Akne
Hejsan allihopa!
Jag har under två års tid (sedan jag var 16 år, är nu 18) lidit av en väldigt envis akne som framförallt sitter på mina kinder, några få cystor men mestadels små finnar. Detta är något som jag mår otroligt dåligt över och känner inte att jag kan vara vacker med min akne. Är så otroligt trött på min sjukdom (om det är nu det man kan kalla det) och jag ger snart upp. Känns som att jag har provat det mesta i hudväg, allt från clearasil, vichy, basiron, body shop, lush… Exuviance - you name it. Exuviance är något som jag fortfarande använder då det har gjort min hud jättefin på de områdena i mitt ansikte där jag inte lider av min akne.
Bättre blir det inte när mina två bästa kompisar sitter och kritiserar att dem får några få finnar innan mensen lite då och då. Dem använder ord som "orent", "fult" och att man ser "grotesk" ut. Har inte hjärtat att säga något annat än att dem är fina som dem är - vilket jag tycker att dem är. Jag vågar dock inte säga hur mycket deras kommentarer påverkar mig och hur dåligt deras ord om sig själva får mig att må. Tittar jag i spegeln är det min akne som jag ser, det är inte Louise. Känner mig så himla ful och otillräckligt på grund av mitt hudtillstånd. För om dem som har så få finnar tycker att dem ser hemska ut… Hur tycker dem inte hur jag ser ut då? Känner mig ibland som ett monster.
Är verkligen desperat för hjälp och vet inte vad jag ska göra. Har en tid hos en barnmorska imorgonbitti då jag blev tipsad av min mamma att p-piller kan hjälpa, så jag hoppas på det bästa därifrån.
Min främsta fråga är väl om någon har någon erfarenhet av ett sorts p-piller som heter Diane/Dianette? Har hört att detta ska hjälpa mot svår akne, men jag har läst lite på olika forum och har hittat både det ena och det andra vilket får mig att tveka.
Vänligen, Louise
Av egen erfarenhet vet jag att en kost utan sötsaker förbättrar hyn enormt, men du kanske har för svår akne för att det ska hjälpa ?
#1: Är lite av ett hälso-freak om man får säga det så, så det har jag! Har dock precis börjat att utesluta produkter som innehåller mycket mjölk & grädde samt ökat mitt intag av fet fisk vilket kan hjälpa mot inflammationer. Har dock inte hjälpt än så länge tyvärr :( Problemet är nog att min akne är hormonell, vilket tyvärr inte kan lösas igenom en ändrad kost.
#2 Fast du kan påverka hormonerna med hjälp av kosten! :)
#3: Åh kan man? Hur fungerar det? Är det något speciellt man ska utesluta respektive lägga till för att få så bra effekt som möjligt? :)
#4 Nu är jag inget proffs, men läs på nätet. Jag har märkt grymma effekter av att öka all sorts fett och minska på kolhydraterna, men det är nog lite väl extremt för många. Jag vet att det finns två bra böcker om matens påverkan på hormonerna, men kan inte komma på dem just nu, men du kan nog som sagt få fram svaren efter lite googling :)
#5: Tack så hemskt mycket! Ska kolla upp det direkt :)
Har alltid haft mycket akne på axlarna, ner mot ryggen och brösten, samt i ansiktet. Gick till läkare och har ätit två antibiotika-kurer som inte funkade. Nu senast fick jag någon "superkur", som jag har ätit dom senaste månaderna (slutade i förrgår), och aknen är faktiskt borta! Sen måste man ju såklart vänta några veckor till för att se att den inte kommer tillbaka, men ändå.
På mig har inga ansiktskrämer, rengöringar, kostförändringar eller dylikt funkat.
//Jessie
Hade samma problem som du, akne som besvärade mig enormt nerför halsen, rygg-axlar-bröst och i ansiktet. Har också gått på antibiotika som ovanstående men som endast gav bra resultat i början. Men jag började med p-piller, Yaz, och går fortfarande. Min hy är fin nu och jag har inte märkt andra bieffekter. Tog inte lång tid innan jag märkte skillnad. En annan grej jag tror gjorde min ny nöjd var att jag slutade tvätta den morgon och kväll, och använder en oljefri ansiktskräm. Lycka till, hoppas det blir bra för dig!
