Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 14176 ggr
Ronja06
3

Azalia ?

Ok, för mig som är rätt ny på det här med diverse piller. Har nyligen börjat med Azalia som jag fått utskrivet och ska ta mitt andra piller idag. 
Har haft väldiga problem före och efter menstruationen i flera år (så illa att jag blivit sängliggande och fått feber.  Fått fruktansvärda depressioner, hemska tankar och OTROLIG värk att jag knappt kunnat stå osv. Kortfattat ett rent helvete att leva under två veckors tid ungefär!). Så det här kändes som ett helt ok alternativ när jag pratade med barnmorskan. 

Så kort och gott… Nu har jag läst otaligt många trådar på nätet om personer som fått problem av piller. Då framför allt Cerazette. Det enda jag hittade var en liten kommentar att Azalia och Cerazette var samma  piller med olika namn?

Hur snabbt brukar man märka av biverkningar? Jag har efter första pillret inte haft någon mensvärk ALLS (började på första mensdagen). Så än är jag bara positivt överraskad. Men det återstår väl att se. Någon som har erfarenhet av Azalia?

Mvh Emelie Förlägen

bohan85
18

Ja Cerazette och Azalia är samma sak. 
Tror inte du kommer känna något förrän du ätit några fler piller ang biverkningar, man brukar säga att man skall ge dem minst  3månader för vissa biverkningar är övergående . Så  En del slipper "mensen" helt medan andra får blödning ibland och andra blöder nästan hela tiden och får då ofta byta preparat. Även för blödningarnas skull, att se hur det blir, skall man ge dem minst 3 månader.