Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1070 ggr
MatildaSjöberg
0

p piller!? propprisk

Blev jättenojjig nu så här på kvällen. Jag har ätit p piller i 1,5 år utan problem pga. Få igång min cykel. Lade av för 5 mån sen och tänkte se om den fungerar… Går väll sådär, tänkte börja äta igen, har ätit två tabletter och fick ont i knäna/vaderna idag. Det beror säkerligen på att jag arbetat i skitskor de senaste dagarna. Men 2 p piller ger väll inte blodpropp ? Och hur lång tid tar det tills den förhöjda risken försvinner? Jag tänker sluta helt nu iaf.

-Aida-
0

De är ju alltid en liten risk för blodpropp med p-piller men risken är som störst de första året man ätit, när jag just började med mina piller fick jag värk i benen, de tror jag bara var för att jag var nojig, har man blodpropp gör det ont men man blir också väldigt svullen, har man ätit i mer än ett år ska risken vara betydligt mindre.
Detta enligt min barnmorska.

IceTee
0

Är det kombinerade p-piller du har?

Medarbetare på Skor iFokus

MatildaSjöberg
0

#1 Ja men super nojjig :-D #2 ja :-P

IceTee
1

Då finns det en liten förhöjd risk att man får blodproppar. Men det ska göra olidligt ont, vad jag vet

bohan85
3

Det värsta man kan göra ät att sluta med p-piller bara för att "kolla".  Förstår att du kanske ville se om din cykel var normal igen.

När man slutar och sedan börjar igen har man åter den förhöjda propprisken under ett tag framöver, därför rekommenderas man inte att sluta och börja "i onödan".

Lite OT men en graviditet innebär betydligt större propprisk än vad p-piller gör.

IceTee
0

är du orolig kan du alltid ringa 1177🙂