Åh lider med dig TS! Låter typ som min akne jag har! Som jag ligger vaken över just nu! Jag har mest på kinderna och det blir gärna cystor ibland! Har haft det såhär i ca 5 år nu kanske kan stämma bra? Har ätit flera olika ppiller under åren, men pga olika skäl kan jag inte äta ppiller eller ha något annat liknande med hormoner i längre. Så nu måste jag tampas med finnarna på annat vis, och jag blir inte klok :( och ju äldre jag blir, ju mer skäms jag över dem också för den delen.. Kan någon komma med en mirakelkur som inte är antibiotika eller att äta hormoner?! Testat att vara utan smink, för jag brukar aldrig sminka mig, testat Epiduo som är receptbelagt, exuviance har jag testat också och ppiller som sagt osv osv. På bilden är min ena kind, och då är aknen ändå rätt okej där! Men har ju typ alltid sådär 20 röda finnar i ansiktet, när en försvinner så kommer en ny.. Ont gör dom också.
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Har du provat Mary Kay Acne system? 100% nöjdhetsgaranti! Ska vara grymt, har själv aldrig haft problem dock.
/Christine
Har du testat Differin? (Receptbelagt) Har använt det i flera år och på mig fungerar det verkligen.
Jag är 24 och har fortfarande dålig hy om den inte sköts som den ska. Ta alltid bort smink, tvätta ansiktet med ansiktstvätt för fet hy, minska på friterat, salt och socker i kosten, välj smink som inte täpper till porerna, rör inte dig själv i ansiktet.. etc.
Tack så hemskt mycket för alla råd och snälla svar! Jag tar till mig varenda ord och ska titta till vad det är jag äter extra noga för att kunna se ifall det hjälper ifall jag utesluter något - till exempel socker, fläskkött osv.
Jag var hos barnmorskan i tisdags och fick Yasminelle 28 utksrivit som jag även påbörjade imorse. Barnmorskan sa att det var en "snäll" typ av p-piller med lägre hormonhalter än dem flesta p-pillerna vilket jag tyckte lät toppen. Tydligen så ska Yasminelle 28 även vara bra mot akne och har visat sig att vara skonsam mot huden hos flera som har likadana problem som jag. Håller tummar och tår för att det ska bli så för mig också! :)
#7: Är aknen helt borta? Måste vara jätteskönt för dig! Håller tummarna för dig att din hud förblir aknefri nu. :)
#8: Märkte du att din hy förändrades redan efter några veckor eller du fick ge det i alla fall en 3-6 månader innan det började reda upp sig? :)
#9: Exakt så som ditt ser ut ser mitt också ut, min högra kind är dock full med liknande akne. Förstår dig verkligen hur mycket du skäms över det :( Självklart vet man själv att det "bara" är röda prickar men det påverkar en något enormt. Ibland känns det bara rent lönlöst när ingenting hjälper hur mycket pengar man än lägger ner på olika produkter i hopp om att det ska fungera - ingenting ger något vidare resultat. Har legat så många kvällar och bara gråtit rent ut av att jag har känt mig så himla ful och äcklig på grund av min akne, och jag märker att det är så många som lider av samma problem. Längtar till den dagen då någon (som du säger) kommer med en mirakelkur som är utan antibiotika eller hormoner, där man bara kan ta lite kräm eller något och veta om att inom fyra veckor så kommer allt det här vara borta haha! Jag håller tummar och tår för att din akne ska försvinna så att du slipper det och så att du slipper må dåligt över det, det gör jag verkligen.
#10: Tack för tipset! Ska kika runt lite på vad det är för något. :)
#11: Det lät intressant, vad är Differin för något? :)
#12: Har du några tips på specifika sminkmärken som är bra för huden och hjälper den att andas? Har hört lite om BareMinerals men har varit lite skeptisk till det ifall det verkligen är så bra som alla säger. :)
#13 Ger synbart resultat redan nästa dag för mig.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19960830000022
#13 jag minns inte helt, men jag började ta dem på våren och var mycket bättre till sommaren och kunde till höstterminen gå utan smink och känna mig nöjd :). Så ge det några månader, det kan ju ta tid innan kroppen vänjer sig.
