vara värt att fråga på apoteket. Annars värmekudde jag kör en på magen och en på ryggen.

KitoBonito
1

Värktabletter, värme och massage är det enda som hjälper för mig. Promenad eller liknande fixar jag inte utan smärtstillande om jag inte vill bli yr och svimfärdig! Men hjälper inte värktabletterna så är det bara att stå ut. Det försvinner liksom inte annars. Du kan kombinera vissa värktabletter som förslaget ovan för bättre effekt också. Lider med dig!! :/ Har du ingen värmekudde har jag för mig att man kan ta okokt ris, lägga i t.ex. ett örngott och värma, någon som vet?

fridelfina
0

Man kan ta en plastpåse, fylla i varmt vatten och linda ett örngott / handduk runt.

IceTee
3

Något varmt för att få musklerna att slappna av, som många sagt, är oftast det allra bästa! Gärna kombinerat med ipren/ibuprofen och alvedon/panodil (OBS, viktigt att du inte kombinerar ipren och ibuprofen eller alvedon och panodil!)

Medarbetare på Skor iFokus

Sarah
0

Alvedon är inte kramplösande, iprén är bättre. Om man har normal mensvärk så hjälper det ofta att ta ipren då man känner första huggen, sen överlever man resten av mensen. 

Jag fick lära mig skillnaden mellan alvedon och ipren den "hårda" vägen ngn gång då jag hade en fruktansvärd mensvärk. Var en stressad period i livet och värkden var värre än jag någonsin kunnat föreställa mig. Tog alvedon, inget hände, låg i fosterställning på badrumsgolvet och ringde sjukvårdsupplysningen, de sa "det är ett utomkvedshavandeskap, du måste ringa ambulans och ta dig till gynakuten". Jag fick såklart panik och ringde gynakuten. De sa, ta en ipren och hör av dig om en halvtimme igen om det inte släppt. Alvedon är inte lika bra. 

Sagt och gjort, det gick över :P