Hemskt eksem
Har sedan jag varit liten haft eksem i arm - och knävecken. Var hos läkare och fick kortisonsalvor och det blev väl bra tillslut, de sa att det skulle försvinna när jag blev äldre. Det försvann ett tag men nu är det tillbaka och det kliar så himla mycket, försöker att inte klia men det är så himla skönt och jag blir galen om jag inte gör det. Så nu sitter jag här med blodiga, barkiga och skitäckliga och fula armar som jag skäms för att visa. Tänkte gå till apoteket och köpa lite salvor, några ni rekommenderar? Tips för att sluta klia?
Jag har en kompis med excem som blir hjälpt av aloe vera gelly och kokosolja. Vet inte om det funkar för dig men helt ofarligt att testa. Låter jättejobbigt. 🤗
Påminner om sonens vintereksem. Han fick en massa mysko salvor från sjukvården, som inte funkade. Jag tog nästkommande vinter olivolja över nätterna och på en vecka var de så gott som borta.
Jag får eksem som kliar som en galning och fick massa cortisonsalvor av läkare. Inte så roligt att använda från tonåren och resten av livet. Så provade tidigt Aloe Vera Gel och använder enkom det sen dess. För extra effekt med kylning av klådan förvarar jag den i kylen och stryker på den kall på utslagen. Kylan får kliandet att dämpa sig och själva kliandet förvärrar ( för mig) eksemen till små sår om det vill sig riktigt illa.
Tack för alla svar! Har inte heller tyckt att kortisonsalvorna varit så bra/kul. Aloe vera gel, vad är det? Kan man köpa det i vanlig mataffär, vilken sektion? Haha!
#4 Jag har köpt min på sånt aloe-vera-party och det är märket Forever Living products. Men jag vet att det finns liknande på apoteket.
Jag har psoriasis på benen, samt exem på spridda ställen över kroppen.
Mina sår påminner lite om exemet du beskriver.
Jag smorde in mina med en stark kortison-salva & kombinerade med tabletter(receptbelagda).
Dock blev det inte bättre förän jag började sola regelbundet & smorde in med jojoba-olja efter solandet. Solande 15 min 3-4 ggr/vecka & smörja in såren varje kväll gjorde susen👍
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Aloe Vera gel kan du tex köpa på hälsokostbutiker
Jag är en sådan som måste ha starka kortisonkrämer för att inte bli översprungen av psoriasis. Men en otroligt viktig sak är att mjuka upp och att smörja in. Olja är bra och snällt mot huden. Sen kan det hjälpa att kolla sköljmedel/tvättmedel. Att duscha svalt lugnar huden. Drick mycket vatten så mjukar du upp huden inifrån också. Jag blir värre av torr luft inomhus så jag försöker ha en bra inomhusmiljö.
När mina armar är som värst har jag tunna bomullströjor med lång ärm på. Då kan jag ha tjockt med kräm under dom (så mjukare det upp under dagen) + att de inte kliar. Finns billiga på t.ex h&m.