Menssmärtor
Tänkte jag skulle skriva ett litet inlägg här och höra om någon vet vad jag kan göra, då ingen på sjukhuset eller apoteket tror mig.
Jag har såna enorma smärtor när jag har mens. Oftast första och tredje dagen ligger jag i sängen och kan inte gå upp. Det blir såna smärtor så jag inte ens tar mig upp ur sängen för benen bär inte, illamående på gränsen till kräkningar, svimningsattacker, kallsvettig, kramper i magen, ryggen och höfterna, det känns verkligen som att kroppen slits itu. Saken är den att jag har pratat med läkare om det här, och även med personalen på apoteket om vad jag kan göra. Har använt ibumetin sen jag började få mens vid 13 årsåldern, och fick till svar av både läkare och apotekare att "fortsätt med ibumetin för det är konstigt om det inte fungerar"… Försöker förklara att det fungerar inte, jag har lika ont ändå, men de säger bara att jag ska ta fler tabletter och börja ta tabletterna regelbundet en vecka innan beräknad mens Jag tar alltså upp till 8 tabletter per dygn i 2 veckor VARJE månad och detta ska vara okej enligt apotekaren, och det SKA ta bort min smärta enligt dom…. Känner mig så otroligt övergiven och som att de inte tar på allvar att jag har så enormt ont. Får de ens säga att man inte kan göra något och att man ska ta så mycket tabletter trots att det inte fungerar bra?
Det här är någonting som verkligen förstör mitt liv. Måste verkligen planera in när jag ska ha mens så jag kan vara hemma då jag vet att jag kommer ligga i sängen. Dagen efter mensveckan är avklarad är det en enorm lättnad, för att sen börja tänka på nästa gång…
Hur ska jag gå tillväga för att få hjälp, för såhär orkar jag inte ha det…? 😕
Usch, tänker på dig och skickar kramar, hoppas någon kan hjälpa!
Mvh Mikaela
Jag hade själv jätte svår mens som yngre och arbetar med ungdomar varpå vissa av dem har samma problematik med mensen som du. För en del har det hjälpt att ta p-piller, Det tar inte bort smärtan helt men det blir betydligt bättre. Kanske kan vara något för dig?
When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈
🌺Änglar IFokus
P-piller hjälpte mig när ja hade de som värst. Sen tycker ja de där med ibumetin funkar kasst på mensvärk. För mig funkar naproxen mycket bättre. Det finns receptfritt på apoteket. Ja fick det utskrivet för många år sedan av en gynekolog när ja gick dit för starka menssmärtor. Jag tar två gärna innan mensvärken kommit igång för bästa effekt sen är det max 5 per dyg eller något sådant. Behöver dem inte lika mycket idag men brukar ta två på morgonen och två på eftermiddagen kvällen de första dagarna. De kan va värt att testa iaf eftersom ibumetin inte funkar trotts hög dos.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Har du läst om Endometrios? Detta smärtsamma tillstånd behandlas med hormoner/ p-piller och är vanligare än man tror. Det finns för lite kunskap i vården om denna sjukdom som drabbar så många kvinnor. Intressant är sambandet mellan gluten och endo, men som sagt; ingen forskning.
Jag fick hjälp av ppiller men min bekant har rejäla värktabletter på recept.
Jag har haft precis samma besvär. Har fått bita mig i tungan många gånger när folk säger men duuuu har du testat ipren? Morr får de till svar…
Släng ipren. Du kan lika gärna knapra sockerpiller. Det du ska ta är full dos av naproxen/pronaxen kombinerat med två alvedon direkt när du börjar känna att det är dags. Alvedonen kan du fylla på med senare under dagen. Det kommer inte att ta bort all smärta men för mig har det tagit det allra värsta som svimningarna och feberfrossan. Det gör ont men det blir hanterbart.
P-piller hjälper men jag kan inte äta dem för att jag inte tål hormonerna. Annars är det också ett bra tips!
Tänker också endometrios. Vilka idioter till läkare och apotekare du träffat på 😕
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Min kompis hade rejäla smärtor, och hon blev hjälpt av akupunktur
//Jessie
Kräv en utredning, skulle inte bli förvånad om du har endometrios som ställer till det. :( Så ska ingen kvinna behöva må.
Jag tycker att du ska be om ett ultraljud och bli undersökt för endometrios. Ge inte upp! Det kan hjälpa att börja äta sortens P-medel som "tar bort mensen". Men prata med gynekolog och se till att bli undersökt.
Kan ju vara myom med, kraftiga menssmärtor kan vara annat än endometrios och små myom kan vara lätta att missa vid undersökningar. Myom brukar vara helt ofarliga muskelknutor på livmodern men kan ge upphov till kraftiga menssmärtor ändå.
Snacka om skit läkare!
Jag gick till ungdomsmottagningen då jag har samma problem som dig. Fick p-piller till en början då det var lindrigare tidigare. Men efter ett tag började jag spy av smärtorna med så fick tabletter som skulle plocka bort smärtorna och mensen. Ta kontakt med ungdomsmottagningen(om du nu får gå där) och förklara dina bekymmer. Dem ska ta dig på allvar!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Tack för alla svar, har nu sökt tid hos läkare/barnmorska och hoppas på att få hjälp denna gången 🙂