Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1413 ggr
Officielle
2014-09-04 15:56
0

Tampong.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag mens och den här gången vill jag verkligen använda tampong för det är så kletigt, varmt och äckligt med binda(ursäkta beskrivningen). Jag har inga mini-tamponger hemma men undrar om det går bra att använda en normal tampong(3 droppar)? Har aldrig använt tampong. Tacksam för snabba svar. :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Scorpio97
2014-09-04 16:00
0

Om man inte blöder så mycket och tar en större tampong, så kan det vara svårare att få in och ut den (eftersom det inte blir tillräckligt mycket blod), och om man tar ut den fast den är torr så kan man skada slemmhinnorna.

Men blöder du normalt mycket samt får in en normalstor tampong så borde du kunna använda det. (Själv får jag bara in minsta storleken, så jag kan bara ha den. Sen tycker jag det är obehagligt oavsett, så jag väljer hellre binda)

//Jessie

JonnaCecilia
2014-09-05 16:12
1

Du kan nog använda en normal, det beror lite på hur riklig blödning du har. Man kan smörja lite med babyolja innan man för in den om det är lite torrt. 

Tips till nästa gång är menskopp; då har du samma storlek oavsett hur riklig blödning du har och den torkar inte heller ut på samma sätt som en tampong gör. Där är storleken för hur din snippa är inte beroende på blödning. Eftersom den samlar upp blodet (som du bara tömmer i toaletten, inte så äckligt som det låter kanske) och inte suger upp det är den bättre för snippan, och för miljön såklart. Var väldigt skeptisk när jag först hörde om dem men nu tycker jag de är jättebra.