Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 4463 ggr
Mannez
0

Preventivmedel

Hejsan!

Har rätt nyligen blivit sexuellt aktiv och hittills har jag och min pojkvän använt kondom. Jag har dock funderat lite smått på andra preventivmedel i framtiden, jag skulle därför vilja ställa frågan: Vilket preventivmedel  föredrar ni tjejer? Kom gärna med lite för och nackdelar osv.

Är väl mest inne på P-stav eller P piller i sådana fall.

Tack på förhand! 😃

Hälsningar Amanda och kaninerna

Lia
4

Tja, själv använder jag bara kondom, då hormoner inte fungerar för mig. Men jag vill ha en p-dator i framtiden :)

zakkris
0

Har haft p-stav i 4 år. Första omgången funkade det bra för mig, hade lite mellanblödningar i 6 månader fram och tillbaka, sen ingenting, gick upp 2kg. Sen startade jag en andra omgång, men då gick allt åt helvete. Fick hemska humörsvägningar och gick upp 10kg på 1 månad. Så efter ett år tog jag ut den, gick ut 5kg på en månad då utan att göra nått och nu under åren har jag gått ner till nästan normalt.

Det jag kan säga är att du får testa, det är svårt när de gäller p-stav speciellt, för alla reagerar olika på det. Men nu vet du hur det blev för min del, och har du otur kan de ske dig eller värre, eller så funkar det jätte bra på dig. Det kan du inte riktigt veta i förväg tyvärr

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Sjöstjärna
4

Jag skulle aldrig utsätta min kropp för syntetiska hormoner, jag har sett på alltför nära håll hur det kan ställa till det i kroppen och hur sjuk man kan bli, långvarigt sjuk. Håller med #1 om att kondomer och p-dator är bra alternativ.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

IceTee
0

Har p-ring, tycker det funkar fint för mig!

Medarbetare på Skor iFokus

Jessicahagstrom94
0

P-piller funkar bra för mig :)

Sammet1
2

Kopparspiral här, trivs jättebra med den.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[UtanDig]
0

P-piller, "Jasmin", funkar super, dock om dom glöms en dag får jag humörsvängningar och världens mensvärk..

Annars helt okej :)

Mini-piller har jag med testat, "Cerazette", och då blev jag ett monster som hade mens i 3 månader i sträck…

Hormoner är så känsligt :/

Skaffar du P-stav är (enligt min barnmorska) minipiller vad man ska käka ett tag innan för att se hur hormonerna reagerar på kroppen innan man opererar in det i armen.

Scorpio97
0

P-piller, Prionelle. Har inte haft några biverkningar, och jag kan hoppa över varannan mens (vilket jag tycker är underbart).

//Jessie

Karmatarerskanise
0

Har p ring.  Det är det bästa p medel jag har haft.

[M1nho]
1

P-piller, Prionelle. Tycker dom är helt ok.  Kondom gör ont för mig så måste tyvärr ha något preventivmedel.😢  Ska införskaffa p-dator någon gång i framtiden. 

Om kondom funkar för er så tycker jag ni ska fortsätta med det! Det är bättre för kroppen & miljön.

Jessicahagstrom94
0

Vad är en P-dator?

Lia
0

#11 Den vanligaste är en väldigt exakt temp som säger när man kan och inte kan bli gravid :) Sök på Ladycomp så kommer det upp lite info ^^

Fridaaaa
0

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jessicahagstrom94
0

Ah okej :) nu fattar jag.

Fialialej
0

Det man ska tänka på när man tar p-piller och annat med hormoner, tycker jag, är att läsa bipacksedeln med eventuella biverkningar VÄLDIGT noga och fråga sig själv om det är värt det. Finns andra sätt att skydda sig mot graviditet utan att riskera sin hälsa. P-dator exempelvis.

"På natten är alla katter svarta"

IceTee
0

#15 måste bara inflika att alla mediciner har extrema biverkningar, kolla bara på t.ex. ipren! 🙂

Jag säger inte att det är riskfritt, men det är långt ifrån så farligt som det verkar om man läser bipacksedeln! Den är till för att man inte ska kunna stämma dem ifall något händer, och de flesta biverkningarna går över! Men man gör absolut som man vill!

Fialialej
1

#16 Visst, det har du rätt i.  Men ipren äter man inte varje dag i flera år som man ofta gör med p-piller. :)

Fialialej
1

Sen är det ju miljöaspekter med hormopreparat också om man är intresserad av sånt.

IceTee
0

#17 nej, förhoppningsvis inte, haha

Fridaaaa
1

#15 P-dator är ju dessvärre svindyrt. Och som redan sagts har ju mediciner också biverkningar. Även mediciner som man äter i många år, kanske resten av livet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Falurven
0

Jag tycker inte att fördelarna väger upp nackdelarna med p-piller, så jag använder kondom nu. Det känns säkrast så och även bäst för miljön.
Jag har ätit neovletta i åratal, från det att jag var 15 till typ 21-22. Jag gick upp tio kg och låg stadigt på den vikten under tiden jag åt, men det gick jag ner igen direkt när jag slutade.
Jag har nog mest sett till att undvika kondomer för killens skull egentligen..  Det kändes som att det förväntades av mig.. Men sen tänkte jag om.

