Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 36481 ggr
EmmelyDante
16

Förkylning + tandvärk

Hej, igår blev jag riktigt förkyld eller ja fick riktigt ont i halsen igår riktigt riktigt ont gjorde det men tack och lov så är min halsont nästan helt borta! Det har istället gått över till snuva, feber (riktig j*vla huvudvärk), ont i öronen + lock i öronen hela tiden och tandvärk. Jag har aldrig haft tandvärk innan när jag varit förkyld det kom liksom helt plötsligt samtidigt som jag fick ont i öronen är jag rätt säker på. Det gör ont på båda sidorna uppe och nere. Det är lite ömt när jag inte gör något med munnen och det gör ont när jag dricker och äter. Samt när jag sväljer värker det ännu mer i öronen Förstår inte varför jag skulle få ont i tänderna när jag är förkyld? Eller det kanske inte ens hänger ihop med förkylningen?

[Thiah]
4

Jag får det ofta och det har varit bihålorna som är fulla med snor och trycker på tänderna eller området däromkring.

[rumelle]
4

Det är inte ovanligt att man får ont i tänderna när man är förkyld. Tänderna i överkäken har rötter som går väldigt nära, och ibland in i bihålorna, så om man får en bihåleinflammation kan det kännas i tänderna. Det är också vanligt att man blir inflammerad i tandköttet i samband med förkylning, vilket kan göra att det gör ont lite här och var. Man kan också bli spänd och pressa/gnissla tänder nattetid, vilket kan ge lite olika symptom med ömhet, ilningar, värk i käkleder.
Om du är orolig kan du alltid ringa din tandläkare och höra om de tycker att du ska komma in för en ktr, annars avvakta och se om det ger med sig när förkylningen går över.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Jag får alltid tandvärk med värk uti öronen när jag blir förkyld , kommer som ett brev på posten.

Aleya
3

Det har att göra med bihålorna. När man ex har bihåleinflammation så vet man att man lever. Inte nog med att huvudet värker utan även tänderna. Så det är inget ovanligt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen