Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettvåld-mot-kvinnor
Läst 2797 ggr
Lia
2014-12-03 22:27
5

Mödomshinnan

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Även om det är mycket mer upplyst nu än för några år sen så är det lika viktigt nu som då att prata om det! Mycket bra avsnitt.

http://www.ur.se/Produkter/161351-Myten-om-modomshinnan

xEmmsix
2014-12-08 19:24
3

Åhh vad bra! Blir så himla irriterad på dom som tror att mödomshinnan faktiskt existerar, så jag spenderar ju typ all min tid på att bevisa att den inte finns för dom som tror det. T.ex. Om mödomshinnan verkligen fanns - hur skulle då mensen komma ut o.s.v. 

MÖDOMSHINNAN FINNS INTE!

Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!GladSkrattarGapskrattar

Lia
2014-12-08 19:44
0

#1 Bra, då kan du visa dem den här filmen! 👍

xEmmsix
2014-12-08 19:47
0

#2 haha aa😃

Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!GladSkrattarGapskrattar

Scorpio97
2014-12-08 19:51
0

Vi fick se den filmen idag på naturkunskapen. Visste dock om redan innan att det var en myt, men det är ju bra att informera så mycket som möjligt (:

//Jessie

Lia
2014-12-08 19:56
0

#4 Ja verkligen! Hoppas de pratar om det på sexualkunskapen i högstadiet, för det gjorde de minsann inte när jag gick i skolan. Dock är jag så vetgirig att jag redan visste det då, men det är ju många som inte gör det. Och så hjälper det inte heller att många äldre fortfarande kallar det mödomshinna, trots att de vet att det inte är någon hinna (ja, en del som vet det kallar det fortfarande för en hinna).

Scorpio97
2014-12-08 19:59
0

#5 Det var antingen i sexan eller början på högstadiet som vi fick besök av ungdomsmottagningen, och då förklarade dom att det inte är en hinna, och att ordet "slidkrans" var bättre. Precis som du är jag dock väldigt nyfiken, så jag visste redan om det då (: Och jag har ett vagt minne av att jag kollade upp det just för att jag tyckte det var ologiskt att det kan vara en hinna där fast man har mensen.

Jag fick även berätta om det för min mamma, som inte visste att det var en myt. Verkar trots allt vara ganska många som fortfarande tror på det.

//Jessie

Lia
2014-12-08 20:02
0

#6 Ja, det låter ju tokigt. Var skulle blodet komma ut? Genom porer? 😃

Luisa
2014-12-11 12:52
1

Jag insåg för inte så länge sedan att väldigt få skolor har uppdaterat sin sexualundervisning och ännu färre tar upp att mödohinnan inte existerar :| fick berättat av en bekant att under deras undervisning såg de en film om just mödohinnan och det visade hur man själv kunde ta sönder hinnan för att det inte ska blöda första gången man har sex. Blev riktigt upprörd med tanke på vilka konsekvenser det kan ge. Alltså ungdomar uppmanas att gå hem och spräcka nånting som inte ska spricka :/ blev faktikst väldigt upprörd :/ Så jag tycker att det är jätte bra att sprida vidare kunskap och få död på den myten ^.^

Luisa
2014-12-11 12:53
0

Ber om ursäkt för upprepningar och andra fel, skrev från min mobil

melina90
2014-12-11 18:56
0

Om inte mödomshinnan finns varför blöder en del (eller många?) första gången man har sex då? Jag gjorde iaf det + att det gjorde ont. Och jo jag var visst upphetsad men det tog stopp bara. Fick inte in ett finger/tampong ens när jag var ensam och helt avslappnad. Något var ivägen. Men efter första samlaget så försvann det som var ivägen och jag kunde börja använda tampong vid mens.

Scorpio97
2014-12-11 19:13
3

#10 För att du har små veck i slidan, och dom töjs ut. Första gången du har sex (eller för in något annat där), så kan det hända att det spricker lite i ett av vecken och då kommer det blod. Enligt filmen så är det bara 20% av tjejerna som blöder (om jag kommer ihåg rätt?). Det är större risk om man inte är riktigt upphetsad/våt. Dom förklarar det bra på filmen.

Sen töjs man som sagt, och därför kan det upplevas som enklare att ha in tampong/annat efter första sexet, eller efter första gången man har haft något annat där.

Jag fick inte in varken tampong eller fingrar för något år sedan, då berodde det dock troligtvis på att jag var för liten (är sjutton nu), för nu kan jag utan problem få in en tampong om jag vill. Och jag har alltså inte haft sex.