Vill du ha bra mineralsmink rekomenderr jag Tikei framför bareMinerals. Billigare och dessutom utan Bismuth Dioxine (tror jag det är!) som kan vara irriterande för huden. Vill även tipsa om youtubekanalen diamondsandheels14. Hon har lidit av acne stora delar av sitt liv och har många bra videos för ökat självförtroende osv. Även en hel del tips på att lindra acnen.
Johanna - Instagram
Jag använder en foundation från Lumene är inte hundra om vad den heter i övrigt men det står på tuben att den inte täpper till porerna och att den är för oljig eller blandhy.
#13 Så hemskt är det, acnen är så himla envis!
Jag testade att göra ett hudtest som jag tyckte verkade vara bra -> http://skincity.se/sv/skintest
Dock så är ju produkterna som man sedan blir rekommenderad sjuuukt dyra för mig som känner mig rätt så fattig, tyvärr. 😕
Usch, nä jag vet inte vad man ska göra faktiskt. Just nu kör jag rätt simpelt med lite teatree oil på kvällen samt propyless som är lite bakteriedödande salva typ. Det håller väl acnen under kontroll, men det är ju ingen mirakelkur. 😐
Jag får rätt ofta finnar mellan ögonbrynen som är inflammerade, röda och stora vilket gör att jag ser ut som en Indian med den där kulturella pricken i pannan ni vet… För mig försvinner den/de snabbare om jag sätter på ett ganska tjockt lager av en salva som heter bacibakt. Den är transparent och det svider ej, man känner inte av den. På morgonen när jag vaknar är det alltid lite mindre rött mellan mina ögonbryn :) bor i Finland och vet inte om ni har bacibakt i Sverige? Den är receptfri och är inte en salva för finnar utan för hudinfektioner.
Med vänlig hälsning,
Jenny
Någon som testat Proactive som de gör reklam för på tv? Känns inte riktigt bra att vara 24 och hud som en tonåring :/
#19 Jag får rätt lätt finnar mellan ögonbrynen också som blir stora och ondskefulla! Har en just nu :( Känner mig också precis som du beskriver det med den där röda pricken! När en försvinner så kommer en ny :( Jag skäms…
Jag börja använda p-piller tidigt och då hade jag några finnar men de försvann när jag började med Yasminell och hade dem i 2,5 å hade inte en ända finne men fick byta pga en annan sak å nu har jag äntligen hittat den perfekta p-pillret för mig, som även håller bort finnarna! :)
#20 Det är enbart den amerikanska varianten som ger märkbar effekt, den får dock inte säljas i sverige utan då finns det istället en annan variant, som dock inte ger något större resultat. Så det är mest att slänga pengarna i sjön att köpa något sådant. Gå till läkare och få något som verkligen fungerar, jag kan som sagt rekommendera Differin som skrivs ut på recept, det fungerar.
Teddies matte, är Differin ett hormonpreparat?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#24 Differin är en kräm att smörja in med! Hade Epiduo som är liknande!
TS du skrev i ditt inlägg om Diane och jag måste verkligen rekommendera det!
Min hy var hemsk! En massa finnar överallt i ansiktet, bröst och rygg. Röda, fula, variga och ont gjorde dom! Hade också en hel del innebrännare som är sådana som sitter djupt och man kan inte trycka på dom. Kunde knappt le så ont det gjorde ibland.
När jag var på utredning för min mage tog vi upp det med aknen för läkaren och han sa att hans dotter hade sett ungefär likadan ut och åt då p-pillerna Diane med god verkan! Så vi fick det utskrivet, dock hade dom inte Diane inne så fick ett annat likadant som heter Zyrona (nu ber jag alltid om Zyrona när jag hämtar ut nya så vet inte om jag hade reagerat likadant på Diane) och jag kan bara säga att min hy är "perfekt" nu! Helt underbart känns det!
Efter alla dessa år av olika krämer och antibiotika kurer som inte funkat så funkade detta. Och provar man något sådant här så får man inte blir orolig för först blossar man upp (inte alla) mer för att det sedan lugnar ner sig och läker ut.
Tyvärr funkar detta p-piller inte för alla men för mig var det mirakelpillret och jag tycker att det kan vara värt att prova, för funkar det är det ju toppen och gör det inte de så har du iallafall provat och vet :)