Lågt blodtryck..
Jag har under den senaste tiden haft lågt blod tryck. Vilket orsarar att jag ofta blir yr och allt snurrar till. Vad är erat bästa tips till att få upp blodtrycket? Är det något man kan göra själv eller bör man kontakta läkare?
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Träning och att man får i sig tillräckligt med vätska är en bra start.
Lågt blodtryck är oftast ofarligt men obehagligt.
Känner man att det påverkar ens liv negativt så ska man givetvis söka för det men annars så kan man tänka på att inte resa sig för snabbt från liggande eller om man legat i badet t.ex.
/Maria
Jag tänker att järnrik kost borde vara bra, men är inte alls säker. Blutsaft, blodpudding, spenat, broccoli, bönor…
/Christine
#2 Det är saker som är bra för blodvärdet (Hb) men påverkar knappast blodtrycket.
/Maria
Så här säger Vårdguiden:
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Lagt-blodtryck/
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
#3 - Aha, tänkte att det skulle hänga ihop :P
/Christine
Är du säker på att du har lågt blodtryck? Dina symtomer kan uppstå av tex stress med. Så om du bara antagit att du har lågt blodtryck är det nog bra att kolla upp det hos VC. För andra anledningar behöver andra åtgärder, så du får rätsida på det.
Som står i länken i # 4 så lever de flesta av oss med lågt blodtryck utan större påverkan. Ytterst sällan får jag yrsel eller svimmingskänsla, reagerar bara alltid efter blodgivning.
Min pappas fru äger en blodtrycks maskin så kollade upp detta där. Då jag sa att jag haft problem med yrsel osv. Och det var låga siffror enligt vad hon sa var normalt!
-' Malin Hultman
Vad har du i blodtryck då? 🙂
Jag är alltid skeptisk mot sådana där blodtrycksapparater. Jag tycker de mäter ganska ojämnt. Det finns t.om med sådana som mäter vid handleden och det varierar stort i hur man placerar dem.
Tacka vet jag gamla hederliga som man pumpar upp för hand och lyssnar med stetoskop😉
/Maria
#8 106/64 stod det de gånger jag gjorde det!
-' Malin Hultman
#10 Det är visserligen ganska lågt men absolut inte något att bekymra sig för.
/Maria
#10 Till mig sade de att det var normalt när jag hade 100/60 så jag tror inte att det är överdrivet lågt.
Det är ju bra mycket bättre att ha ett lågt blodtryck än ett högt.
/Maria
Vet du att det är just lågt blodtryck som ger dig dina symptom? Jag har lågt blodtryck. Har tuppat av några enstaka gångar men vanligen går det att undvika. Det som kan vara svårast är att bli väldigt varm ( det sänker blodtrycket ytterligare) . T. Ex har det hänt att jag badat riktigt härligt varmt karbad en frusen vinterdag och inte varit i skick att resa mig ur badet utan hjälp :-) Iblan kan jag bli lite illamående när blodtrycket är väl lågr, då brukar det hjälpa med lakrits. Finns ren lakrits i pulverform (kung markatta). En tesked eller två av detta och mitt illamående är borta .
Ditt blodtryckt är lågt, men inte farligt lågt. Äter du p-piller eller annat preventivmedel kanske du ska prata med din barnmorska 🙂
Drick mycket vatten så hjälper det till att höja blodtrycket. Det är faktiskt det enda som hjälper mig. Jag har levt med lågt blodtryck hela livet och får då och då yrsel. Tänk på att inte ställa dg upp för snabbt för då är det lätt att man får yrsel.
Min läkare ordinerade mig att äta saltlakrits för att höja blodtrycket, och konditionsträning.
https://www.instagram.com/aros_yoda/