Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 2848 ggr
emeliiiiieee
0

Utredas för depression

Hur går det till? 

Jag har nu i flera månader gått med självmordstankar, gör aldrig saker längre och mår allmänt dåligt. Ligger helst inne framför film. Går aldrig till skolan och mår dåligt om jag ska nånstans. 

Både min pappa och min bror har diagnosen så det är rätt självklart att jag också tror att jag har det. Men hur går man till väga? Klarar verkligen inte av detta längre.

Lia
0

Hur fick din bror diagnosen? Du kanske ska prata lite med din familj, och få råd från dem?

emeliiiiieee
0

Jag har tyvärr inte den kontakten med min familj. Vill helst undvika att prata med dom. 

Vet inte riktigt hur han fick diagnosen. Vet bara att han går på anti och så.

Lia
0

#2 Okej, det är förståeligt! Då tycker jag att, beroende på din ålder, du ringer UMO eller vårdcentralen. UMO kan kännas lite lättare, kan jag tycka. Så kan de göra en skattning av ditt mående och därefter se om det behöver göras mer.

whysoserious
0

Jag tycker också att du ska gå till UMO, de är ju till för att kunna prata med om känslor och livet, inte bara sex!

Hoppas det blir bättre för dig snart! ❤️

5ara
0

Om du har självmordstankar ska du åka till psykakuten! Det är allvarligt! Efter min kontakt med vården har jag förstått att människoliv är värdefulla och jag har fått mycket bra hjälp och stöd 🙂

sisela
1

Jag gick till min läkare, vi pratade lite, jag fick göra ett litet test som ger en ungefärlig indikation på om man har ingen, lätt eller svår depression, jag fick recept på psykofarmaka och remiss till psykolog (som jag dock själv skulle välja och kontakt). 
Jag hade turen att ha en bra läkare som tog mig på allvar, och dessutom fick jag psykologtid rätt snabbt. Det gick lätt och utan problem att få igång processen.

Vad jag har förstått så är det inte alltid lika lätt, så försök att stå på dig om du inte upplever att det blir som du vill. Det är viktigt att du känner dig hörd och får den hjälp som passar just dig.

obstitant
0

#5 Självmordstankar finns på många olika nivåer, allt från att tänka att det är så jobbigt att man inte vet om man orkar leva, till att faktiskt ha konkreta planer. I det sistnämnda fallet ska man kontakta psykakuten, ja. Men om det inte är så illa att man planerar att göra det idag är det bättre att ta kontakt med vårdcentralen eller öppenpsykiatrin som kan ge långsiktig hjälp och behandling på ett sätt som psykakuten inte alls kan.

TS, du kan ALLTID kontakta vårdcentralen som första instans. Ofta kan de hjälpa en, och om de inte kan de remitterar de vidare. Om du är ung kan du också kontakta närmaste ungdomsmottagning (som du hittar på umo.se) eller skolhälsovården. Det viktiga är att du börjar någonstans och frågar nån.  För så där dåligt ska du inte behöva gå omkring och må.

Lia
1

#5 Det är bra att psykakuten finns, MEN om ALLA som känner självmordstankar skulle åka dit så skulle det bli proppfullt där, och de som verkligen PLANERAR sitt självmord skulle inte få den hjälp de behöver. För det är skillnad mellan tankar och planer. 

I huvudsak ska man besöka någon att prata med.

emeliiiiieee
0

Nackdelen med vårat umo är att dom inte tar emot en om man inte har problem i de nedre regionerna så att säga. Kuratorn har bara öppet måndagar. 

Så ska jag kontakta vc imorgon istället?

Lia
0

#9 Ja, det finns ju en barnmorska och en kurator, vanligtvis. Det är ju då kuratorn, och inte barnmorskan, du ska besöka 🙂

emeliiiiieee
0

Får testa ringa på måndag till dom.Får väl en tid om några veckor om jag har tur.

Lia
0

#11 Gör så, eller ring vårdcentralen istället. Vilket som känns bäst! Oavsett var du ringer så kan det ta flera veckor.

5ara
0

#7 Via psykakuten kan man få vidare stöd och hjälp. Inte bara en säng för natten. TS har haft självmordstankar i månader och dessa tankar kan, utifrån egna erfarenheter, leda till starka impulser med katastrofala följder. Om det däremot mer handlar om en förlorad livslust och ork finns andra bra vägar att gå som föreslagits här.

Lia
1

Något att tänka på är att man inte ska gå till den somatiska akuten om det kan vänta tills man får en tid till vårdcentralen, det känner ju alla till. Samma gäller med psykakuten. Dessa akuter är till just för det - akutsituationer och ska ej missbrukas.

5ara
0

Givetvis ska psykakuten inte utnyttjas om det inte är just akut. Ber om ursäkt för att jag reagerade så starkt men blir så orolig för det kan gå så fel…

Min uppfattning är att MADRS självskattning ofta används som ett hjälpmedel för att utreda en möjlig depression och hur allvarlig den är.

http://www.nll.se/upload/IB/pv/bjnvc/PAP/MADRS.pdf

Tolkning av resultatet
  • 0-12 poäng: Ingen eller mycket lätt depression
  • 13-19 poäng: Lätt depression
  • 20-34 poäng: Måttlig depression
  • ≥ 35 poäng: Svår depression

Kanske intressant för TS att kolla på.

emeliiiiieee
0

Gjorde precis det där testet. Fick mestadels 4 or och typ 30 poäng eller vad man ska säga :/ 

Ska boka tid hos vc imorgon. Skolan blir såklart lidande och kärlekslivet med pojkvännen blir också lidande då jag inte vil träffa en enda människa eller ens gå ut och göra det jag älskar mest av allt.

obstitant
0

Bra! Hoppas du får tid snabbt.

sisela
0

Vad bra att du kommer att söka hjälp. Det är ju ett typiskt depressionssymptom, att man inte längre har lust att göra det man brukade tycka om att göra.

Agda
0

Ett bra tips är att ta extra d3-vitamin. Det kan hjälpa väldigt mycket, kolla också upp vitamin mängden i tabletterna. Själv kör jag med apotekets, fick tips igår av en bekant att de tabletterna innehåller alldeles för lite d3-vitamin även när man tar maxdos (de innehåller 10 mikrogram, och man ska ta max två tabletter). Fick tips om en tablett som innehåller 50 mikrogram (http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/holistic-d3-vitamin-2000-ie), så nu har jag tagit mer av de tabletterna jag har hemma.

IceTee
0

Förstår inte att ingen har föreslagit det, men är du under 18 bör du kontakta BUP, om det finns där du bor (du lär ändå bli remitterad dit, så du kan spara några veckor)

Medarbetare på Skor iFokus

emeliiiiieee
1

Är över 18 så får inte gå till BUP utan då blir det vuxenpsyk.

obstitant
0

Iofs kan man ändå kontakta närmaste öppenpsykiatriska mottagning. En del vill ha remiss från primärvården, men går det att få komma direkt dit också.  Kolla kontaktinformation på 1177.se !