Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 5583 ggr
Anonym
Anonym
0

Framfall och Hemorojder

Detta är nog mitt livs jobbigaste inlägg jag någonsin har skrivit på iFokus … 

För att göra sagan kort så har jag med hjälp av Sahlgrenska Sjukhus genomgått en pulverdiet. Med det blev jag stenhård i magen och fick stora svårigheter tömma mig. Min avföring blev bättre när jag började äta igen men började så smått undra om jag fått hemorojder. Men nu börjar jag undra om det inte är mer än så för när jag är på toaletten så känns det som att en stor tennisboll är på väg ut genom slidan och nästan ingen avföring kommer alls. 

Jag googlade på framfall och det skulle kunna vara det jag nu råkat ut för. Detta är jättejobbigt dels för att jag behöver tömma mig, dels för att det känns inte så kul att visa upp analen för läkare. Slidan känns jobbigt på ett annat sätt då en livmoder är ju en livmoder som är en del av mig. Jag är klar med barnafödandet och senaste gången var för 11 år sedan.

Kan jag ha drabbats av båda? Kan jag göra något åt detta själv? Om jag ska söka läkarvård vilken slags läkare bör jag gå till först? Gyn eller vårdcentral? Finns det någon här som har varit med om liknande och vill berätta?

Maria
0

Det finns ju en mängd laxerande medel på apoteket. Alltifrån stolpiller, microlax, pulver man dricker osv, har du provat detta?

Det är inte ovanligt alls att få hemorrojder om man är så hård i magen en längre tid. Man kan få det spontant också. Hemorrojder kan läka ut av sig själv och gå tillbaka. Ibland behövs operation men då har man ofta stora besvär med att både sitta och det gör ont.

Framfall däremot kan man knappast göra något åt själv när det väl har kommit. Knipövningar är ju det klassiska för att få en bra muskulatur i underlivet.

Vad har du mest besvär av? Jag tycker du borde besöka gyn i första hand och tala om att du även har besvär med hemorrojder för de kan säkert råda dig hur du ska göra.

/Maria

[1990]
0

Förstår om det känns jobbigt att behöva gå till läkare om detta, men det är helt säkert något som de ofta får ta hand om. Om du misstänker framfall, så borde du verkligen kolla upp det. Kanske bäst att starta hos en gyn, som du kanske också kan rådfråga ang. hemorrojderna? Det kanske känns mindre obekvämt ifall man tar det i ett svep så att säga. Lycka till!

Sorgfågel
1

Jag tycker att du ska gå till en gynekolog snarast. Gyn akuten på sjukhuset , tror jag du bör vända dig till. Om det är ett framfall , så ser gynekologen det direkt och kan eventuellt sätta in en ring för att minska ditt obehag. Sedan kan remiss skrivas till rätt instans ( eventuellt bäckenbottencentrum ) för kirurgisk åtgärd. Var inte rädd , många har varit med om detta och har blivit hjälpta.

Anonym
Anonym
0

#1 & #2 

Jo jag har microlax men blir lite rädd att ta den nu då det trycker på i slidan med. Tog ju en del microlax när jag var stenhård och är så rädd att jag vant mina tarmar vid det. 

Känns som jag skiter på tvären  …

Ja gyn kanske det bästa som första besök.

Tack ni båda :)

Anonym
Anonym
0

#3 Jag ska till Sahlgrenska och väga mig på fredag så jag kanske skulle kolla upp detta på gyn samtidigt. Tänkte inte på att dom har akutmottagningen.

Tack :)

Maria
0

Microlax ska man inte kunna vänja sig vid för det är egentligen bara ett medel som smörjer och löser upp väldigt lokalt där du för in pipen så det påverkar inte dina tarmar längre upp utan allra längst ner i tjocktarmen.

/Maria

Ladydragon
0

Sen finns det ju salva oxå som bedövar och som hjälper till att läka hemorrojder och småsår….Xyloproct finns receptfritt på Apoteket och själv tycker jag den hjälper väldigt bra 
är det riktigt jobbigt o gå på toa så ta även salva en liten stund innan toabesöket

Anonym
Anonym
1

#8 Åh tack! Får inhandla det ! :)

Jag åkte till sjukhuset idag och jag har ett framfall på gång men det är inte allvarligt för att sätta in en ring. Jag fick med mig lite knipövningar som jag ska göra. Det känns bara att ha kollat upp detta och veta att livmodern inte kommer trillat ut ännu.

Tack ni alla! :)

Maria
0

#9 Ah, det låter bra. Glöm nu inte att träna mycket😉

/Maria

Anonym
Anonym
1

#10 Gör inget annat idag. Kniper för kung och fosterland :)

TjockaBerta
0

Ett bra tips är snippgympa.se De finns på Twitter också. Ett kanon konto att följ .

>>>Malum domesticum<<<

Anonym
Anonym
0

#12 Tack så mycket! :)

En sak jag glömde fråga på gyn om jag kan fortsätta använda tampong. Någon som vet. Mensen börjar vilken dag som helst nu.