Kopparspiral
Ok, nu vill jag höra era erfarenheter av kopparspiral. Jag är 40+ och vill ha nåt säkert preventivmedel, men jag vill inte ha mer hormoner. Jag har testat att sätta in en hormonspiral tidigare, men det var ju katastrof. Trots smärtstillande + Cytotec innan så var det så smärtsamt att jag höll på att svimma. Därför funderar jag på att begära narkos. Problemet är att jag har narkosfobi och tror att jag aldrig ska vakna mer…
Kopparspiral påverkar också hormonbalansen i kroppen eftersom östrogenet följer kopparnivåerna. Här är tips på preventivmetoder som inte påverkar hormonbalansen och hälsan: http://www.morotsliv.com/2014/05/miljosmarta-och-hormonfria.html
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
#2: Mm, men jag skrev att metoden skulle vara säker. Det är prio nr 1. Nu fattar ju jag att i min ålder har fertiliteten sjunkit kraftigt så man kanske inte behöver det värsta artilleriet, men flera av de där metoderna på listan litar jag inte på. Andra av dem försvinner pga andra skäl.
Så ni med kopparspiral - vad är era erfarenheter?
Jag trivs bra med min kopparspiral, och har inga biverkningar alls. Det gjorde ju dock väldigt ont att sätta in den, men en gång vart femte år kan man ju stå ut.
Jag har haft hormon och kopparspiral jag fick inte så värst ont att sätta in dom, men hade bara strul när dom var inne. Det var månader med värk som sen sluta med att spiralen satt snett och vips var man med barn.
1 tackar för bra tips
hade kopparspiral i 5 år och det är det bästa preventivmedel jag haft. Gjorde inte så ont att sätta in den för mig men det är individuellt så lär kännas sim din tidigare erfarenhet. Har nu hormonspiral för jag ville minska mensen men den har strulat mycket mer men det börjar bli bättre nu.
Pessar, kanske?
Jag tyckte att det gjorde lite ont precis när de satte in kopparspiralen men det gick över direkt för mig. Jag har mått mycket bättre sen jag slutade med p-piller och satte i spiralen.
Jag bytte dock från början för att jag ibland har migrän och då skall man inte äta hormonpreparat.
Jag satte in min kopparspiral för några månader sen. Själva isättandet kändes som extrem mensvärk, men släppte ganska snabbt. Jag fick rådet att ta två olika värktabletter innan så det inte skulle göra så ont.
Jag trivs med den och man slipper hormonerna som p-piller ger, min sexlust försvann totalt med p.piller. Och det är skönt att slippa tänka på att komma ihåg piller :)
det negativa med det är att jag får väldigt mycket mensvärk dagarna innan mens samt de två tre första dagarna av mensen + att jag blöder mer.
Jag har haft kopparspiral och var mycket nöjd, själva insättandet var väl inte så mysigt men i övrigt har jag varken haft mer mensvärk eller ökad blödning.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Istället för att skapa en ny tråd så kanske jag kunde få låna denna lite.. Jag har bestämt mig för att sätta in en kopparspiral, men är så sjukt rädd för att det kommer att göra ont. Så rädd att jag har ångest. Bm sa att det inte finns någon bedövning för det. Helat av allt hade jag velat vara sövd men det kanske de inte går med på… Finns det verkligen ingen bedövning eller liknande, eller har hon rätt?
Där ser man, då kanske det finns hopp ändå. Tack för länken!
Personligen vill jag inte sätta in kopparspiral, för mycket som kan gå fel plus att jag av olika skäl inte tror att den metoden är rätt för mig. Jag använder idag p-ring, alltså en plastring med lite hormon (lika mkt i en ring som i ett p-piller) som man för upp i slidan och låter sitta där i 21 dagar. Sen tar man ut, slänger och sätter i en ny efter 7 dagar. Smidigt, mindre hormon, lättare att komma ihåg än ett piller om dagen, inga problem att ha sex, inga problem om man är dålig i magen då det tas upp av slemhinnan och helt smärtfritt. Jag mådde hemskt dåligt av p-piller, och ville undvika hormon, så detta är nog alternativet med näst minst hormon, funkar bra för mig iallafall! För mig är det mycket bättre med mindre hormon som går direkt till rätt ställe än att slänga i mig saker som ska gå genom magen. Visst, fem år med spiral hade ju varit toppen, OM det funkar som det ska! Gör det inte det måste du tillbaks till gyn och byta… Vet med mig hur känslig min kropp är så har en känsla av att att framkalla en inflammation inte är det bästa för mig! Kommer sterilisera mig när jag blir gammal nog, det kör de väl på titthål nu så det går ju fort och lätt om man vet att man inte ska ha (fler) barn!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Personligen vill jag inte sätta in kopparspiral, för mycket som kan gå fel plus att jag av olika skäl inte tror att den metoden är rätt för mig. Jag använder idag p-ring, alltså en plastring med lite hormon (lika mkt i en ring som i ett p-piller) som man för upp i slidan och låter sitta där i 21 dagar. Sen tar man ut, slänger och sätter i en ny efter 7 dagar. Smidigt, mindre hormon, lättare att komma ihåg än ett piller om dagen, inga problem att ha sex, inga problem om man är dålig i magen då det tas upp av slemhinnan och helt smärtfritt. Jag mådde hemskt dåligt av p-piller, och ville undvika hormon, så detta är nog alternativet med näst minst hormon, funkar bra för mig iallafall! För mig är det mycket bättre med mindre hormon som går direkt till rätt ställe än att slänga i mig saker som ska gå genom magen. Visst, fem år med spiral hade ju varit toppen, OM det funkar som det ska! Gör det inte det måste du tillbaks till gyn och byta… Vet med mig hur känslig min kropp är så har en känsla av att att framkalla en inflammation inte är det bästa för mig! Kommer sterilisera mig när jag blir gammal nog, det kör de väl på titthål nu så det går ju fort och lätt om man vet att man inte ska ha (fler) barn!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#14 Det är inte mindre hormoner i p ringen än om man äter p piller. Skillnaden är att ringen släpper ifrån sig hormonerna jämt medans det blir hoppigt med piller. Därför slipper många bieffekter från ringarna.
P ringen verkar inte heller lokalt i livmodern utan påverkar hela kropoen.