Mvh Nathalie

Saaara
1

Ganska nöjd med min nyinsatta kopparspiral. Slippa all hormonskit!

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Karmatarerskanise
0

#15 tyvärr får jag cystor i livmodern om jag inte använder p medel.

MsSofieG
1

Jag kör på prionelle p-piller. De har funkat helt suveränt för mig och att kunna hoppa över mens är såå guld värt!

KitoBonito
0

Även jag har valt att skippa extra hormoner i form av p-piller eller liknande. Jag åt det i 7 år och trots att jag är sexuellt aktiv har jag valt att sluta. Det är kondom och försiktighet som gäller! Funkar tusen gånger bättre och smidigare än vad jag någonsin trodde att det skulle göra. :)

Mitralis
1

Kondom är överlägset bästa skyddet tycker jag. Bör dock kombineras med glidmedel.  Många fördelar, men det bästa är att man bara knyter ihop den och slänger allt kladd istället för att behöva knipa ihop och rusa på toa. 
Sedan funkar inte hormoner för mej heller.

MarHai
0

P-ring är det som har fungerat bäst för mig. Inga biverkningar vad jag har märkt och det är så smidigt att använda!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Cotast
0

Jag har P-stav och det funkar toppen :) 
Jag satte i min P-stav pga en hormonsrubbning jag haft sedan ett par år tillbaka, denna gör att jag inte kan ta P-piller. 

Den kostar inte många kronor för dig under 20, sätts in och sitter där i 3 år :)
Bytte nyligen min jag hade i 3 år till en ny, inga problem och jag har inte haft några biverkningar eller oönskade graviditeter. 

Jag är även äggdonator och det har inte vart några problem på det håller heller, trots p-stav. 

Kan även meddela att jag inte haft mens sedan 3 månader efter jag satt i den första, lite drygt 3 år sedan.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Trollan92
0

Hej! Jag har testat alla p-piller, ingen funkade för mig. Kopparspiral har jag också provat och den va påväg ut själv då min kropp stötte ut den. Jag testar nu mini p-piller med mindre hormoner då min kropp inte pallade med hormoner. Fick väldig torrhet i min slida av p-piller. Jag skulle rekommendera mini p-piller, helt kanon! :D

Mannez
2

Tack för alla svar :) Ska nog in på ungdomsmottagningen i början av vårterminen och kolla på de olika alternativen :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

farvendal
0

För mig har p-plåster fungerat bäst om man kollar på antal biverkningar. Märker inget alls av dem förutom att huden kan bli lite irriterad, man får se till att flytta runt plåstret lite här och där på kroppen. DOCK så kryper det gärna in ludd från kläderna i kanterna på plåstret så det lossnar lite. Känns inte så tryggt varav jag tejpar med sårtejp. Och det är ju jättesnyggt? Eller inte. Folk frågar om jag skadat mig eller om jag försöker sluta röka. Men det får vara så. 

Har testat tre olika p-piller, första gjorde mig galen, andra torkade ut mina slemhinnor "där nere" och det tredje gjorde så jag gick upp 10kg på knappt ett halvår samt att min acne blev mycket värre. P-ring har jag också testat men jag hade enorma flytningar konstant och så tyckte jag det var osexigt att ha den i när jag hade sex, varav jag tog ut den och sen glömde sätta i den igen efteråt.. 😃

P-stav har jag hört bra om. En vän har det och det fungerar helbra. Håller i flera år och hon blöder väldigt lite. Synd bara att jag typ svimmar av tanken att någon ska pilla med en stav under min hud och att jag även höll på att svimma när jag kände på staven genom hennes hud. Dåligt känslig man är 🤔

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

mollyt
0

Jag använder p-datorn LadyComp för att jag trivs bättre nu utan extra hormoner. Innan det hade jag Cerazette i 9 år men jag tröttnade på att aldrig ha sexlust och mot slutet (sista året) så hade jag mens ungefär varannan vecka.

Så nu kör vi alltså hormonfritt, fungerar bra för mig som har en ganska regelbunden cykel. Så under de dagar min dator bedömer mig fertil så använder vi kondom eller har analsex.

Bjallstal
1

Jag har ätit cerazette i två år, och Prionelle i snart fem, men nu är det slut! Ska ner och hämta ut min Pearly P-dator på posten nu i eftermiddag :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Chestnut
0

Om inte min kropp ville annorlunda så hade jag lätt valt Jaydess el Mirena hormonspiral. Låg dos hormoner lokalt, den sitter där den sitter i flera år såvida man inte får en avstötning pecis i början och många blir blödningsfria. Men nu ville min kropp inte det utan fått 3 ggr att nyinsatta spiraler stöts ut…

Med vänliga hälsningar
Chess