P-piller
Var hos gyn idag för att fixa p-piller. Hon sa något med att eftersom jag precis haft mens behövde jag inte vänta utan kunde börja med pillren redan idag, men att jag då måste ta dom i 7 dagar innan jag är skyddad. Mitt minne är dock dåligt så vill bara höra om detta stämmer? Att om man inte börjar första dagen av mensen måste man ta dom i 7 dagar innan man är säker?
Tack!
Ja det tar ca 7 dagar innan det är fullt skydd så att säga, så använd kondom innan dess. Är samma som när man tar det första mensdagen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Minns det också som att det tar ca en vecka för pillrena att liksom "aktiveras".
/Christine
Japp! Helt rätt, har alltid fått göra så i alla fall, och jag har gått igenom en del
Medarbetare på Skor iFokus
Tack alla!
Oj, jag fick hör två-tre dagar av min Barnmorska 😕
Hm, kanske olika typer?
Brukar vara 7 dagar på alla p-piller när man börjar med det.
Var samma när jag gick från p-piller till p-ring också.
Jo de stämmer men de e konstig för jag har hört att man ska ta p-pillerna under mensen och inte efter. För de måste väl ändå ha en lite betydelse? :)
Man gör så för att det är enklast, man är skyddad direkt då
#9 Nej det skyddar inte direkt då, man ska/bör vänta minst 7 dagar även då enligt UMO
Vad jag fick höra var att om man tog första tabletten på mensens första dag så var man skyddad direkt, dock kanske det var mini-piller? Minns inte
Enligt min barnmorska var jag skyddad direkt om jag tog den på mensens första dag. Det har jag läst överallt annars också!
#11 Till mig sa UMO att det gällde både vanliga p-piller och t.ex cerazette.
De sa till mig att det är bättre att köra säkert första veckan.
#13 konstigt att de får säga olika! Googlade lite, och enligt RFSU så ska de i alla fall skydda från första dagen! http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Frageladan/?action=showCategory&catID=150&searchString= Och enligt 1177 gäller det också Cerazette http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Cerazette/ Så jag tycker faktiskt det är jätte konstigt att du fick höra annorlunda :/
#14 Är två olika UMO som sagt det dessutom.
#15 väldigt konstigt då det inte verkar stämma!
Försökte hitta vad som gäller, kan bara hitta att om man börjar på mensens första dag är man skyddad direkt…
Har 9 olika länkar från 7 olika ställen på att man är skyddad från första dagen, har inget som säger att man inte är det 🤔
#16 Ja tycker jag med. De sa "för att vara säker", så kanske mest en rekommendation från deras sida?
Är det inte helt enkelt så att mensens första dag och sju dagar framåt räknas som säkra även utan p-piller? Det är så långt ifrån ÄL man kan komma, och sedan när man börjar närma sig ÄL och osäkra dagar, så är de sju dagarna som man skulle behövt komplettera med kondom så att säga redan avklarade?
**Surface of Velvet
**Core of Steel
#18 så kan det ju mycket väl vara!
#19 Ja, det är så jag förstod det när de förklarade och jag läst på!