Nageltrång
Min systerdotter är 11 år och jag ser efter henne ofta, och hon har berättat för mig att hon har nageltrång. Tån är röd, svullen och gulmåra ena sidan och det funkar, säger hon. Vad kan man göra åt det?
Hälsningar Mikaela, sajtvärd för 50-talet ifokus. Kika in vetja!
Man kan förebygga nageltrång och behandla det själv hemma, i alla fall så länge det inte gått så långt att det gör väldigt ont eller till och med växt så det blivit sår http://nageltrång.se
De blir ju läkare då dom skär av halva nageln. Dem råder att klippa nagel rakt och inte snedda ner på kanterna, de är då man får nageltrång tyvärr :/
Testa att klipp en liten trekant mitt på nageln upptill. Då kan den strama ihop sig lite inåt vilket lättar mycket på smärtan. Fobad med bikarbonat eller riktig såpa (t ex grumme) kan lindra.
Sen ska man aldrig klippa ner nageln på sidorna. Man får ha lite längre nagel, och klippa den rakt, aldrig kort på sidorna.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Som ovan säger klippa ner nageln rakt och inte snett, mycket fotbad och tvätta med alsolsprit, sätta på ett plåster för skydd mot smuts och inga tajta skor, inga såna där converse skor, dom är bra på att ge nageltrång, tajta strumpor kan också ge nageltrång då får man dra ut lite fram i, lufta fötterna mycket, nageltrång trivs super bra i svettiga skor, sandaler är ju bäst att gå i om man har de men nu är de väl inte bästa årstiden för de, börjar de komma upp nå kött mojs måste hon till läkaren direkt och få antibiotika och hålla de mycket rent, en doktor kan eventuellt kapa av nageln en tredjedel, då får man bedövning så man inte känner något, har man gått för länge med infektionen så kan inte en del av tån bli bedövad så få bukt med de så fort som möjligt.
Man kan prova att fila ner ytan ovanpå mitten av nageln så att den blir tunnare där. Då har kanterna liksom en chans att vika upp sig lite. Det brukar kunna lindra nageltrång för mig iaf. Men om det är allvarligare nageltrång så är det nog en operation som gäller.
#6 Operation?! Hur allvarligt måste det vara då? Jag har haft nageltrång som gått in i huden och blött och gjort skitaont, jag har bara tryckt bort huden därifrån hur ont det än gör… hehe. Och så gör jag det typ varje dag (om huden "glider tillbaka") tills nageln växt ut tillräckligt… ;) nageltrång? Naah, barnlek. x3
#7 sånt ska du inte mixtra med själv! Man kan få blodförgiftning väldigt lätt. Jag fick blodförgiftning bara av att klippe snett i stortån å börja blöda! Nageltrång ska man ta på allvar å inte bara strunta i de. Går man till läkaren så skär dem av halva nageln å sen måste du sköta tå naglarna efter deras råd, alltså BARA klippa nageln rakt och inte klippa ner på sidorna för de är de sån orsaker nageltrång. Tänk dig för :)
#8 Nej man får inte blodförgiftning "väldigt lätt", men svårt är det ju inte. Jag har ganska bra immunsystem så om "jag" hittar nå skit i kroppen så får jag en hudinfektion. Haha, jag är väldigt oförsiktig och pillar i allt. Sår och finnar, lite skit är bra för kroppen… håller man sej för ren så får man ju dåligt immunsystem och då får man lättare blodförgiftning. Min bror har haft det när han var 13 år, hade vi åkt in en dag senare så hade han dött. Men icke. ;)
Som #8 säger så kan nageltrång bli väldigt allvarligt om man inte gör något åt de, tidigt.,min syster gick med nageltrång i väldigt lång tid, ingen svensk läkare här hjälpte henne så hon sökte hjälp utomlands och dom sa hade hon gått längre än hon gjorde så hade hon behövt amputera hela stortån, halva tån gick de inte att bedöva, de var för infekterat, nageltrång bör tas på högsta allvar.