Ögoninflammation?
Behöver lite tips & råd 🙂
För ca 1 vecka sen så fick jag ganska irriterade ögon. Satt och blinkade konstant så jag nästan fick ont i ansiktsmusklerna.
Då jag redan har torra ögon så misstänkte jag detta och tog ögondroppar.
Dagen därpå fick jag även ett litet "irriterade-ögon-anfall" och lite senare på kvällen märkte jag att jag var lite varig i ögat.
När jag vaknade dagen därpå så var ögonen igenklistrade.
Jag googlade och mina symtom stämde mycket väl in på ögoninflammation så som variga ögon, röd ögonlock, sveda osv.
Förbrukade väldigt mycket ögonvatten (drop it) och köpte även en receptfri salva mot inflammation i ögon och ögonlock.
Den hjälpte väldigt bra och snart kändes det bättre.
Det blev bättre och bättre, vaknade utan kladd i ögnen och behövde sällan tvätta dom med ögonvatten.
Men nu har mina ögon börjat bli röda och irriterade igen, så det verkar som att jag börjar få tillbaka lite besvär…
Anledningen till att jag skriver detta och blir lite nojig är för att jag sen i morse tycker mig se lite sämre.
Inte mycket, men det är liksom lite suddigare.
Läste någonting om att ögoninflammation kan ge tillfälligt sämre syn, men på andra ställen läser jag att jag behöver akutvård :/
Jag tänkte avvakta veckan ut iallafall och se om besvären går över, annars kontakta VC och få någon annan medicin.
Men vad tycker ni? Låter detta bara som ögoninflammation eller borde jag ta det allvarligare?
Problem med ögonen ska man alltid ta på allvar och man ska inte mixtra med mediciner och annat själv, utan att veta om det verkligen är ögoninflammation. Man har bara ett par ögon och dom går inte att byta ut, därför ska det alltid tas på allvar!
Om det skulle vara ögoninflammation vill jag bara säga att det är extremt smittsamt, med det vet du nog redan.
Ring 1177 och fråga dom vad du bör göra.
Mvh Linn
Jag säger som #1 ta det på allvar. ring 1177 och kolla med dom. Om du väntar för länge finns det chans att man får bestående ögonproblem och man kan tappa synen.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ring din vårdcentral. Ögonen ska man INTE hålla på med själv och gissa och ha sig, helt onödigt.
Medarbetare på Skor iFokus