Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 1489 ggr
Anonym
Anonym
1

torr hud

Hej jag har nu i en längre tid haft problem med att jag är torr på huden vid könsorganet och anus. Alltså som man kan bli på händer och armbågar… Det är inte i själva slidan eller i anus utan det är mer på huden mellan dessa två hål. Ibland spricker huden där och det svider och det kan kännas som huden är spänd pgr av torr het.. Jag har provat olika smörjor exempel Idomin salva och Coccos fett. Men inget verkar hjälpa precis.. Börjar bli orolig för om det kan var psoriasis då jag har det i släkten bland annat en av dem har på könet :/… någon som kan ha någon ide på vad detta kan vara och vad jag kan prova att använda mot det…

(har provat receptfri svampinfektions medicin)       

Tack på för hand :)

[lenniiis]
0

När jag bodde hemma var jag också ofta torr där, och det gjorde ont när jag torkade mig. Nu när jag har flyttat hemifrån har jag aldrig det problemet för min sambo och jag köper… MJUKT TOAPAPPER! Så simpelt kan det faktiskt vara. Jag har ganska känslig hud och behöver det mjukaste av det mjuka. Prova det!

ChristineL
0

Om du rakar dig så sluta med det, och använd absolut inte kokosfett! KokosOLJA däremot är bra grejer.

[rumelle]
0

Helosansalva har jag tyckt varit riktigt bra när jag varit torr där nere. Brukar då smeta på generöst innan läggdags och sedan torka bort eventuellt överflöd på morgonen. Det känns kladdigt och sådär men har faktiskt fungerat riktigt bra. 
Men om du misstänker psoriaisis är det nog en bra idé att kolla upp det.

[Thiah]
0

Psoriasis är fjällande eksem som kliar. Jag har mycket av det och en del i underlivet. Tittar jag t.ex. i en spegel så ser jag lätt vart de fjällande områdena är. Det är alltså inte torr hud som på armbågarna utan fjällande eksem. Sen är det ovanligt att få det enbart och först i underlivet. Det brukar oftast visa sig i hårbotten eller armbågar först. Jag tycker att rapsolja är bättre för min hud än kokosolja är. Men det är nog bara en smaksak.

Anonym
Anonym
0

Köpte en kräm på apotek som heter Aco soothing cream på intim hyllan… Och den kändes bra efter att smörjt sig med.

IceTee
0

#5 tänk på att den egentligen är till för att ha på efter man rakat sig för att minimera inflammerade hårsäckar! Jag tycker du ska se över aloevera! Det är skönt och svalkande, och återfuktar också. Köp någon med så hög halt av aloevera som du kan (helst över 90, jag har en som är 99,6%) och var noga med att inte få det i underlivet (men det gäller alla krämer, oljor är okej vad jag förstått det som!) Tycker dock du kan gå till en läkare, det hade jag gjort!

Medarbetare på Skor iFokus