//Jessie

Scorpio97
2014-12-11 19:18
0

Även detta tycker jag är en bra länk om "mödomshinnan" (sidan är väldigt bra över huvud taget)

http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/

//Jessie

pyromanen
2014-12-11 19:59
2

Slidkransen ser olika ut och är olika tjock hos olika kvinnor. Min "täckte" så mycket att det bara gick att få in ett lillfinger. ( var så nyfiken att jag kollade med spegel också). Den var även stark, så " premiären" var inte enkel och det blödde.

Luisa
2014-12-11 23:40
2

#10 förväntar man sig att det ska göra ont kan man spänna sig omedvetet och då gör det ofta ont. Sen kan det vart så att killen tryckte in den direkt och för hårt istället för att "leka" lite så att dina muskler hann inse att något var på väg in och anpassade sig till det. (Bara för att en är upphetsad måste det inte betyda att musklerna faktiskt är berädda) #13 Jag skulle vilja säga att det är mer ett undantag än en regel att slidkransen är så pass täckande. Synd att det var så för dig dock

pyromanen
2014-12-12 17:55
0

# hur vet du vad som är vanligt?

Luisa
2014-12-13 08:49
0

#15 Har alltid tyckt om biologi och jag tycker att det är intressant hur kroppen fungerar. Men för att stödja det jag precis sa så står det på UMO, Wikipedia och RFSU. I en text som den sistnämnda källan skrivit står det "Det kan hända, fast mycket sällan, att slidkransens slemhinneveck täcker hela slidmynningen. Då kan man behöva hjälp av en gynekolog att öppna slidkransen/../"

pyromanen
2014-12-13 10:08
1

Inte konstigt att det är ovanligt om slidkra sen täcker hele slidöppningen, då skulla man ju få problem med mens. Det var inte det jag skrev om. Min mens funkade utan problem. Jag tänker att för att faktiskt VETA hur vanligt det är med lite täckande eller mer täckande slidkransar så behöver man ha tittat ett stort urval av oskulder i botten. Det tror jag inte du har gjort. Och inte hjälper det att vara mycket intresserat om informationen inte är tillgänglig. Du har inte själv undersökt ett stort antal oskulder och du har inte hittat någon undersökning som andra gjort som redogör för olika täckningsgrader för slidkransar och hur vanliga olika varianter är.

Aleya
2014-12-13 10:26
2

#14 du har inte tänkt på att smärtan kan komma från andra orsaker än spänningar och att man inte är beredd? Om man exempelvis har endometrios så kan samlag vara smärtsamt och man kan även blöda av det oavsett om det är första gången eller gång nummer hundra. samma för dom med vestibulit. Och märker man sådana saker så ska man uppsöka läkare och inte skämmas. Sexlivet blir inte bättre. Så läs på innan du talar som smärta under samlag. För det kan finnas bakomliggande orsaker. Kan själv säga att när jag hade haft sex första gången så blödde jag i minst fyra dagar efteråt och hade ont. Och nej det var inte våldtäkt utan ett frivilligt samlag. Vad jag märkte så var det själva kransen som inte ville sluta blöda. Sådant kan också hända.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Luisa
2014-12-13 15:23
0

#17 be om ursäkt, jag missförstod det helt #18 självklart kan det finns många andra anledningar till att man börjar blöda, det jag ville poängtera är att det inte finns någon hinna (ska inte finnas en i alla fall) och är det något som spricker kan det vara huden vid öppningen, men det skulle likväl kunna vara slidkransen eller något kärl som spricker. Sen kan man också börja prata om vad som är anledningen till att det händer, men i huvudsak som den här tråden också handlar om ska ingenting spricka egentligen. Sen kan man hålla en trevligare ton trots att detta är ett forum där man diskuterar

pyromanen
2014-12-13 20:16
1

Mödomshinna är ett missvisande ord eftersom det låter som någon sorts magiskt gladpack som täcker slidöppningen. Bra att det nu istället lärs ut att det finns en slidkrans och att denna kan variera från att vara nästan inget hinder alls till att täcka hela slidöppningen. Det senare är mycket ovanligt och krävar vård för att det blir problem vid mens. Mellan dessa extremer så finns en variation mellan olika kvinnor. Hos en del kvinnor är det ofrånkomligt att det gör ont och blöder för att slidkransen täcker mer och även kan vara tjock och köttig. Hos andra kvinnor så varken blöder det eller gör ont. Om man genomför utan att vara nog fuktig/kåt/trygg kan det göra ont av den anledning och det finns fler anledningar till att samlaget kan göra ont som inte har med slidkransen att göra. Vad jag vill ha sagt: det finns inget gladpack som ska spräckas men det blir lika fel att hävda att det alldrig finns något fysisk hinder för flrsta samlaget som ska sprickas/utvidgas för det gör det hos en del.